Založenie eshopu

E-commerce z garáže: Čo je pri online podnikaní najdôležitejšie?

E-commerce sa stáva čoraz viac dostupnou a rýchlo rastúcou oblasťou podnikania. Možnosť privyrobiť si cez internet, či dokonca úplne vymeniť klasické zamestnanie za realizáciu niečoho vlastného, zvažujú mnohí. Ako zvýšiť svoje šance na úspech? Poďme sa pozrieť na to, čo je v začiatkoch online podnikania najdôležitejšie, ak chcete vybudovať úspešný e-shop.

Cieľom každého e-shopu je preda. Či je e-shop v tomto smere úspešný zistíme, ak sa pozrieme na konverzný pomer, nazývaný aj miera konverzie. Konverzný pomer je percentuálne množstvo návštevníkov stránky, ktorí vykonali určitú akciu, v tomto prípade kúpu produktu. Táto metrika vyjadruje úspech vášho e-shopu v číslach.

Konverzný pomer slovenských e-shopov sa pohybuje okolo 1 %. To znamená, že aj keď vo svojom segmente narazíte na väčší konkurenčný e-shop, 99 % jeho návštevníkov môže prejsť k vám. Samozrejme, nenakúpi každý z nich, no vaša možná 2 až 10 %-ná miera konverzie je dobrý cieľ.

Zákazníci navyše pribúdajú. Čoraz viac ľudí dôveruje nákupu cez internet a stúpa aj záujem o podporu menších, lokálnych predajcov. Vybudovanie úspešného e-shopu tak nie je otázka šťastia ani náhody, ale jasného plánu a premyslenej investície. 

Do čoho investovať, keď začínam podnikať online?

Len málokto má v začiatkoch tak veľký rozpočet, že môže peniaze vyhadzovať von oknom. Čím menej na rozbeh e-shopu máte, tým dôležitejšie bude vypracovanie podnikateľského plánu alebo podnikateľského zámeru. V začiatkoch vám pomôže rozdeliť dostupné prostriedky, zhrnúť vaše zdroje a rozložiť investície do časového horizontu. Neskôr vám poslúži na kontrolu progresu a dosahovania cieľov.

Možno sa stretnete s názormi, že sa v tomto bode príprav nezaobídete bez dôsledne vypracovanej analýzy trhu, testovania konkurenčných produktov a podobne. Tieto služby sú užitočné, ak plánujete získať investora alebo požiadať o príspevok na podnikanie od štátu. Faktom však je, že pre malý e-shop, ktorý rozbiehate z obývačky či garáže, môžu byť príliš nákladné. Dostatočný prehľad vám môže poskytnúť jednoduchá SWOT analýza, ktorú zvládnete vykonať sami. 

Ďalšou odporúčanou investíciou je vzdelávanie v oblasti e-commerce. Existuje nekonečné množstvo slovenských aj zahraničných kurzov, webinárov či kníh. Stoja za to? Jednoznačná odpoveď neexistuje, no väčšinu najdôležitejších informácií môžete na internete získať zadarmo. Ak potrebujete trochu osobnejší „mentoring” alebo sa s niekým chcete poradiť o špecifickom probléme, investícia do školenia sa vyplatí. Najužitočnejšie budú pravdepodobne rady od niekoho, kto nielen učí, ale v oblasti e-commerce aj sám pôsobí. 

Dôvera vo vlastný produkt

Poznatky z odborných analýz či vzdelávacích kurzov by nemali zatieniť to najdôležitejšie – sedliacky rozum. Toho sa držte aj pri výbere produktov. Veľmi pomôže, ak svoje produkty poznáte a veríte tomu, že s nimi zákazníci budú spokojní. Inak povedané, predávam to, čo by som si sám kúpil. Aspoň na začiatok. Ani ten najkvalitnejší marketing totiž nedokáže predať zlý produkt.

Ak patríte do svojej vlastnej cieľovej skupiny, dokážete potenciálnych zákazníkov pochopiť. Najlepšie poznáte ich potreby, obavy a ciele. To vám pomôže zhodnotiť konkurenciu, vytvoriť efektívnu marketingovú stratégiu a v neposlednom rade poskytnúť zákazníkom kvalitné poradenstvo.

Sklad a logistika

Produkty sa musia k zákazníkovi nejakým spôsobom dostať. Ak ste sa rozhodli pre dropshipping, tento bod riešiť nemusíte. Ak začínate v malom, postačí vám voľná skriňa. Horšie je to v prípade, ak na sklad svojich produktov potrebujete veľa miesta alebo špeciálne podmienky. Od zaplneného bytu, lepenia krabíc a neustáleho behania na poštu sa v budúcnosti pravdepodobne budete chcieť odbremeniť. Už v začiatku preto myslite na proces skladovania a odosielania zásielok a možnosti, ako ho neskôr zefektívniť. Samozrejme myslite aj na to, akú investíciu bude vyžadovať.

sklad
Navrhnite priebeh skladovania, balenia a zasielania tovaru zákazníkom.

Zvládnete to všetko sami?

Pre niekoho bude správa internetovej stránky, marketing a manipulácia s produktmi jednoduchšia, než úloha personalistu a manažéra. No púšťať sa do vecí, ktoré sú vám úplne cudzie, zväčša nekončí šťastne. Prvé mesiace si možno vystačíte sami, je však dobré zvážiť, akú pomocnú silu budete neskôr potrebovať a koľko vás bude stáť.

Praktickým riešením je outsourcing. Pracovníci nemusia sedieť vo vašej kancelárií, náročné úlohy zvládnu špecialisti z agentúr či účtovných firiem. Možno máte určité skúsenosti z oblasti ekonomiky, IT, marketingu alebo zákazníckej podpory, určite sa budú hodiť. Ale ak sú v hre tisícky eur a vy nie ste špecialista v žiadnom z týchto okruhov, radšej zverte prácu do rúk skúsenejším. 

Názov, doména a hosting

Názov vášho obchodu a teda aj domény (názov internetovej stránky) je dôležitý. Ak sa ho neskôr rozhodnete zmeniť, reputácia vášho e-shopu utrpí. Máte už nejaký nápad? Ak áno, skontrolujte dostupnosť domény na stránke dodávateľa hostingových služieb. Ak je voľná, môžete si ju hneď o objednať.

Od výberu hostingu závisí napríklad rýchlosť a funkčnosť vášho budúceho e-shopu. Ak chcete predísť pomalému načítaniu a častým výpadkom, vyberte si spoľahlivého dodávateľa webhostingových služieb. Na začiatok môžete spustiť službu na základnom hostingu s PHP a MySQL, ak sa váš e-shop neskôr rozrastie, môžete ho presunúť na vlastný server u providera.

E-shopové riešenie, ktoré pomôže s predajom

Nízky konverzný pomer e-shopov najčastejšie spôsobuje fakt, že e-shopy nie sú prehľadné, majú zlé technické riešenie a nedajú sa prispôsobiť potrebám zákazníka. Ak chcete týmto problémom predísť, máte na výber. Prvým riešením je e-shop na prenájom. Výhodou je nízka cena, nevýhodou limitované možnosti. Druhým riešením je e-shop na mieru, do ktorého budete musieť investovať viac, no všetko môže byť podľa vašich predstáv.

Nech sa rozhodnete akokoľvek, e-shop by mal fungovať, byť rýchly, spĺňať možnosti na prípravu kvalitného obsahu, prepojenia s množstvom mediálnych formátov a brať ohľad na zákazníka. Pri výbere vám pomôžu otázky, podľa ktorých si vyberiete najlepšiu e-shop platformu

Katalóg produktov

Rátame s tým, že riešenie vášho e-shopu umožňuje vloženie produktových fotografií, popisov, tvorbu kategórií a filtrov. Proces nahadzovania produktov je možné zautomatizovať (prevziať údaje zo stránky dodávateľa), no na začiatku budete túto prácu pravdepodobne robiť manuálne. Zaberie to nejaký čas, ak máte veľký počet produktov, no hľadať skratky sa v tomto prípade neoplatí. Optimalizované obrázky, kvalitné popisy produktov a správne zaradenie do kategórií podporí SEO a uľahčí zákazníkom nákup vo vašom internetom obchode.

Optimalizácia e-shopu pre vyhľadávače

Dobre optimalizované e-shopy majú často nielen vyššiu návštevnosť, ale aj lepší konverzný pomer a nižšiu mieru odchodov. Dôležité je, či sa ľudia na vašu stránku dostanú z vyhľadávania v Google, a či sa tak stane v čase, kedy majú záujem nakúpiť. Dôležité je vytvoriť prehľadnú štruktúru stránky, zamerať sa na vhodné kľúčové slová a optimalizovať všetok obsah, ktorý na web vkladáte. Pomôžu vám rady, ako začať so SEO pre e-shop

Na začiatok výborné, no práca tu nekončí. Pre zvýšenie viditeľnosti a miery konverzie bude potrebné vyriešiť marketingovú stratégiu, komunikáciu so zákazníkmi, využitie externých služieb a sociálne siete. Ak sa do všetkého chcete pustiť sami, pomôže vám zhrnutie hlavných krokov v článku marketing pre začínajúci e-shop. V opačnom prípade máte možnosť využiť služby marketingového špecialistu alebo agentúry. Tá vzhľadom na váš rozpočet navrhne vhodné kroky, ktoré môžu viesť k mnohonásobnej návratnosti investícií do marketingu.

Comments are closed.