ROAS je jednou z najdôležitejších metrík pre online inzerentov. Hovorí o tom, koľko peňazí získate, ak určitý obnos peňazí miniete na reklamu. Táto informácia je dôležitá, pretože marketing je investícia a každý obchodník očakáva, že prinesie zisk. V tomto článku definujeme ROAS a povieme si, ako ho vypočítať.
ROAS je skratka anglického výrazu Return on Advertising Spend, v preklade návratnosť výdavkov na reklamu alebo návratnosť investície do reklamy. Mierka ROAS hovorí, koľko eur dostanete za každé euro, ktoré investujete do reklamy.
ROAS sa zvyčajne používa na hodnotenie efektívnosti konkrétnej kampane, reklamnej skupiny, reklamy alebo dokonca kľúčového slova. Nie celej marketingovej stratégie. Pomáha pri rozhodovaní, ako rozdeliť rozpočet medzi viaceré reklamné kampane. Podľa porovnania ROAS jednotlivých kampaní sa ľahko spozná, ktoré kampane si zaslúžia vyšší rozpočet a ktoré je naopak lepšie z dôvodu stratovosti (nízkeho ROAS) oslabiť alebo zastaviť.
V porovnaní s ďalšími metrikami, ktoré v marketingu môžete sledovať, vzorec na výpočet ROAS je jasný a priamočiary:
Príjem (úplný zisk z propagácie) / Cena (všetky výdavky na reklamu) = ROAS.
ROAS môžete počítať aj v percentách, a to vzorcom ROAS x 100 = ROAS %.
Výpočet hrubej návratnosti investície si môžeme ukázať na jednoduchom príklade. Povedzme, že do reklamnej kampane investujete 400 eur v hodnote mediálneho rozpočtu. Kampaň vám prinesie 1600 eurový obrat. V tomto prípade 1600 / 400 = 4. Percentuálne vynásobíme ROAS x 100, teda 4 x 100 = 400 %. Znamená to, že za každé utratené euro máte výnos 4. Myslite ale na to, že v tomto jednoduchom výpočte nie sú započítané náklady na výrobu produktu, náklady na e-shop a ďalšie výdavky, teda preto hovoríme, že ide o hrubý výnos.
Sledovanie ROAS nie je náročné, no vždy je to viac práce, ako napríklad jednoduché rozkliknutie informácií o úspešnosti vášho príspevku na Facebooku. Nestačí sledovať počet kliknutí na odkaz alebo dosah príspevku? Technicky stačí, ale mohli by ste na základe nich urobiť nesprávne rozhodnutie.
Ak je cieľom vašej online reklamy zarobiť peniaze, je potrebné tomuto cieľu prispôsobiť vaše aktivity. Presne preto treba sledovať a porovnávať zisk. V opačnom prípade sa môže stať, že investujete do kampane, ktorá má veľký počet interakcií, no prinesie len veľmi malý počet zákazníkov. A teda aj veľmi malý zisk. Ak vaša online reklama neprináša žiadne príjmy, je potrebné niečo zmeniť. Sledovanie ROAS zabezpečí, že budete vedieť, kde je potrebné zmeny vykonať. Vždy musíte myslieť na to, že obrat neznamená čistý zisk, teda musíte mať na zreteli aj ďalšie náklady, ktoré súvisia so službou. ROAS je len porovnanie investície a hrubého výnosu.
Poznať svoje ROAS je fajn, ale ako túto informáciu používate pri rozhodovaní, ktoré marketingové prvky fungujú a ktoré nie?
Odpovede na túto otázku sa budú líšiť v závislosti od vašej spoločnosti, „ideálne číslo” neexistuje. V prvom rade je potrebné zvážiť, aké sú vaše náklady na výrobu produktu či poskytnutie služby. Ráta sa do toho aj skladovanie, poštovné, prenájom priestorov, zamestnanci a podobne. Máte určité fixné náklady – tie realizujete bez ohľadu na to, či niečo predáte, alebo nie, a náklady, ktoré sa spájajú s predajom – napríklad cena za benzín pri výjazde alebo poštovné.
Na podporu svojho podnikania sa rozhodnete investovať do digitálneho marketingu. Na kampaň využijete 150 eur, a podarí sa vám zarobiť 150 eur naspäť. Vyrovnané? Bohužiaľ, nie. Vezmite do úvahy všetky fixné a variabilné náklady, ktoré ste k zarobeniu tých 150 eur museli vynaložiť. Pravdepodobne budete v strate. ROAS 1:1, alebo 100 %, bude pre väčšinu firiem stratový.
Zvyčajne platí, že pri hodnote ROAS 4:1 a vyššie začíname dosahovať zisk. Reklamné kampane sa v týchto číslach oplatí udržiavať, no môžete ich optimalizovať a zvýšiť dosiahnutú návratnosť. Nie vždy je to pravidlom – niektoré spoločnosti dosiahnu zisk už pri 2:1, iné až pri 8:1, alebo dokonca ešte vyššom ROAS.
Pri ROAS 5:1 je väčšina spoločností v dobrej pozícii na to, aby mohli začať využívať online marketing na skutočný rozvoj svojho podnikania.
ROAS je jednou z najužitočnejších metrík na hodnotenie toho, či vaše reklamné kampane úspešne zvyšujú výnosy. Ak presne sledujete svoje online marketingové aktivity a predaj, ktorý generujú, výpočet návratnosti výdavkov na inzerciu je pomerne jednoduchý. Spôsob použitia týchto údajov môže mať obrovský vplyv na vaše podnikanie.
Bez mobilu ani na krok. Heslo, ktorým sa dnes riadia mnohí ľudia a už vôbec nie len tí neskôr narodení. Jedným z najväčších trendov posledných rokov je používanie mobilných zariadení na nakupovanie online. Podľa štatistík už viac ako polovica internetových nákupov sa uskutoční práve cez mobily, a preto je responzívny dizajn e-shopu dôležitejší ako kedykoľvek […]
Táto reforma výrazne zasiahla do fungovania slovenských e-shopov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vstúpila do platnosti 1. júla 2024, priniesla niekoľko dôležitých zmien, ktoré majú posilniť práva spotrebiteľov a zvýšiť transparentnosť obchodných praktík. Ak predávate tovary alebo poskytujete služby spotrebiteľom na diaľku či v kamenných prevádzkach, alebo prevádzkujete online platformu (e-shop), ktorá umožňuje spotrebiteľom […]
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]