Internetovým obchodom sa (nielen) na Slovensku darí každým rokom viac a viac. Ľudia majú záujem o online nákup v mnohých segmentoch a obraty e-shopov výnimočne rastú. Ak pochopíte, ako sa online podnikanie a správanie zákazníkov vyvíja, môžete tieto poznatky využiť vo svoj prospech. Váš obchod tak získa náskok v konkurenčnom boji a váš biznis bude môcť rásť aj v ďalšom kalendárnom roku. V článku sme zhrnuli trendy, ktoré sú relevantné pre globálny aj slovenský trh.
Až polovica digitálnych konzumentov tvrdí, že environmentálne témy ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Ak si týchto zákazníkov chcete získať, mali by ste sa usilovať o vytvorenie udržateľných postupov. Výber sortimentu, manufaktúra produktov aj spôsob, akým tovar balíte a zasielate, zákazníkom napovie o postojoch vašej značky.
Spotrebitelia sa cítia zodpovední za planétu, čo sa odráža aj na ich potrebách a očakávaniach. Ak sa rozhodnete poňať svoj e-commerce biznis o niečo ekologickejšie, môžete uspokojiť potreby veľkého množstva zákazníkov. Vyhnite sa však tzv. green washing-u, ak sa budete prezentovať nepravdivými informáciami o ekologických postupoch, môžete navždy stratiť dôveru svojich zákazníkov.
Sociálne siete zmenili spôsob, akým zákazníci komunikujú so značkou, získavajú informácie o produktoch a nových obchodoch. V minulosti bolo hlavnou úlohou spojiť sa so zákazníkmi prostredníctvom médií, ktoré denne používajú, zvýšiť tak povedomie o značke a inšpirovať k nákupu. Úloha Instagramu či Facebooku sa však zmenila. Zákazníci môžu objednávať tovar priamo cez sociálne siete, ktoré neustále aktualizujú svoje funkcie. Môžeme preto predpokladať, že nákup prostredníctvom sociálnych sietí bude v budúcnosti využívaný vo väčšej miere.
Od roku 2016 stúpli tržby z mobilných zariadení až o 15 %. Predpokladá sa, že do konca roka 2021 bude prostredníctvom smartfónu či tabletu uskutočnených až 73 % objednávok. Zlepšenie nákupného procesu a používateľskej skúsenosti v mobilnej verzii e-shopu môže byť obrovskou príležitosťou pre podniky, ktoré doteraz naplno nevyužili potenciál mobilného online nakupovania. Základom pohodlného nákupu cez mobilný telefón je responzívny dizajn webstránky alebo e-shopu..
Jednou z výziev pri prevádzkovaní e-shopu je predaj tovaru ľuďom, ktorí s produktmi nemajú žiadnu fyzickú interakciu. Zákazníci sú odkázaní na niekoľko fotografií, ktoré nemusia zodpovedať skutočnému vzhľadu produktu. Do popredia preto prichádzajú nové spôsoby vizuálnej prezentácie produktov. Od videa, 360 stupňovej interaktívnej snímky, až po vizuálny obsah, ktorý vytvorili zákazníci (napríklad fotografie produktu priamo od ľudí, ktorí si ho zakúpili, využitie výstupov z kampane s influencermi a podobne), vhodná vizuálna prezentácia vzbudzuje u zákazníkov záujem a dôveru.
Až 94 % spoločností tvrdí, že za svoj úspech vďačí personalizácii. Prispôsobenie prostredia e-shopu konkrétnemu používateľovi dokážu oceniť aj zákazníci. Štúdia ukázala, že vďaka vysoko personalizovaným nákupným skúsenostiam je až o 110 % pravdepodobnejšie, že zákazníci vložia do košíka viac kusov tovaru. Údaje, ktoré o svojich zákazníkoch máte, môžete využiť na zjednodušenie ich nákupu, čo pomáha zvýšiť konverzný pomer. Napríklad Amazon zasiela produkty na najbližší sklad ešte predtým, než si ich zákazník objedná (anticipatory package shipping). Väčšine e-shopov ale stačí personalizácia v podobe odporúčaných produktov, personalizovaného obsahu alebo ponuky v e-shope.
Niektoré značky začali klásť dôraz na minimalizmus a jednoduchosť. Platí to o vzhľade e-shopu aj sortimente produktov. Menší počet druhov ponúkaného tovaru vám umožní zamerať sa zdokonalenie základného produktu. Rovnako dôležitý je aj fakt, že menší počet produktov zmierňuje zaťaženie pri výbere – prístup k veľkému množstvu možností sťažuje zákazníkovi rozhodovanie. Predovšetkým lokálne značky môžu docieliť výborné výsledky s menším počtom produktov.
Technologické pokroky a zmeny v správaní spotrebiteľov nesmieme brať na ľahkú váhu. Bez ohľadu na to, ktoré z týchto trendov sa rozhodnete vo svojom podnikaní zúročiť, urobte tak s cieľom skvalitniť svoje služby a uľahčiť zákazníkom nákup vo vašom e-shope. Vďaka pohotovej reakcii na zmeny a prispôsobeniu sa novým trendom môže vaša značka dlhodobo rásť.
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]
Z nedávneho prieskumu spoločnosti Stemmark pre spoločnosť Packeta vyplýva, že až 42 % zákazníkov nakupuje cez internet hlavne cez víkend. Za výhodu ľudia považujú najmä absenciu otváracích hodín. ,,Ľudia čím ďalej tým viac trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží kde sa nachádzajú, dôležitá je pre nich okamžitá potreba, […]
Vlastníte webovú stránku alebo si ju chystáte založiť? Dôležitým krokom v správe stránky je overenie vlastníctva domény v Google Search Console. Hoci sa to na prvý pohľad môže zdať zložité, ide o pomerne jednoduchý proces, počas ktorého si Google overí, či stránku, o ktorej tvrdíte, že je vaša, ozaj vlastníte. Samozrejme, tento krok nie je […]