Ak sa vám konečne podarilo sprevádzkovať eshop, prostredníctvom ktorého chcete predávať svoje produkty, vedzte, že väčšia časť práce je ešte len pred vami. Zásadnou otázkou totiž zostáva, ako dosiahnuť, aby internetová predajňa dokázala generovať prvé úspešné nákupy a následne získala ďalších spokojných zákazníkov.
Prvou podmienkou úspešného zrealizovania prvého nákupu je fakt, ako samotný eshop na náhodného návštevníka pôsobí. Funguje to podobne ako v kamennej predajni. U zákazníka, ktorý sa s vašou ponukou ešte len zoznamuje, zaváži nielen jeho dizajn, ale tiež prehľadnosť, intuitívna navigácia, zrozumiteľnosť a dostatok potrebných informácií o sortimente.
Orientáciu zákazníka medzi „oddeleniami“ online predajne v tomto prípade suplujú kategórie. Slúžia na segmentáciu produktov tak, aby reflektovali záujem potenciálneho klienta. Nimi môžete vymedziť jednotlivé skupiny produktov, prípadne ich rozdeliť na ďalšie podkategórie, aby bolo vyhľadávanie ešte jednoduchšie a logickejšie.
Je rovnako dôležité, aby ste prehľadnú štruktúru eshopu podporili aj textom, ktorý sa v konkrétnych kategóriách návštevníkovi zobrazí. V informáciách o danej skupine produktov by rozhodne nemali chýbať kľúčové slová, ktoré sú relevantné pre vyhľadávače. Každej kategórii potom treba prideliť aj meta údaje (titulok, popis a kľúčové slová), ktoré pomôžu používateľovi nájsť produkt na internete.
Nemenej podstatnú rolu zohrávajú aj kvalitné produktové texty, fotky a videá. Tie majú zákazníkovi pomôcť v jeho rozhodovaní pri výbere konkrétneho výrobku, ktoré uvádzajú základné fakty, ako napríklad rozmery, charakteristika a spôsob využitia produktu, materiál a farebné stvárnenie, prípadne pokyny pre správnu údržbu, ideálne doplnené vyobrazením produktu na fotografii, ktoré v žiadnom prípade nesmie byť zavádzajúce.
Akékoľvek nezrovnalosti medzi skutočným vzhľadom výrobku a „prísľubom“ v eshope vás môžu pripraviť o klienta, ale aj o pozitívne referencie spokojných zákazníkov.
Okrem produktových textov, súvisiacich so samotným sortimentom, venujte patričnú pozornosť aj statickým stránkam, ktoré zákazníkovi prinesú komplexné informácie o celom procese výberu produktu, objednávke, platbe, spôsobe prepravy a prípadnej reklamácii. Pamätajte si, čím viac potenciálnych otázok návštevníkovi zodpoviete, tým mu celý nákup zjednodušíte a sprehľadníte, a teda ho aj motivujete k tomu, aby si niečo objednal pri prvej i ďalšej návšteve eshopu.
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako sa k vám potenciálni zákazníci môžu dostať a prečo by mali vyhľadať práve váš eshop? Na jednej strane môže ich návštevu podnietiť platená reklama, na strane druhej ich na váš web často privedie konkrétna téma, ktorou sa ako spotrebitelia aktuálne zaoberajú – či už ide o dojčenské potreby v prípade mamičiek alebo kancelárske potreby v prípade firemných klientov. Práve to je moment, ktorý môžete využiť na zvýšenie organickej návštevnosti svojho eshopu.
Zaujímavý nekomerčný obsah v podobe blogu je vhodným prostriedkom, ktorý môže ľudí, prioritne vyhľadávajúcich informácie a fakty, navigovať do prostredia vášho eshopu a nenútene im sprostredkovať aj komerčný obsah, teda produkty, ktoré v danej chvíli môžu byť pre nich užitočné. Čím relevantnejšie a atraktívnejšie témy im v článkoch a blog postoch prinesiete, tým ochotnejšie budú vyhľadávať a prirodzene navštevovať práve vašu webstránku.
Relevantnosť si ľahko overíte pri prieskume kľúčových slov vo vyhľadávači, t. j. budete sa snažiť odhaliť témy, ktoré v rámci danej problematiky alebo segmentu produktov vo vyhľadávaní rezonujú. V rámci efektivity však platí nepriama úmera – optimálne sú pre vás kľúčové slová či frázy s čo najväčším počtom vyhľadávaní, ale najmenším podielom konkurencie. Ideálne je, ak namiesto krátkych kľúčových slov nasmerujete svoju pozornosť na dlhšie long-tail frázy, ktoré kľúčové výrazy bližšie špecifikujú.
Samozrejme, dobrým ťahom je aj následný postpublishing zverejnených článkov na sociálnych sieťach, sledovanie rôznych diskusných fór či facebookových skupín a pravidelné prispievanie do takýchto debát – komunikáciou v úzko orientovanej komunite sa nielenže zviditeľňujete v očiach svojej cieľovej skupiny, ale zároveň získavate ďalšie námety na témy, o ktorých ľudia v danej skupine diskutujú. Na toto všetko potrebujete mať komunikačný alebo obsahový plán a jednoznačne si určiť, aké výsledky chcete jeho realizáciou dosiahnuť.
Rozbehnúť svoj biznis online vám môžu pomôcť PPC kampane na Google, ktoré dokážu okamžite generovať predaj. Samozrejme, za predpokladu, že máte dostatočne vysokú maržu a kvalitne spravený internetový obchod.
Na sociálnych sieťach sa zaujímavé témy dajú prepojiť s cieľovou skupinou a cez platené reklamy možno prostredníctvom článkov či iného obsahu vytvárať interakciu s vašimi zákazníkmi. Tá vám prináša aj organický zisk, ak je téma presne ušitá na mieru cieľovej skupine a vytvoríte okolo nej dostatočný „buzz“.
Ak nemáte veľký rozpočet na marketing, platené reklamy na Google pre vás môžu byť rizikové. Vtedy sa oplatí investovať do iných lacnejších a trvalejších foriem online marketingu, či budovania trvalých zdrojov návštevnosti alebo brandu. Na sociálnych sieťach vám aj pri malom rozpočte na marketing môžu pomôcť priatelia, kolegovia alebo fanúšikovia, ktorí vám vedia ušetriť množstvo prostriedkov, ktoré by ste inak investovali do Facebooku.
Treba podotknúť, že len malá časť zákazníkov, ktorí vložia výrobok do svojho virtuálneho nákupného košíka, si tovar aj skutočne objedná. Ako teda dosiahnuť, aby zákazník z eshopu neodišiel naprázdno, ale si skutočne produkt zadovážil práve z vášho eshopu?
Človek je tvor nespokojný, a preto neustále porovnáva. Nehovoriac o tom, že ho k tomu motivuje aj neustále sa rozširujúca ponuka eshopov v jednotlivých segmentoch tovarov či služieb. Neporovnáva však iba ceny, ale aj celkovú úroveň služieb (rýchlosť dodávky, možnosť sledovania tovaru, kvalitu samotného tovaru a rôzne benefity pri nákupe či vernostné zľavy).
V tomto smere sa oplatí investovať do takzvaných nákupných portálov – porovnávačov cien, ako sú Heureka.sk, Pricemania.sk či Najnakup.sk. Ponúkajú eshopom rozličné reklamné programy, možnosť optimalizovať eshop prostredníctvom štatistík objednávok na rôznych úrovniach, ktoré dopĺňajú aj recenzie na predávané produkty za každý nákup sprostredkovaný takýmto portálom.
Eshopy, ktoré sú medzi návštevníkmi porovnávacích portálov dlhodobo vedené ako spoľahlivé online predajne, tu môžu získať aj certifikáty či iné odporúčania, slúžia ako referencia pre ďalších potenciálnych zákazníkov. Nezabúdajme, že každý nespokojný zákazník môže šíriť svoju nespokojnosť nielen online kanálmi, ale aj offline vo svojom okolí, a teda ovplyvniť až 1000 ďalších potenciálnych zákazníkov.
Okrem všetkých spomenutých marketingových nástrojov sú neoceniteľnou pomocou majiteľov eshopov aj pravidelné štatistiky prevádzkovaných webstránok a eshopov, ktoré sledujú nákupné správanie zákazníkov, resp. to, aké typy informácií vyhľadávajú prioritne. Zároveň si vďaka nim možno vypočítať rozdiel medzi prostriedkami investovanými do reklamy a samotným obratom.
Ešte pred spustením eshopu či blogu si teda vytvorte účet v nástroji Google Analytics, ktorý vám pomôže sledovať , akým spôsobom sa zákazníci na vašu stránku dostali, čo konkrétne a akým spôsobom si tu prezerajú, alebo koľko času tu strávia.
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]
Z nedávneho prieskumu spoločnosti Stemmark pre spoločnosť Packeta vyplýva, že až 42 % zákazníkov nakupuje cez internet hlavne cez víkend. Za výhodu ľudia považujú najmä absenciu otváracích hodín. ,,Ľudia čím ďalej tým viac trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží kde sa nachádzajú, dôležitá je pre nich okamžitá potreba, […]
Vlastníte webovú stránku alebo si ju chystáte založiť? Dôležitým krokom v správe stránky je overenie vlastníctva domény v Google Search Console. Hoci sa to na prvý pohľad môže zdať zložité, ide o pomerne jednoduchý proces, počas ktorého si Google overí, či stránku, o ktorej tvrdíte, že je vaša, ozaj vlastníte. Samozrejme, tento krok nie je […]