Musím sa priznať, že vymyslieť nadpis článku je pre mňa asi najťažšia časť písania. Tí, ktorí už čo-to napísali, určite poznajú ten pocit. Strávite obrovské množstvo času hľadaním informácií, písaním, úpravou a optimalizíciou článku. Keď je už konečne takmer hotový, objaví sa posledná výzva. Písanie nadpisov. Titulok, ktorý musí byť výstižný a zaujímavý, aby naň ľudia vo vašom publiku klikli. Vybral som pre vás pár tipov, ktoré vám pomôžu vytvoriť úspešný nadpis bez stresu.
Na začiatok si zvoľte pracovný názov článku. Nepremýšľajte nad ním dlho. Má len jednu funkciu, a to určiť smerovanie článku. Síce to môže znieť kontraintuitívne, úzko špecifikovaný názov môže výrazne oklieštiť obsah, ktorý píšete. Popri písaní sa môžete stratiť vo víre myšlienok, alebo kompletne zmeniť tému. Pracovný nadpis je niečo ako váš kompas. Skutočný názov budete vymýšľať až na konci, keď bude článok hotový. Predovšetkým v prípade úzko zameraných článkov je takýto postup nevyhnutný. Preto počkajte a až keď je váš text hotový, začnite zohľadňovať nadpis, ktorý bude súčasťou finálneho výstupu.
Takéto titulky môžu zničiť váš imidž: „Týchto 10 trikov vám zaručí istý zisk!“ Podobné nadpisy sú odpad a články, ktoré sa za nimi skrývajú, sú často rovnaké. Áno, je pravda, že ľudia na ne radi klikajú. Nepopieram. Často sú však gýčové a zavádzajú. Je len na vás, ako chcete svoje podnikanie prezentovať, ale majte na pamäti, že písanie obsahu z nemalej časti slúži na budovanie vášho imidžu. Ak vás majú ľudia brať vážne, mali by ste sa takýmto nadpisom oblúkom vyhnúť.
Neriešte clickbait a sústreďte sa na to, aby boli vaše nadpisy pravdivé, jasné a zrozumiteľné a aby titulok zodpovedal otázky, ktoré v úvode načrtol. Vaši zákazníci by mali vždy presne vedieť, čo sa skrýva za titulkom. Súlad medzi nadpisom a obsahom článku svedčí o vašej profesionalite a znalosti problematiky.
Okrem poškodeného imidžu môžu clickbait nadpisy nepriamo poškodiť aj vaše SEO. Spoločnosti vynakladajú nemálo prostriedkov na to, aby sa ich obsah nachádzal na prvých priečkach vyhľadávania. Avšak, ak budete písať povrchné, zavádzajúce články, ktoré sprevádza clickbait názov, vaši čitatelia si to všimnú. Budú húfne odchádzať krátko po otvorení článku, a tak vám zvyšovať bounce rate – neocení to ani Google.
Pamätajte si, že váš obsah má byť hlavne kvalitný. Sústreďte sa na otázky, ktoré podľa vás zaujímajú vaše publikum. „Ako urobiť“, „10 tipov“ a podobné nadpisy sú často presne tým, čo vaše publikum hľadá. Väčšinou fungujú výborne, lebo jasne naznačujú, čo sa v článku nachádza a vaši čitatelia vedia presne, čo môžu očakávať. Ak máte v článku video, infografiku, návod alebo šablónu, nebojte sa to spomenúť v nadpise. V neposlednom rade nezabudnite zahrnúť najdôležitejšie kľúčové slová priamo v headline.
Okrem samotných čitateľov je takýto druh nadpisov mimoriadne dobrý aj pre Google vyhľadávač. Google sa totiž prezentuje primárne ako informačné médium. Niet divu, že práve od Googlu si ľudia pýtajú pomoc, keď si nevedia rady. Preto sú frázy typu „ako na to“ často vyhľadávané, čím vám zjednodušujú možnosť zviditeľnenia sa v rámci Google výsledkov.
V prípade informatívneho obsahu od januára 2014 Google uvádza tzv. vybraný úryvok (featured snippet) na začiatku výsledkov. Je to krátky text, odpovedajúci na otázku, ktorú sa Googlu pýtate. Dostať sa do vybraného úryvku je skvelé hlavne preto, lebo článok, z ktorého Google uvádza vašu odpoveď, sa automaticky ocitá na prvom mieste. Píšete informatívny alebo náučný obsah? Super! Kategória nadpisov, ktoré začínajú frázou „ako na to“, akiste zaujme pozornosť publika, ako aj Googlu.
Sadnite si a pokúste sa vymyslieť 5 rôznych verzií nadpisu pre váš článok. Z nich potom vyberte jeden, ktorý sa vám najviac páči. Vyhraďte si 10 – 20 minút, počas ktorých sa z neho pokúsite vytvoriť rôzne obmeny. Nechajte vaše výtvory trochu odstáť a potom z nich vyberte jedného alebo viac finalistov.
Svoje nápady zhrňte a nebojte sa poprosiť niekoho iného o názor. Druhý pár očí vám pomôže. Ak chcete nadpis, ktorý zaujme ostatných, je fajn počuť názor niekoho nezaujatého. Ideálne sa obráťte na človeka, ktorý pracuje v rovnakom odbore ako vy, alebo je súčasťou vašej cieľovky. Cenné sú však aj názory nezainteresovaného publika. Napokon, články, ktoré píšete, nebudú čítať iba copywriteri. Práve nadpis má za cieľ zaujať čo najširšie publikum, preto sa ho nebojte otestovať na ľuďoch z bežného okolia. “Klikol by si na tento nadpis?”
Spraviť dokonalý titulok je prakticky nemožné. Blogovanie je o aj o rozširovaní záberu obecenstva. Neklikne naň každý. Preto sa určite oplatí použiť tieto rady a zvýšiť tak svoje CTR, teda pomer kliknutí na počet videní. Avšak pozor. Za žiadnych okolností nezavádzajte čitateľa kvôli vidine nárastu preklikov. CTR rate je síce fajn a Google ho zohľadňuje, avšak keď čitateľ sklamane opustí článok tesne po tom, čo naň dorazil, zvyšuje sa vám bounce rate, ktorý vášmu zaradeniu v Google výsledkoch rozhodne neprospieva.
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]
Z nedávneho prieskumu spoločnosti Stemmark pre spoločnosť Packeta vyplýva, že až 42 % zákazníkov nakupuje cez internet hlavne cez víkend. Za výhodu ľudia považujú najmä absenciu otváracích hodín. ,,Ľudia čím ďalej tým viac trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží kde sa nachádzajú, dôležitá je pre nich okamžitá potreba, […]
Vlastníte webovú stránku alebo si ju chystáte založiť? Dôležitým krokom v správe stránky je overenie vlastníctva domény v Google Search Console. Hoci sa to na prvý pohľad môže zdať zložité, ide o pomerne jednoduchý proces, počas ktorého si Google overí, či stránku, o ktorej tvrdíte, že je vaša, ozaj vlastníte. Samozrejme, tento krok nie je […]