I keď v posledných rokoch rastú nové e-shopy ako huby po daždi, stále sa nájde dosť firiem a jednotlivcov, ktorých dokáže podnikanie na internete poriadne potrápiť. Kde začať, ak si chcete založiť svoj prvý e-shop? Nie je to až také komplikované, ako by sa to na prvý pohľad mohlo zdať.
Ešte pred tým, než sa do e-shopu pustíte, naštudujte si legislatívu. Odvody, dane, povinné dokumentácie a všetko okolo. Ak máte možnosť, konzultujte tento krok s právnikom alebo s niekým, kto má s prevádzkovaním e-shopu viac skúseností. Základné body sme zhrnuli v článku Čo potrebujte pred založením e-shopu – právna forma a technické riešenie.
Názov vášho internetového obchodu by mal byť ľahko zapamätateľný, krátky a výstižný. Okrem toho, že by sa mal páčiť, je tiež dôležité overiť, či bude názov fungovať aj ako doména. Skôr než začnete riešiť firemné účty na sociálnych sieťach a tvorbu loga, využite tieto tipy:
Hosting webovej stránky je miesto na serveri, na ktorom bude uložená vaša doména a obsah stránky. Existuje niekoľko druhov hostingu (zdieľaný, cloudový, dedikovaný…) no ako začínajúci e-shopista túto problematiku riešiť nemusíte. Ak sa rozhodnete pre e-shop na prenájom, hosting a všetko s ním spojené bude súčasťou mesačného poplatku vo výške od 6 eur. Ak sa rozhodnete vybudovať svoj e-shop od základu svojpomocne, hostng si budete musieť kúpiť a napojiť na e-shopový softvér.
Softvér, ktorý vám umožní aktualizovať obsah vášho e-shopu, sa nazýva CMS – Content management system, alebo systém na správu obsahu. Odporúčame voliť softvér, ktorý je primárne určený na správu e-shopov (na rozdiel od tých, ktoré sa špecializujú na prezentačné weby alebo blogy). Kvalitný administračný systém zahŕňa všetky funkcie, ktoré v e-shope potrebujete, od fakturačného systému až po marketingové nástroje.
V predchádzajúcom článku sme porovnali výhody e-shopu na prenájom vs. na mieru.
Na to, aby bol dizajn vášho e-shopu príťažlivý a funkčný, nepotrebujete skúsenosti s grafikou ani kódovaním. Túto úlohu vám uľahčia šablóny pre e-shop. Postarajú sa o vhodné rozloženie prvkov, farebnosť i písmo. Ešte dôležitejšia však je, že šablóny sú navrhnuté tak, aby bol dizajn vášho e-shopu responzívny pre mobilné zariadenia. Stránku tak budú môcť pohodlne používať ľudia na mobile alebo tablete. Ďalšou výhodou je, že základné šablóny sa rýchlo načítajú, čo je dôležité z hľadiska predaja aj SEO. Ak sa chcete odlíšiť od konkurencie a prispôsobiť vzhľad e-shopu svojim potrebám, môžete využiť dizajn na mieru.
Okrem ponuky vašich produktov a povinných dokumentov, akými sú napríklad obchodné podmienky a GDPR, je dôležité vytvoriť užitočný obsah pre vašu stránku. Pomocou obsahu môžete zákazníkom ukázať benefity vašich produktov či poradiť s výberom. Obsahový marketing je výborný nástroj na budovanie vašej značky, vzťahu so zákazníkmi a dôvery vo váš produkt. Je dôležité, aby ste poznali cieľovú skupinu svojich zákazníkov a tvorili obsah, ktorý pre nich bude užitočný či zábavný. Môžete začať s produkciou videí, napísať e-book alebo založiť firemný blog. Prečítajte si tipy, ako začať s blogovaním.
Obsah, ktorý vytvoríte, je potrebné optimalizovať pre vyhľadávače. Mal by obsahovať kľúčové slová a frázy, ktoré ľudia vyhľadávajú, prinášať čitateľom hodnotu a motivovať ich k tomu, aby na vašej stránke zostali a napokon i nakúpili. Aby sa vaše články alebo kreatívne produktové popisy zobrazili v Google, využite SEO nástroje vo svojom administračnom systéme. Zistite ako na SEO, ak začínate predávať online.
SEO je dôležitá súčasť úspešnej marketingovej stratégie, no ani zďaleka nie jediná. Aby ste svoj obsah a ponuku produktov rozšírili medzi väčšie publikum ľudí, môžete začať s marketingom na sociálnych sieťach, marketingom vo vyhľadávačoch či PPC reklamou. Čo najskôr svoj e-shop prepojte s účtami na sociálnych sieťach a s porovnávačmi cien. Ponúknite návštevníkom stránky možnosť prihlásiť sa na odber noviniek, začnete tak so zbieraním adries pre e-mail marketing.
Prečítajte si ako na marketing pre začínajúci e-shop.
Nezabúdajte ani na to, že výsledky vašej snahy je potrebné vyhodnotiť. Využívajte preto analytické nástroje a venujte čas reportingu. Ak budete vedieť, čo v propagácii e-shopu funguje najlepšie a na čom treba zapracovať, svoju stratégiu budete môcť meniť na základe týchto údajov. Chcete mať istotu, že sa vaše podnikanie na internete uberá tým správnym smerom? Pomôže vám digitálna marketingová agentúra zameraná na e-commerce.
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]
Z nedávneho prieskumu spoločnosti Stemmark pre spoločnosť Packeta vyplýva, že až 42 % zákazníkov nakupuje cez internet hlavne cez víkend. Za výhodu ľudia považujú najmä absenciu otváracích hodín. ,,Ľudia čím ďalej tým viac trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží kde sa nachádzajú, dôležitá je pre nich okamžitá potreba, […]
Vlastníte webovú stránku alebo si ju chystáte založiť? Dôležitým krokom v správe stránky je overenie vlastníctva domény v Google Search Console. Hoci sa to na prvý pohľad môže zdať zložité, ide o pomerne jednoduchý proces, počas ktorého si Google overí, či stránku, o ktorej tvrdíte, že je vaša, ozaj vlastníte. Samozrejme, tento krok nie je […]