Začínate s blogom? Myslite na SEO aj na čitateľa

Blog je jedinečný formát, vďaka ktorému viete efektívne komunikovať svoje myšlienky, zdieľať s čitateľmi svoje posolstvo a výnimočnosť svojej značky. Je dôležité budovať s čitateľmi vzťah a získavať si ich dôveru. V dnešnom presýtenom svete vám dá práve dôkladne spracovaný obsah príležitosť vyniknúť a získať pozornosť publika.

Naplánujte si témy blogu

Písanie blogu by nemal byť spontánny proces. Treba si uvedomiť, že naše príspevky by mali byť jasne ohraničené, obsahovo aj tematicky. Je nevyhnutné vcítiť sa do svojho publika a písať o témach, ktoré vaša cieľovka rieši. Na začiatok si skúste vytvoriť myšlienkovú mapu a vašu problematiku si roztriediť do okruhov. Ku každému z nich skúste vymyslieť aspoň 5 rôznych tém na blogové príspevky; v ideálnom prípade sa snažte vyhýbať všeobecnému obsahu, ktorého je na webe nespočet. Zvyšujete si tak konkurenciu vo vyhľadávačoch a znižujete si šancu zaujať.

písanie blogov na webe z pohľadu čitateľa a SEO
Písanie blogov na web alebo e-shop so zameraním na SEO.

Príklad: Náš e-commerce klient predávajúci hračky má ako cieľovú skupinu mamičky. Mohli by sme písať len o hračkách, ale mamičky zaujímajú aj iné témy, ktoré súvisia s deťmi. Na blogu, samozrejme, píšeme zaujímavé články o hračkách, o našich akciách a súťažiach, no venujeme sa tiež článkom o detskom zdraví, výchove, varení pre deti a ďalších témach, ktoré mamičky vyhľadávajú.

Dobrá rada? Pri plánovaní tém, resp. blogu na eshop sa nesnažte vymýšľať iba príspevky, ktoré majú niečo nasilu predávať. Samozrejme, spleť vnútorných linkov by mala viesť na tzv. landing page. Obsah by takisto mal reprezentovať vás, vašu značku a tak budovať váš brand. Ale netreba príliš tlačiť na pílu.

Začnite svojich zákazníkov informovať o veciach, ktoré ich zaujímajú a prezentujte sa ako profesionál vo svojom odbore. Tak si získate ich dôveru a vybudujete si skupinu pravidelných návševníkov, resp. zákazníkov. V našich článkoch si môžete prečítať viac o plánovaní tém, ako vytvoriť obsahový plán, či ako vymyslieť stovky skvelých ideí pre blog. Z čitateľov sa časom môžu stať vaši zákazníci. Pravidelný blog prináša aj nových návštevníkov webstránky, ktorí predtým váš web nepoznali.

Vybrali ste si už témy blogu a námet na prvý článok? Tak poďme na to! Blogovanie nie je až taká veda.

Začíname písať prvý článok

Na začiatok treba podotknúť, že všetci nie sme rodení blogeri. Každý nemiluje písanie a málokomu ide od ruky. Dokonca aj skúsený copywriter občas bojuje s prázdnou stranou. Ak sa náhodou zaseknete na prvom riadku, prestaňte sa siliť a skúste si najprv váš obsah dôkladne premyslieť. Vyskúšajte si spraviť štruktúru toho, o čom budete písať. Následne sa skúste zamyslieť, čo by bolo vhodné ku jednotlivým bodom spomenúť. Spravte si dôkladný prieskum.

Pomôže vám detailne sa zorientovať v danej problematike a zároveň naštartovať kreatívne procesy. V neposlednom rade sa počas prieskumu dozviete mnohé o tom, ako danú problematiku spracováva konkurencia – nikdy nie je na škodu inšpirovať sa a prísť so zlepšením.

Pravda, každý článok by mal mať úvod. Je to spravidla krátky, zväčša formátovaním oddelený text na začiatku článku. Ak sa vám však nedarí úvod napísať ihneď, vôbec to nevadí. Napokon, úvod má v krátkosti zahŕňať to, o čom je článok a uviesť čitateľa do problematiky, nastaviť tón. Práve preto nie je niekedy zlé s úvodom počkať až na koniec.

Máte už napísaný článok, jednotlivé body vo vašej štruktúre ste rozpísali a váš text čakajú posledné úpravy? Práve vtedy je čas na vymýšľanie kreatívnych nadpisov a názvov.

Zvoľte názov, na ktorý chcú ľudia kliknúť

Predtým, ako začnete s brainstormingom. je nevyhnutné uvedomiť si, že nikto váš článok nebude čítať len preto, že ste si dali námahu vytvoriť ho a publikovať. Práve preto treba vymyslieť dobrý názov, ktorý poteší čitateľa aj Google. Je jedno. aký článok napíšete, ak si ho ľudia nebudú vedieť vyhľadať, nikto si ho nevšimne. Ako teda postupovať? Pozrite si niekoľko tipov v článku o tom, ako vymyslieť názov pre blog.

Mne najlepšie fungujú pracovné názvy počas písania článku. Až keď som hotový a vychladne mi hlava, začnem vymýšľať rôzne názvy blogu. Zvyčajne až ďalší deň vyberiem ten, ktorý sa mi zdá najlepší.

Ako naformátovať blog na webe alebo e-shope?

Formátovanie je asi tá najnudnejšia časť v celom procese písania blogu, avšak netreba ju podceniť. Dobré formátovanie totiž pomôže čitateľovi zorientovať sa v článku, ale aj zaujať popredné priečky vo vyhľadávačoch. Či už používate WordPress alebo inú platformu, článok na nej treba upraviť tak, aby vyzeral dobre. Tu je niekoľko tipov, ktorých sa pri našich blogoch vždy držíme:

Vhodné obrázky s dostatočným rozlíšením

  • Používajte len obrázky, na ktoré máte právo. Teda obrázky s licenciou CC0 (alebo Public domain), vaše vlastné alebo kúpené obrázky z fotobanky.
  • Dbajte na to, aby obrázky neboli rozmazané alebo rozpixelizované.
  • Pri všetkých titulných obrázkoch (featured image) dodržujte rovnakú veľkosť.
  • Pozor na veľkosť v kB, priveľké obrázky spomaľujú váš web. Obrázky by mali mať ideálne do 100 kB.
  • Obrázku vždy zadajte „alt text“, je to dôležitý meta prvok pre SEO, ktorý v krátkosti popisuje váš obrázok v slovách.
  • Na vašu platformu (WordPress, Midasto atď.) obrázok vždy nahrajte v správnej veľkosti a následne zvoľte možnosť „zobraziť v plnej veľkosti“, ak to nie je v základnom nastavení.
  • Obrázok nenazývajte IMG5483.jpg, ale použite radšej kľúčové slová, teda: akcna-kamera-surf.jpg

Viac o formátovaní obrázkov nájdete v článku ako optimalizovať obrázky pre web.

Nepodceňujte meta údaje, sú pre blogovanie dôležité

Okrem toho, že meta údaje sú predovšetkým tie časti textu, ktoré sa čitateľom zobrazia vo vyhľadávaní, majú nesmierny dopad na to, ako sa vo vyhľadávaní umiestnite.

Nezabudnite vyplniť meta title, ktorý sa zobrazí ako názov článku v Google SERP. Vhodný meta tile, tiež známy ako meta tag, by mal byť stručný a výstižný. Mal by obsahovať kľúčové slová, znieť prirodzene a odrážať frázu, akú naša cieľová skupina môže použiť pri vyhľadávaní. Rozsah by sa mal pohybovať ideálne medzi 50 – 60 znakmi. 

Meta popis (meta description) je stručný, približne 160 znakov dlhý text. Podobne ako meta title aj meta popis by mal obsahovať niektoré z kľúčových slov, mal by návštevníka oboznámiť s obsahom textu a mal by vyzvať k akcii. Príklad: „V článku vám prezradíme…“ či „Prečítajte si viac o…“

Meta title je tá časť textu vo výsledkoch vyhľadávania, ktorá sa zobrazí pod meta nadpisom. V stručnosti by sa dalo tvrdiť, že kým názov a nadpis článku mieria na čitateľa, ktorý si váš článok už otvoril, ich meta varianty sú cielene na Google.

Písanie blogov a SEO optimalizácia
Písanie blogov a SEO optimalizácia

Nastavte URL adresu vašej stránky

URL adresa je, laicky povedané, link na konkrétny obsah na vašej stránke v rámci internetu. Napríklad: „http://midasto.sk/blog“. Dokážete si sami nastaviť, ako bude vaša URL vyzerať. Pre lepšiu predstavu si pozrite náš článok o URL adresách.

Príklad: URL článku je často automaticky zhodná s nadpisom. Ak je názov „10 spôsobov, ako schudnúť do plaviek“, názov URL bude automaticky: http://midasto.sk/blog/10-sposobov-ako-schudnut-do-plaviek. Síce viete, o čom bude text, ale URL je zbytočne dlhá. Namiesto toho ju skráťte na http://midasto.sk/blog/ako-schudnut-leto. URL s doslovným názvom článku je však stále lepší prípad. Často sa stretávame aj s formou URL, kde nemáme ani najmenšie tušenie o obsahu textu: http://midasto.sk/blog/p8390. URL preto vždy zmeňte, aby bola prehľadná a bolo jasné, čo sa na stránke nachádza.

Kategórie a značky zvyšujú prehľadnosť

Čím viac sa váš blog rozrastá, tým je ťažšie sa v tom množstve obsahu zorientovať. Práve zaradenie článkov do kategórii robí blog prehľadnejším a dáva čitateľom nadhľad. Vďaka značkám dokážu čitatelia rýchlo vyhľadať článok a zistiť, o čom článok je.

Veľmi obľúbenou praktikou je tzv. mapa značiek, kde sú najčastejšie používané značky (tagy) zvýraznené najväčším fontom. Aj prostredníctvom nich čitatelia ľahko nájdu články na témy, ktoré ich zaujímajú. Je to dôležité aj preto, lebo cieľom dlhodobej tvorby nie je iba dostať čitateľa k jednému z vašich článkov. Ide o budovanie značky a dôvery. Inými slovami, v ideálnom prípade vaše snahy premenia návštevníka na čitateľa a následne čitateľa na zákazníka.

Priznávam, podobne ako aj formátovanie, pridávanie značiek a podobné úpravy v administrácii vášho blogu, či už na e-shope alebo kdekoľvek na webe, nie sú tou najzáživnejšou časťou tvorby. Napriek tomu sa treba zamyslieť nad návratnosťou úkonu. Zopár minút pomerne nudnej práce občas stoji za to. Lebo zatiaľ čo ide o chvíľku nezáživého, mechanického vyklikávania, z dlhodobého hľadiska budujete prehľadný a pre návštevníkov hodnotný priestor na čítanie. Pamätajte, že pri tvorbe obsahu nepíšete len izolovaný článok, preto pristupujte k vášmu blogu ako k produktu, ktorý je vašou vizitkou.

Zhrnutie

Publikovanie blogu znamená oveľa viac práce, než sa môže zdať. Článok nestačí napísať, treba ho aj správne naformátovať. To ovplyvňuje nielen čitateľov dojem z článku, ale aj pozíciu vo vyhľadávaní.V neposlednom rade si treba dávať pozor na pomer úprav pre čitateľa a úprav pre Google. Mnohí začínajúci blogeri rátajú s tým, že viac kľúčových slov náhodne zahrnutých v článku znamená lepšie SEO. Treba si však uvedomiť, že vašou hlavnou prioritou je čitateľ. V rámci výberu a implementácie kľúčových slov to nepreháňajte a vyberte si tie, ktoré sú na tému vášho článku čo najšpecifickejšie. Zníži sa vám konkurencia a zvýši sa vaša šanca osloviť tých čitateľov, ktorých váš text bude naozaj zaujímať.

Sledujte nás
Založte si
e-shop na prenájom

E-commerce platforma pre rast vášho online podnikania. Bez viazanosti a skrytých poplatkov s možnosťou úprav na mieru a jednoduchého prechodu na e-shop na mieru.

Vyskúšať na 30 dní zadarmo
Midasto

Podobné články