Uvažujete nad založením svojho prvého e-shopu a neviete, čo všetko je potrebné vybaviť pred spustením internetového predaja? V tomto článku sa pozrieme na legislatívne povinnosti, nevyhnutné investície a praktické kroky, ktoré na vás pred spustením e-shopu čakajú. Tento checklist vám pomôže v prípade, ak už viete, čo chcete cez internet predávať a máte predstavu o smerovaní svojej značky.
Na začiatku je potrebné opatriť niekoľko právnych povinností. Aj podnikanie na internete musí prebiehať v súlade so zákonom. Ak chcete mať absolútnu istotu, že vám v budúcnosti nehrozia žiadne pokuty, poraďte sa v tomto kroku s účtovníkom a/alebo právnikom.
Pre podnikanie v e-commerce budete potrebovať oprávnenie, buď vo forme živnosti alebo spoločnosť s ručením obmedzeným. Ak sa rozhodnete pre živnostenský list, zo zoznamu voľných živností vyberte „Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod)”. Živnosť je na začiatok postačujúca, oprávnenie vybavíte osobne alebo aj online.
Odporúčame oboznámiť sa so všetkými zákonmi, ktoré sa týkajú internetového predaja. Naštudujte si zákon o elektronickom obchode, zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji, zákon o ochrane spotrebiteľa, a zákon o ochrane osobných údajov. Legislatíva upravujúca vzťahy v e-commerce vychádza do značnej miery z bežných právnych úprav, oplatí sa poznať obchodný zákonník, občiansky zákonník a zákon o živnostenskom podnikaní.
Myslite aj na to, že niektoré špecifické produkty budú vyžadovať ďalšie povolenia. Napríklad pri predaji potravín musíte mať hygienou schválený sklad či potravinárske preukazy, rôzne úpravy sa týkajú aj predaja liekov a liečiv, stavebnín a podobne.
Keď sa váš e-shop naplno rozbehne, prácu vám uľahčí skladový, nákupný, odbytový, fakturačný a objednávkový systém. Na začiatku pravdepodobne postačí program na tvorbu a evidenciu faktúr, ktorý môže byť súčasťou e-shopového riešenia, spolu s prehľadom objednávok.
Tieto dokumenty je vhodné pripraviť ešte pred spustením e-shopu, musia byť dostupné aj pre vašich prvých zákazníkov.
Všeobecné obchodné podmienky sú povinnosťou pre všetkých majiteľov e-shopov, okrem iného musia zahŕňať aj podmienky nákupu či postup pri reklamácii. Vzor obchodných podmienok je ľahko dostupný na internete, odporúčame ale, aby ste svoje VOP prispôsobili svojmu e-shopu a prešli ho s právnikom.
Potrebná je aj dokumentácia GDPR (všeobecné nariadenie na ochranu osobných údajov). Vypracovať ju môžete svojpomocne, no opäť je vhodné nechať dokument skontrolovať právnikom.
Pred začiatkom predaja budete potrebovať vypracovaný formulár pre odstúpenie od zmluvy, reklamačný protokol a nemenej dôležité vyjadrenie k reklamácii.
Pri predaji na diaľku musíte splniť aj svoju informačnú povinnosť. Dôležitá je predovšetkým úplnosť informácií, ktoré na e-shope v dostatočnom predstihu zverejníte, typicky v obchodných podmienkach, v sekcii kontakt alebo v pätičke webstránky. Ide hlavne o:
Plánovanie vášho nového biznisu netreba podceňovať. Ak už viete, aké produkty chcete ponúkať, je potrebné postarať sa o dodávateľov, prepravu, obalové materiály, prípadne aj skladové priestory. Pri príprave finančného plánu myslite aj na investície do marketingu a zákazníckej podpory, zohľadnite možné reklamácie a všetko ostatné, čo treba urobiť pred spustením e-shopu, čo vyžaduje určitú investíciu. Rozpočet na rozbeh e-shopu by mal byť prispôsobený vašim očakávaniam a plánom.
Konečne sa dostávame na začiatok – k vytvoreniu nového internetového obchodu. Ak máte jasný plán a splnené legislatívne povinnosti, je na čase pustiť sa do budovania webstránky.
Vybrali ste názov obchodu, ktorý má voľnú doménu a nie je pod ním registrovaná žiadna iná značka? Výborne! Začnite s registráciou domény, vybavíte ho online a zaberie vám iba niekoľko minút. Poplatok za doménu sa obvykle platí ročne, cena sa pohybuje v rozmedzí od 5 do 20 eur. Ak sa rozhodnete registrovať si vlastnú značku, rátajte aj s poplatkom za ochrannú známku, vyšplhať sa môže do výšky niekoľkých stoviek eur. Na začiatku online predaja nie je potrebná.
Nastal čas rozhodnúť sa pre e-commerce platformu, na ktorej bude celý váš e-shop fungovať. CMS, alebo redakčný systém by mal byť bezpečný, spoľahlivý a ľahko ovládateľný. Vytvorenie e-shopu trvá niekoľko dní až mesiacov, v závislosti od technickej náročnosti a vami zvoleného riešenia. Od neho sa bude odvíjať aj počiatočná investícia. Aké máte možnosti?
Hosting je priestor, v ktorom sa nachádzajú súbory, ktoré webstránka obsahuje (html, css, ale aj obrázky a databázy). Hosting obvykle zabezpečí dodávateľ e-shopového riešenia, v opačnom prípade môžete mať e-shop na vami zvolenom hostingu.
Po vyriešení technickej stránky vášho nového internetového obchodu prichádza na rad nastavenie e-shopu, tvorba štruktúry, vkladanie produktov, riešenie platobnej brány, optimalizácia pre vyhľadávače a marketing. Viac o týchto krokoch nájdete v článkoch ako pomôcť e-shopu k prvej objednávke a ako začať s marketingom e-shopu.
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]
Z nedávneho prieskumu spoločnosti Stemmark pre spoločnosť Packeta vyplýva, že až 42 % zákazníkov nakupuje cez internet hlavne cez víkend. Za výhodu ľudia považujú najmä absenciu otváracích hodín. ,,Ľudia čím ďalej tým viac trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží kde sa nachádzajú, dôležitá je pre nich okamžitá potreba, […]
Vlastníte webovú stránku alebo si ju chystáte založiť? Dôležitým krokom v správe stránky je overenie vlastníctva domény v Google Search Console. Hoci sa to na prvý pohľad môže zdať zložité, ide o pomerne jednoduchý proces, počas ktorého si Google overí, či stránku, o ktorej tvrdíte, že je vaša, ozaj vlastníte. Samozrejme, tento krok nie je […]