Top e-commerce trendy pre rok 2022

Internetovým obchodom sa (nielen) na Slovensku darí každým rokom čoraz viac. Podľa portálu portálu Statista je nárast od roku 2014 enormný a do roku 2025 bude ešte stúpať. Zatiaľ čo sa v roku 2014 globálne retail e-commerce predaje počítali v 1,3 miliardách dolárov, minulý rok bolo v hre takmer 5 miliárd a podľa všetkého do roka 2025 toto číslo narastie na 7,9 miliárd. Ľudia majú záujem o online nákup v mnohých segmentoch a obraty e-shopov výnimočne rastú. Ak pochopíte, ako sa online podnikanie a správanie zákazníkov vyvíja, môžete tieto poznatky využiť vo svoj prospech. Váš obchod tak získa náskok v konkurenčnom boji a váš biznis bude môcť rásť aj v ďalšom kalendárnom roku. V článku sme zhrnuli aktuálne trendy, ktoré sú relevantné pre globálny aj slovenský trh.

Udržateľnosť a ekológia v e-commerce

Zákazníci dnes nezohľadňujú len povestný pomer ceny a kvality. Dnes je v kurze pridať do rozhodovania ďalšiu premennú, ktorou je ekológia a udržateľnosť. Až polovica digitálnych konzumentov tvrdí, že environmentálne témy ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Ak si týchto zákazníkov chcete získať, mali by ste sa usilovať o vytvorenie udržateľných postupov. Výber sortimentu, manufaktúra produktov aj spôsob, akým tovar balíte a zasielate, zákazníkom veľa napovie o postojoch vašej značky.

Spotrebitelia sa cítia zodpovední za planétu, čo sa odráža aj na ich potrebách a očakávaniach. Ak sa rozhodnete poňať svoj e-commerce biznis o niečo ekologickejšie, môžete uspokojiť potreby veľkého množstva zákazníkov. Vyhnite sa však tzv. green washingu.Ak sa budete prezentovať nepravdivými informáciami o ekologických postupoch, môžete navždy stratiť dôveru svojich zákazníkov.

Tentree výber materiálov
Spoločnosť tentree predáva organické oblečenie, nákup spája s výsadbou stromov.

Úloha sociálnych sietí je výrazná a stále sa mení

Sociálne siete zmenili spôsob, akým zákazníci komunikujú so značkou, získavajú informácie o produktoch a nových obchodoch. V minulosti bolo hlavnou úlohou spojiť sa so zákazníkmi prostredníctvom médií, ktoré denne používajú, zvýšiť tak povedomie o značke a inšpirovať ich k nákupu. Úloha Instagramu či Facebooku sa však zmenila. Zákazníci môžu objednávať tovar priamo cez sociálne siete, ktoré neustále aktualizujú svoje funkcie. Môžeme preto predpokladať, že nákup prostredníctvom sociálnych sietí sa bude v budúcnosti využívať vo väčšej miere.

E-eommerce na sociálnych sieťach
E-commerce na sociálnych sieťach má čoraz väčšie zastúpenie.

Napokon, v komunikačných kanáloch sa netreba obmedzovať. Zatiaľ čo Facebook či Instagram majú stále svoju rolu v e-commerce, sociálna sieť TikTok za obdobie od vypuknutia pandémie zaznamenala neskutočný nárast. Len v Spojených Štátoch počet používateľov TikToku stúpol o 180 %.Pochopiteľne sa preto s krátkymi videami do popredia dostávajú aj možnosti propagácie vlastného produktu práve na TikToku. Máte produkty, ktoré smerujú na mladých ľudí? Skvelé! Väčšina použivateľov TikToku sa pohybuje v kategórii 15 – 25 rokov a na svojich smartfónoch trávia veľa času. Tak sa prirodzene dostávame k ďalšiemu trendu.

Nezabudnite optimalizovať svoj e-shop pre mobily

Od roku 2016 stúpli tržby z mobilných zariadení až o 15 %. Predpokladá sa, že do konca roka 2021 bude prostredníctvom smartfónu či tabletu uskutočnených až 73 % objednávok. Zlepšenie nákupného procesu a používateľskej skúsenosti v mobilnej verzii e-shopu môže byť obrovskou príležitosťou pre podniky, ktoré doteraz naplno nevyužili potenciál mobilného online nakupovania. Základom pohodlného nákupu cez mobilný telefón je responzívny dizajn webstránky alebo e-shopu..

nákup cez eshop v mobile
Nákupy cez mobil v e-shopoch stále stúpajú.

Je dôležité rozšíriť vizuálnu prezentáciu produktov na e-shope

Všetci poznáme známe sarkastické meme porovnanie: Čo si objednáš a čo ti príde. Jednou z výziev pri prevádzkovaní e-shopu je predaj tovaru ľuďom, ktorí s produktmi nemajú možnosť žiadnej fyzickej interakcie. Zákazníci sú odkázaní na niekoľko fotografií, ktoré nemusia zodpovedať skutočnému vzhľadu ani kvalite produktu.

Preto prichádzajú do popredia nové spôsoby vizuálnej prezentácie produktov: od videa, 360 stupňovej interaktívnej snímky, až po vizuálny obsah, ktorý vytvorili zákazníci (napríklad fotografie produktu priamo od ľudí, ktorí si ho zakúpili, využitie výstupov z kampane s influencermi a podobne). Majitelia e-shopov si musia skrátka nájsť spôsob, ako suplovať nedostatky voči kamennej predajni, avšak kreativite sa medze nekladú. Nepodceňujte váš návrh, lebo vhodná vizuálna prezentácia vzbudzuje u zákazníkov záujem a dôveru.

Personalizujte zážitok z nákupu

Prispôsobenie prostredia e-shopu konkrétnemu používateľovi vaša klientela nepochybne ocení, keďže až 94 % spoločností tvrdí, že za svoj úspech vďačia personalizácii. Štúdia ukázala, že vďaka vysoko personalizovaným nákupným skúsenostiam je až o 110 % pravdepodobnejšie, že zákazníci vložia do košíka viac kusov tovaru. Údaje, ktoré o svojich zákazníkoch máte, môžete využiť na zjednodušenie ich nákupu, čo pomáha zvýšiť konverzný pomer. Napríklad, Amazon zasiela produkty na najbližší sklad ešte predtým, než si ich zákazník objedná (anticipatory package shipping). Väčšine e-shopov ale stačí personalizácia v podobe odporúčaných produktov, personalizovaného obsahu alebo ponuky v e-shope.

Personalizácia produktov
Ikea zobrazuje odporúčané výrobky na základe tých, ktoré zákazník rozklikol.

Na mieste je aj minimalizmus

Niektoré značky začali klásť dôraz na minimalizmus a jednoduchosť. Platí to o vzhľade e-shopu aj sortimente produktov. Minimalistický prístup pomáha zákazníkom zorientovať sa na e-shope a efektívnejšie nakupovať. Menší počet druhov ponúkaného tovaru vám zase umožní zamerať sa na zdokonalenie základného produktu. Rovnako dôležitý je aj fakt, že menší počet produktov zmierňuje zaťaženie pri výbere – prístup k veľkému radu možností sťažuje zákazníkovi rozhodovanie. Predovšetkým lokálne značky môžu docieliť výborné výsledky s menším počtom produktov.

Záver

Technologické pokroky a zmeny v správaní spotrebiteľov nesmieme brať na ľahkú váhu. Bez ohľadu na to, ktoré z týchto trendov sa rozhodnete vo svojom podnikaní zúročiť, urobte tak s cieľom skvalitniť svoje služby a uľahčiť zákazníkom nákup vo vašom e-shope. Vďaka pohotovej reakcii na zmeny a prispôsobeniu sa novým trendom môže vaša značka dlhodobo rásť.

Sledujte nás
Založte si
e-shop na prenájom

E-commerce platforma pre rast vášho online podnikania. Bez viazanosti a skrytých poplatkov s možnosťou úprav na mieru a jednoduchého prechodu na e-shop na mieru.

Vyskúšať na 30 dní zadarmo
Midasto

Podobné články