Ako napísať prvý blog

Začínate s blogom? Myslite na SEO aj na čitateľa

Blog je jedinečný priestor, prostredníctvom ktorého môžete komunikovať svoje myšlienky, dať čitateľom hodnotu a budovať s nimi vzťah. Blog dá vašej spoločnosti hlas, dobre si preto rozmyslite, ako ho budete využívať.

Naplánujte si témy

Predtým, než sa pustíte do úplne prvého článku, skúste sa zamyslieť, aké okruhy tém môžu zaujať vášho zákazníka. Ku každému okruhu navrhnite aspoň 5 tém. Rozmyslite si, v akých intervaloch chcete publikovať svoje blogposty a rozdeľte témy na časovú os.

Príklad: Náš e-commerce klient predávajúci hračky má ako cieľovú skupinu mamičky. Mohli by sme písať len o hračkách, ale mamičky zaujímajú aj iné témy, ktoré súvisia s deťmi. Na blogu, samozrejme, píšeme zaujímavé články o hračkách, píšeme o našich akciách a súťažiach, no tiež sa venujeme článkom o detskom zdraví, výchove, varení pre deti a ďalších témach, ktoré mamičky vyhľadávajú.

Viac o plánovaní tém si prečítajte v našich článkoch o tom, ako vytvoriť obsahový plán a ako vymyslieť stovky skvelých ideí pre blog. Vybrali ste si už tému na prvý blog? Tak poďme na to!

Začíname písať

Na začiatok treba napísať, že každý nemiluje písanie a každému ani nejde od ruky. Ak písať viete, no máte problém sa prekopať k prvému riadku, skúste si článok dopredu naplánovať. Môžete si buď spraviť štruktúru a naplánovať jednotlivé časti, alebo si spravte k blogu najskôr prieskum. Popozerajte si rôzne zdroje k vašej téme a spravte si poznámky, z nich ľahšie spracujete článok.

Každý článok by mal mať intro, no ak sa vám nedarí napísať hneď, nevadí. Nechajte si úvod nakoniec, potom to pôjde ľahšie. Je dobrou praxou oddeliť intro od zvyšku textu formátovaním, napríklad kurzívou.

Editovanie odložte až na ďalší deň. Svoje chyby po dočítaní článku vidieť nebudete. Pokiaľ je to možné, pred publikovaním dajte svoj článok na kontrolu ešte niekomu inému.

Zvoľte názov, na ktorý budú ľudia chcieť kliknúť

Alebo názov, ktorý ľudia vyhľadávajú. Marketéri spravili už stovky testov, aby zistili, aké názvy článkov fungujú najlepšie. Pozrite si niekoľko tipov v článku o tom, ako vymyslieť názov pre blog.

Mne najlepšie fungujú pracovné názvy počas písania článku. Až keď je článok hotový a mne vychladne hlava, začnem vymýšľať rôzne názvy blogu. Zvyčajne až ďalší deň vyberiem ten, ktorý sa mi zdá najlepší.

Ako naformátovať blog?

Asi najnudnejšia časť na celom procese blogovania je formátovanie. Či už používate WordPress alebo inú platformu, článok na nej treba upraviť tak, aby vyzeral dobre. Tu je niekoľko tipov, ktorých sa pri našich blogoch vždy držíme:

Vhodné obrázky s dostatočným rozlíšením

  • Používajte len obrázky, na ktoré máte právo. Teda vaše vlastné obrázky, obrázky s licenciou CC0 (alebo Public domain), kúpené obrázky z fotobanky a iné.
  • Dbajte na to, aby obrázky neboli rozmazané alebo rozpixelizované.
  • Pri všetkých titulných obrázkoch (featured image) dodržujte rovnakú veľkosť.
  • Pozor na veľkosť v kB, priveľké obrázky spomaľujú váš web. Obrázky by mali mať ideálne do 100 kB.
  • Obrázku vždy zadajte „alt text“.
  • Na vašu platformu (WordPress, Midasto atď.) obrázok vždy nahrajte v správnej veľkosti a následne zvoľte možnosť „zobraziť v plnej veľkosti“, ak to nie je v základnom nastavení.
  • Obrázok nenazývajte IMG5483.jpg, ale použite radšej kľúčové slová, teda: akcna-kamera-surf.jpg

Viac o formátovaní obrázkov nájdete v článku ako optimalizovať obrázky pre web.

Nezabúdajte na meta údaje

Meta údaje sa zobrazia ľuďom vo výsledkoch vyhľadávania. Vždy vypĺňajte meta title, ktorý sa zobrazí ako názov článku. Meta názov by mal obsahovať kľúčové slová, znieť prirodzene a odrážať frázu, akú naša cieľová skupina môže použiť pri vyhľadávaní.

Meta popis (meta description) je približne 160 znakov dlhý text, ktorý by mal ideálne tiež obsahovať niektoré z kľúčových slov, mal by návštevníka oboznámiť s obsahom textu a mal by vyzvať k akcii. Príklad: „V článku vám prezradíme…“ či „Prečítajte si viac o…“

Nastavte URL adresu

URL adresa je, laicky povedané, link na konkrétny obsah na vašej stránke v rámci internetu, napríklad „http://midasto.sk/blog“. Dokážete si sami nastaviť, ako bude vaše URL vyzerať.

Príklad: URL článku je často automaticky zhodná s nápisom. Ak je názov „10 spôsobov, ako schudnúť do plaviek“, názov URL bude automaticky: http://midasto.sk/blog/10-sposobov-ako-schudnut-do-plaviek. Síce viete, o čom bude text, ale URL je zbytočne pridlhá. Namiesto toho ju skráťte na http://midasto.sk/blog/ako-schudnut-leto. URL s doslovným názvom článku je však stále lepší prípad. Často sa stretávame aj s formou URL, kde nemáme ani najmenšie tušenie o obsahu textu: http://midasto.sk/blog/p8390. URL preto vždy zmeňte, aby bola prehľadná a bolo jasné, čo sa na stránke nachádza.

Kategórie a značky

Zaradenie článkov do kategórii robí blog prehľadnejším. Čitatelia dokážu rýchlo vyhľadať článok. Značky rovnako naznačujú, o čom článok je. Veľmi obľúbenou praktikou je tzv. mapa značiek, kde sú najčastejšie používané značky (tagy) zvýraznené najväčším fontom. Aj prostredníctvom nich čitatelia ľahko nájdu články na témy, ktoré ich zaujímajú.

Zhrnutie

Publikovanie blogu znamená oveľa viac práce, než sa môže zdať. Článok nestačí napísať, treba ho aj správne naformátovať. To ovplyvňuje nielen čitateľov dojem z článku, ale aj pozíciu vo vyhľadávaní.

Comments are closed.