Ecommerce trendy

Top e-commerce trendy pre rok 2020

Internetovým obchodom sa (nielen) na Slovensku darí každým rokom viac a viac. Ľudia majú záujem o online nákup v mnohých segmentoch a obraty e-shopov výnimočne rastú. Ak pochopíte, ako sa online podnikanie a správanie zákazníkov vyvíja, môžete tieto poznatky využiť vo svoj prospech. Váš obchod tak získa náskok v konkurenčnom boji a váš biznis bude môcť rásť aj v ďalšom kalendárnom roku. V článku sme zhrnuli trendy, ktoré sú relevantné pre globálny aj slovenský trh.

Zákazníci zohľadňujú postoj značiek k udržateľnosti

Až polovica digitálnych konzumentov tvrdí, že environmentálne témy ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Ak si týchto zákazníkov chcete získať, mali by ste sa usilovať o vytvorenie udržateľných postupov. Výber sortimentu, manufaktúra produktov aj spôsob, akým tovar balíte a zasielate, zákazníkom napovie o postojoch vašej značky.

Spotrebitelia sa cítia zodpovední za planétu, čo sa odráža aj na ich potrebách a očakávaniach. Ak sa rozhodnete poňať svoj e-commerce biznis o niečo ekologickejšie, môžete uspokojiť potreby veľkého množstva zákazníkov. Vyhnite sa však tzv. green washing-u, ak sa budete prezentovať nepravdivými informáciami o ekologických postupoch, môžete navždy stratiť dôveru svojich zákazníkov

Tentree výber materiálov
Spoločnosť tentree predáva organické oblečenie, nákup spája s výsadbou stromov.

Úloha sociálnych sietí sa v e-commerce mení

Sociálne siete zmenili spôsob, akým zákazníci komunikujú so značkou, získavajú informácie o produktoch a nových obchodoch. V minulosti bolo hlavnou úlohou spojiť sa so zákazníkmi prostredníctvom médií, ktoré denne používajú, zvýšiť tak povedomie o značke a inšpirovať k nákupu. Úloha Instagramu či Facebooku sa však zmenila. Zákazníci môžu objednávať tovar priamo cez sociálne siete, ktoré neustále aktualizujú svoje funkcie. Môžeme preto predpokladať, že nákup prostredníctvom sociálnych sietí bude v budúcnosti využívaný vo väčšej miere.

Počet nákupov z mobilných zariadení stále stúpa

Od roku 2016 stúpli tržby z mobilných zariadení až o 15 %. Predpokladá sa, že do konca roka 2021 bude prostredníctvom smartfónu či tabletu uskutočnených až 73 % objednávok. Zlepšenie nákupného procesu a používateľskej skúsenosti v mobilnej verzii e-shopu môže byť obrovskou príležitosťou pre podniky, ktoré doteraz naplno nevyužili potenciál mobilného online nakupovania. Základom pohodlného nákupu cez mobilný telefón je responzívny dizajn webstránky alebo e-shopu..

Nákup cez mobil
Počet objednávok vytvorených cez mobilné zariadenia každoročne stúpa.

Vizuálna prezentácia produktov je čoraz dôležitejšia

Jednou z výziev pri prevádzkovaní e-shopu je predaj tovaru ľuďom, ktorí s produktmi nemajú žiadnu fyzickú interakciu. Zákazníci sú odkázaní na niekoľko fotografií, ktoré nemusia zodpovedať skutočnému vzhľadu produktu. Do popredia preto prichádzajú nové spôsoby vizuálnej prezentácie produktov. Od videa, 360 stupňovej interaktívnej snímky, až po vizuálny obsah, ktorý vytvorili zákazníci (napríklad fotografie produktu priamo od ľudí, ktorí si ho zakúpili, využitie výstupov z kampane s influencermi a podobne), vhodná vizuálna prezentácia vzbudzuje u zákazníkov záujem a dôveru.

Stúpajúca miera personalizácie v e-commerce

Až 94 % spoločností tvrdí, že za svoj úspech vďačí personalizácii. Prispôsobenie prostredia e-shopu konkrétnemu používateľovi dokážu oceniť aj zákazníci. Štúdia ukázala, že vďaka vysoko personalizovaným nákupným skúsenostiam je až o 110 % pravdepodobnejšie, že zákazníci vložia do košíka viac kusov tovaru. Údaje, ktoré o svojich zákazníkoch máte, môžete využiť na zjednodušenie ich nákupu, čo pomáha zvýšiť konverzný pomer. Napríklad Amazon zasiela produkty na najbližší sklad ešte predtým, než si ich zákazník objedná (anticipatory package shipping). Väčšine e-shopov ale stačí personalizácia v podobe odporúčaných produktov, personalizovaného obsahu alebo ponuky v e-shope. 

Personalizácia produktov
Ikea zobrazuje odporúčané výrobky na základe tých, ktoré zákazník rozklikol.

Úspech môžete nájsť v jednoduchosti

Niektoré značky začali klásť dôraz na minimalizmus a jednoduchosť. Platí to o vzhľade e-shopu aj sortimente produktov. Menší počet druhov ponúkaného tovaru vám umožní zamerať sa zdokonalenie základného produktu. Rovnako dôležitý je aj fakt, že menší počet produktov zmierňuje zaťaženie pri výbere – prístup k veľkému množstvu možností sťažuje zákazníkovi rozhodovanie. Predovšetkým lokálne značky môžu docieliť výborné výsledky s menším počtom produktov. 

Technologické pokroky a zmeny v správaní spotrebiteľov nesmieme brať na ľahkú váhu. Bez ohľadu na to, ktoré z týchto trendov sa rozhodnete vo svojom podnikaní zúročiť, urobte tak s cieľom skvalitniť svoje služby a uľahčiť zákazníkom nákup vo vašom e-shope. Vďaka pohotovej reakcii na zmeny a prispôsobeniu sa novým trendom môže vaša značka dlhodobo rásť.

Comments are closed.