Internetovým obchodom sa (nielen) na Slovensku darí každým rokom čoraz viac. Podľa portálu portálu Statista je nárast od roku 2014 enormný a do roku 2025 bude ešte stúpať. Zatiaľ čo sa v roku 2014 globálne retail e-commerce predaje počítali v 1,3 miliardách dolárov, minulý rok bolo v hre takmer 5 miliárd a podľa všetkého do roka 2025 toto číslo narastie na 7,9 miliárd. Ľudia majú záujem o online nákup v mnohých segmentoch a obraty e-shopov výnimočne rastú. Ak pochopíte, ako sa online podnikanie a správanie zákazníkov vyvíja, môžete tieto poznatky využiť vo svoj prospech. Váš obchod tak získa náskok v konkurenčnom boji a váš biznis bude môcť rásť aj v ďalšom kalendárnom roku. V článku sme zhrnuli aktuálne trendy, ktoré sú relevantné pre globálny aj slovenský trh.
Zákazníci dnes nezohľadňujú len povestný pomer ceny a kvality. Dnes je v kurze pridať do rozhodovania ďalšiu premennú, ktorou je ekológia a udržateľnosť. Až polovica digitálnych konzumentov tvrdí, že environmentálne témy ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Ak si týchto zákazníkov chcete získať, mali by ste sa usilovať o vytvorenie udržateľných postupov. Výber sortimentu, manufaktúra produktov aj spôsob, akým tovar balíte a zasielate, zákazníkom veľa napovie o postojoch vašej značky.
Spotrebitelia sa cítia zodpovední za planétu, čo sa odráža aj na ich potrebách a očakávaniach. Ak sa rozhodnete poňať svoj e-commerce biznis o niečo ekologickejšie, môžete uspokojiť potreby veľkého množstva zákazníkov. Vyhnite sa však tzv. green washingu.Ak sa budete prezentovať nepravdivými informáciami o ekologických postupoch, môžete navždy stratiť dôveru svojich zákazníkov.
Sociálne siete zmenili spôsob, akým zákazníci komunikujú so značkou, získavajú informácie o produktoch a nových obchodoch. V minulosti bolo hlavnou úlohou spojiť sa so zákazníkmi prostredníctvom médií, ktoré denne používajú, zvýšiť tak povedomie o značke a inšpirovať ich k nákupu. Úloha Instagramu či Facebooku sa však zmenila. Zákazníci môžu objednávať tovar priamo cez sociálne siete, ktoré neustále aktualizujú svoje funkcie. Môžeme preto predpokladať, že nákup prostredníctvom sociálnych sietí sa bude v budúcnosti využívať vo väčšej miere.
Napokon, v komunikačných kanáloch sa netreba obmedzovať. Zatiaľ čo Facebook či Instagram majú stále svoju rolu v e-commerce, sociálna sieť TikTok za obdobie od vypuknutia pandémie zaznamenala neskutočný nárast. Len v Spojených Štátoch počet používateľov TikToku stúpol o 180 %.Pochopiteľne sa preto s krátkymi videami do popredia dostávajú aj možnosti propagácie vlastného produktu práve na TikToku. Máte produkty, ktoré smerujú na mladých ľudí? Skvelé! Väčšina použivateľov TikToku sa pohybuje v kategórii 15 – 25 rokov a na svojich smartfónoch trávia veľa času. Tak sa prirodzene dostávame k ďalšiemu trendu.
Od roku 2016 stúpli tržby z mobilných zariadení až o 15 %. Predpokladá sa, že do konca roka 2021 bude prostredníctvom smartfónu či tabletu uskutočnených až 73 % objednávok. Zlepšenie nákupného procesu a používateľskej skúsenosti v mobilnej verzii e-shopu môže byť obrovskou príležitosťou pre podniky, ktoré doteraz naplno nevyužili potenciál mobilného online nakupovania. Základom pohodlného nákupu cez mobilný telefón je responzívny dizajn webstránky alebo e-shopu..
Všetci poznáme známe sarkastické meme porovnanie: Čo si objednáš a čo ti príde. Jednou z výziev pri prevádzkovaní e-shopu je predaj tovaru ľuďom, ktorí s produktmi nemajú možnosť žiadnej fyzickej interakcie. Zákazníci sú odkázaní na niekoľko fotografií, ktoré nemusia zodpovedať skutočnému vzhľadu ani kvalite produktu.
Preto prichádzajú do popredia nové spôsoby vizuálnej prezentácie produktov: od videa, 360 stupňovej interaktívnej snímky, až po vizuálny obsah, ktorý vytvorili zákazníci (napríklad fotografie produktu priamo od ľudí, ktorí si ho zakúpili, využitie výstupov z kampane s influencermi a podobne). Majitelia e-shopov si musia skrátka nájsť spôsob, ako suplovať nedostatky voči kamennej predajni, avšak kreativite sa medze nekladú. Nepodceňujte váš návrh, lebo vhodná vizuálna prezentácia vzbudzuje u zákazníkov záujem a dôveru.
Prispôsobenie prostredia e-shopu konkrétnemu používateľovi vaša klientela nepochybne ocení, keďže až 94 % spoločností tvrdí, že za svoj úspech vďačia personalizácii. Štúdia ukázala, že vďaka vysoko personalizovaným nákupným skúsenostiam je až o 110 % pravdepodobnejšie, že zákazníci vložia do košíka viac kusov tovaru. Údaje, ktoré o svojich zákazníkoch máte, môžete využiť na zjednodušenie ich nákupu, čo pomáha zvýšiť konverzný pomer. Napríklad, Amazon zasiela produkty na najbližší sklad ešte predtým, než si ich zákazník objedná (anticipatory package shipping). Väčšine e-shopov ale stačí personalizácia v podobe odporúčaných produktov, personalizovaného obsahu alebo ponuky v e-shope.
Niektoré značky začali klásť dôraz na minimalizmus a jednoduchosť. Platí to o vzhľade e-shopu aj sortimente produktov. Minimalistický prístup pomáha zákazníkom zorientovať sa na e-shope a efektívnejšie nakupovať. Menší počet druhov ponúkaného tovaru vám zase umožní zamerať sa na zdokonalenie základného produktu. Rovnako dôležitý je aj fakt, že menší počet produktov zmierňuje zaťaženie pri výbere – prístup k veľkému radu možností sťažuje zákazníkovi rozhodovanie. Predovšetkým lokálne značky môžu docieliť výborné výsledky s menším počtom produktov.
Technologické pokroky a zmeny v správaní spotrebiteľov nesmieme brať na ľahkú váhu. Bez ohľadu na to, ktoré z týchto trendov sa rozhodnete vo svojom podnikaní zúročiť, urobte tak s cieľom skvalitniť svoje služby a uľahčiť zákazníkom nákup vo vašom e-shope. Vďaka pohotovej reakcii na zmeny a prispôsobeniu sa novým trendom môže vaša značka dlhodobo rásť.
Bez mobilu ani na krok. Heslo, ktorým sa dnes riadia mnohí ľudia a už vôbec nie len tí neskôr narodení. Jedným z najväčších trendov posledných rokov je používanie mobilných zariadení na nakupovanie online. Podľa štatistík už viac ako polovica internetových nákupov sa uskutoční práve cez mobily, a preto je responzívny dizajn e-shopu dôležitejší ako kedykoľvek […]
Táto reforma výrazne zasiahla do fungovania slovenských e-shopov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vstúpila do platnosti 1. júla 2024, priniesla niekoľko dôležitých zmien, ktoré majú posilniť práva spotrebiteľov a zvýšiť transparentnosť obchodných praktík. Ak predávate tovary alebo poskytujete služby spotrebiteľom na diaľku či v kamenných prevádzkach, alebo prevádzkujete online platformu (e-shop), ktorá umožňuje spotrebiteľom […]
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]