Uvažujete nad založením svojho prvého e-shopu a neviete, čo všetko je potrebné vybaviť pred spustením internetového predaja? V tomto článku sa pozrieme na legislatívne povinnosti, nevyhnutné investície a praktické kroky, ktoré na vás pred spustením e-shopu čakajú. Tento checklist vám pomôže v prípade, ak už viete, čo chcete cez internet predávať a máte predstavu o smerovaní svojej značky.
- Legislatívne povinnosti
- Podnikateľské oprávnenie
- Zákony týkajúce sa e-shopov
- Fakturácia a sklady
- Vypracovanie dokumentácie a informačná povinnosť
- Vypracovanie VOP
- Vypracovanie GDPR dokumentácie
- Ďalšie dokumenty
- Informačná povinnosť
- Stratégia a finančný plán
- Technické riešenie e-shopu
- Registrácia domény a značky
- Výber e-commerce riešenia
- Hosting
- Ďalšie kroky
Legislatívne povinnosti
Na začiatku je potrebné opatriť niekoľko právnych povinností. Aj podnikanie na internete musí prebiehať v súlade so zákonom. Ak chcete mať absolútnu istotu, že vám v budúcnosti nehrozia žiadne pokuty, poraďte sa v tomto kroku s účtovníkom a/alebo právnikom.
Podnikateľské oprávnenie
Pre podnikanie v e-commerce budete potrebovať oprávnenie, buď vo forme živnosti alebo spoločnosť s ručením obmedzeným. Ak sa rozhodnete pre živnostenský list, zo zoznamu voľných živností vyberte „Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod)”. Živnosť je na začiatok postačujúca, oprávnenie vybavíte osobne alebo aj online.
Zákony týkajúce sa e-shopov
Odporúčame oboznámiť sa so všetkými zákonmi, ktoré sa týkajú internetového predaja. Naštudujte si zákon o elektronickom obchode, zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji, zákon o ochrane spotrebiteľa, a zákon o ochrane osobných údajov. Legislatíva upravujúca vzťahy v e-commerce vychádza do značnej miery z bežných právnych úprav, oplatí sa poznať obchodný zákonník, občiansky zákonník a zákon o živnostenskom podnikaní.
Myslite aj na to, že niektoré špecifické produkty budú vyžadovať ďalšie povolenia. Napríklad pri predaji potravín musíte mať hygienou schválený sklad či potravinárske preukazy, rôzne úpravy sa týkajú aj predaja liekov a liečiv, stavebnín a podobne.
Fakturácia a sklady
Keď sa váš e-shop naplno rozbehne, prácu vám uľahčí skladový, nákupný, odbytový, fakturačný a objednávkový systém. Na začiatku pravdepodobne postačí program na tvorbu a evidenciu faktúr, ktorý môže byť súčasťou e-shopového riešenia, spolu s prehľadom objednávok.
Vypracovanie dokumentácie a informačná povinnosť
Tieto dokumenty je vhodné pripraviť ešte pred spustením e-shopu, musia byť dostupné aj pre vašich prvých zákazníkov.
Vypracovanie VOP pre e-shop
Všeobecné obchodné podmienky sú povinnosťou pre všetkých majiteľov e-shopov, okrem iného musia zahŕňať aj podmienky nákupu či postup pri reklamácii. Vzor obchodných podmienok je ľahko dostupný na internete, odporúčame ale, aby ste svoje VOP prispôsobili svojmu e-shopu a prešli ho s právnikom.
Vypracovanie GDPR dokumentácie
Potrebná je aj dokumentácia GDPR (všeobecné nariadenie na ochranu osobných údajov). Vypracovať ju môžete svojpomocne, no opäť je vhodné nechať dokument skontrolovať právnikom.
Ďalšie dokumenty
Pred začiatkom predaja budete potrebovať vypracovaný formulár pre odstúpenie od zmluvy, reklamačný protokol a nemenej dôležité vyjadrenie k reklamácii.
Informačná povinnosť
Pri predaji na diaľku musíte splniť aj svoju informačnú povinnosť. Dôležitá je predovšetkým úplnosť informácií, ktoré na e-shope v dostatočnom predstihu zverejníte, typicky v obchodných podmienkach, v sekcii kontakt alebo v pätičke webstránky. Ide hlavne o:
- názov, obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu,
- meno, miesto podnikania a adresu bydliska ak ide o fyzickú osobu,
- právnu formu právnickej osoby,
- identifikačné číslo, ak je pridelené,
- e-mailovú adresu a telefónne číslo,
- názov a adresu orgánu dohľadu, ktorému vaša činnosť podlieha.
Stratégia a finančný plán
Plánovanie vášho nového biznisu netreba podceňovať. Ak už viete, aké produkty chcete ponúkať, je potrebné postarať sa o dodávateľov, prepravu, obalové materiály, prípadne aj skladové priestory. Pri príprave finančného plánu myslite aj na investície do marketingu a zákazníckej podpory, zohľadnite možné reklamácie a všetko ostatné, čo treba urobiť pred spustením e-shopu, čo vyžaduje určitú investíciu. Rozpočet na rozbeh e-shopu by mal byť prispôsobený vašim očakávaniam a plánom.
Technické riešenie e-shopu
Konečne sa dostávame na začiatok – k vytvoreniu nového internetového obchodu. Ak máte jasný plán a splnené legislatívne povinnosti, je na čase pustiť sa do budovania webstránky.

Registrácia domény a značky
Vybrali ste názov obchodu, ktorý má voľnú doménu a nie je pod ním registrovaná žiadna iná značka? Výborne! Začnite s registráciou domény, vybavíte ho online a zaberie vám iba niekoľko minút. Poplatok za doménu sa obvykle platí ročne, cena sa pohybuje v rozmedzí od 5 do 20 eur. Ak sa rozhodnete registrovať si vlastnú značku, rátajte aj s poplatkom za ochrannú známku, vyšplhať sa môže do výšky niekoľkých stoviek eur. Na začiatku online predaja nie je potrebná.
Výber e-commerce riešenia
Nastal čas rozhodnúť sa pre e-commerce platformu, na ktorej bude celý váš e-shop fungovať. CMS, alebo redakčný systém by mal byť bezpečný, spoľahlivý a ľahko ovládateľný. Vytvorenie e-shopu trvá niekoľko dní až mesiacov, v závislosti od technickej náročnosti a vami zvoleného riešenia. Od neho sa bude odvíjať aj počiatočná investícia. Aké máte možnosti?
- E-shop na prenájom – Ide o hotové riešenie, vďaka ktorému si môže e-shop vytvoriť pohodlne aj človek, ktorý nemá s tvorbou webstránok žiadne skúsenosti. Mesačný poplatok za e-shop na prenájom je zhruba 6 až 30 eur. Toto riešenie je vhodné v prípade, že chcete predísť vysokej vstupnej investícii a s predajom chcete začať čo najskôr.
- Open source riešenie – V rámci open source platformy, ako je napríklad Woocommerce alebo Prestashop, získate väčšiu flexibilitu. Ak nemáte žiadne skúsenosti s programovaním webstránok, musíte využiť služby profesionála, čím sa cena riešenia zvyšuje.
- E-shop na mieru – V porovnaní s ďalšími možnosťami ide o finančne aj časovo najnáročnejšie riešenie. Výhodou je, že všetky funkcie a vzhľad e-shopu môžete prispôsobiť svojim potrebám.
Hosting
Hosting je priestor, v ktorom sa nachádzajú súbory, ktoré webstránka obsahuje (html, css, ale aj obrázky a databázy). Hosting obvykle zabezpečí dodávateľ e-shopového riešenia, v opačnom prípade môžete mať e-shop na vami zvolenom hostingu.
Ďalšie kroky
Po vyriešení technickej stránky vášho nového internetového obchodu prichádza na rad nastavenie e-shopu, tvorba štruktúry, vkladanie produktov, riešenie platobnej brány, optimalizácia pre vyhľadávače a marketing. Viac o týchto krokoch nájdete v článkoch ako pomôcť e-shopu k prvej objednávke a ako začať s marketingom e-shopu.