Doprava a platba v e-shope

Spôsoby dopravy a platby e-shopu. Ako vybrať tie najvhodnejšie?

Z nedávneho prieskumu spoločnosti Metapack vyplynulo, že až 45 % zákazníkov opustí nákupný košík kvôli nevyhovujúcim možnostiam doručenia tovaru. Zaujímavosťou je tiež preferencia platby na dobierku, no platba kartou začína dobiehať hotovosť. V článku sa pozrieme na výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov dopravy a platby. Poznáte všetky možnosti, ktoré môžete zákazníkom svojho e-shopu ponúknuť?

Spôsoby dopravy tovaru

Slovenská pošta

Ide o jednu z najčastejšie využívaných možností prepravy. Slovenská pošta má rozsiahlu sieť pobočiek a pomerne nízke ceny. Myslite ale na to, že balíky budete musieť nosiť na poštu osobne, čo môže zabrať dosť času, pokiaľ máte niekoľko objednávok denne alebo pri rozmernejších balíkoch. Pošta ponúka aj množstvo doplnkových služieb, napríklad expres kuriér alebo BalíkoBOX. Výšku poštovného si môžete vopred vyrátať v poštovom cenníku

Výhody

  • Výhodná cena pri preprave balíkov bez dobierky,
  • preprava aj do zahraničia.

Nevýhody

  • Vysoká cena pri expresnom doručení kuriérom,
  • časovo náročné podávanie balíka.

Kuriérska služba

Čoraz obľúbenejšia alternatíva k preprave poštou je využitie kuriérskej spoločnosti. Tieto služby sú o niečo drahšie než posielanie balíkov poštou, ale kuriér balík prevezme priamo od vás, informuje zákazníka o predpokladanom doručení, môže sa so zákazníkom dohodnúť na zmene času doručenia a podobne. Možnou nevýhodou je fakt, že aj keď má prepravná spoločnosť dobre nastavené procesy, skúsenosti s konkrétnym kuriérom môžu byť rôzne. 

Často využívané prepravné spoločnosti sú napríklad DPD, GLS, alebo DHL

Cena kuriérskych služieb závisí od počtu zásielok, ktoré odosielate, menia sa aj príplatky (napríklad palivový, mýtny) a samozrejme, každá spoločnosť má vlastnú cenovú politiku. Ponuka cien nie je rovnako prehľadná, ako na pošte, presné nacenenie si budete musieť vyžiadať. 

Myslieť by ste mali tiež na všeobecnú spokojnosť vašich zákazníkov. Zaujímajte sa o recenzie na danú kuriérsku spoločnosť. Dostávajú adresáti dostatočné informácie o doručení balíka? Môžu si zmeniť čas odberu alebo presmerovať svoju zásielku?

Výhody

  • Rýchle podanie balíka,
  • pohodlné sledovanie balíka,
  • znížený nápor na zákaznícky servis (zákazník komunikuje priamo s prepravcom),
  • rýchle doručenie (zvyčajne do 24 hodín),
  • poistenie zásielky,
  • spoločnosti pri naceňovaní berú do úvahy množstvo zásielok, ktoré odosielate.

Nevýhody

  • Vyššia cena. 

Zásielkovňa

Zásielkovňa vám umožní zaregistrovať balíček cez internet, označiť zásielku vygenerovaným štítkom a poslať ho z najbližšej pobočky. Pozor – niektoré pobočky fungujú iba ako výdajne. Zákazníci túto voľbu preferujú, keď si chcú vyzdvihnúť balík v čase, ktorým im vyhovuje, bez dlhého čakania na pošte. Výhodou je prijateľná cena aj pri preprave do zahraničia, nevýhodou opäť fakt, že budete s balíkmi chodiť na pobočku vy. Zásielkovňa na svojej stránke pravidelne aktualizuje svoje cenníky

Výhody

  • Odoslanie aj prevzatie balíka v akomkoľvek čase, vrátane večerných hodín,
  • zákazník má na vyzdvihnutie 7, po predĺžení 21 dní,
  • prijateľná cena aj pri preprave do zahraničia,
  • prehľadný, aktuálny cenník.

Nevýhody

  • Zdĺhavé podávanie balíka,
  • menšia sieť pobočiek v porovnaní s poštou,
  • dlhšia doba na vyzdvihnutie balíka – tovar môže byť držaný v zásielkovni celé týždne bez toho, aby si ho zákazník prevzal.

Uloženka

Uloženka má sieť podacích a výdajných pobočiek v rámci celej Českej a Slovenskej republiky. Funguje podobne ako zásielkovňa. Výhodou je prepojenie tejto služby so Slovenskou aj Českou poštou a DPD, takže na jednej pobočke môžete vybaviť všetky druhy dopravy a riešiť iba jedno vyúčtovanie. Uloženka neúčtuje poplatok za platbu kartou.

Výhody

  • Účtovanie poplatku raz za mesiac,
  • žiadny minimálny limit počtu odoslaných zásielok,
  • nízka cena.

Nevýhody

  • Menšia sieť pobočiek, chýbajú hlavne v malých mestách,
  • balík musíte podať osobne.

Vlastná preprava

Pravdepodobne najmenej problémovým spôsobom dopravy je vlastná preprava tovaru. Túto možnosť sa vašim zákazníkom oplatí ponúknuť, ak predávate veľkorozmerný tovar (pri ktorom by bola cena za kuriéra alebo poštu príliš vysoká) a ak máte množstvo zákazníkov v okolí svojho bydliska. Zabezpečenie vlastnej dopravy v konkrétnom meste alebo v okruhu niekoľkých kilometrov je vždy otázkou dohody medzi vami a zákazníkom.

Výhody

  • Najlacnejšia forma prepravy,
  • preprava veľkorozmerného alebo krehkého tovaru bez príplatku,
  • presne viete, čo sa s balíkom počas prepravy deje,
  • doručenie v čase, na akom sa so zákazníkom dohodnete.

Nevýhody

  • Nemožnosť platby v hotovosti/kartou (pokiaľ nemáte terminál),
  • časová náročnosť prepravy,
  • oplatí sa iba vo väčších mestách.

Osobný odber

Ak máte okrem internetového obchodu aj kamennú predajňu, môžete zákazníkom ponúknuť možnosť osobného odberu tovaru. Náročnejšie to bude v prípade, ak e-shop prevádzkujete zo svojho domu alebo iného miesta a nemáte registračnú pokladnicu. Za týchto okolností môžete zákazníkom ponúknuť osobný odber, avšak iba po platbe vopred.

Výhody

  • Zákazník si pre tovar príde sám,
  • za prepravu neplatíte.

Nevýhody

  • pri platbe v hotovosti je potrebný terminál.
Preberanie balíka
Spôsob doručenia tovaru je pre niektorých zákazníkov rozhodujúci.

Spôsob platby za tovar

Prevodom na účet

Údaje k platbe sú v tomto prípade odoslané zákazníkovi na e-mail. Platbu realizuje prevodom na účet a tovar sa zvyčajne odosiela po pripísaní peňazí na váš účet, čo môže cez víkend alebo sviatky zabrať niekoľko dní. Vyplnenie údajov v internet bankingu môže byť zdĺhavé, no niektorí zákazníci preferujú tento spôsob platenia.

Výhody

  • Zákazník nie je povinný za objednávku platiť ihneď po jej vytvorení.

Nevýhody

  • Prevod môže trvať niekoľko dní.

Platba kartou – platobná brána

Ak svoj e-shop prepojíte s platobnou bránou, zákazníci budú môcť za tovar zaplatiť ihneď po objednaní. Poplatok za platbu cez platobnú bránu sa strháva za každú transakciu (fixný poplatok + percentuálny). Rýchlosť a pohodlie sú pre zákazníka výhodou, no niektoré brány sú z pohľadu používateľskej skúsenosti dosť komplikované. Myslite aj na to, že ešte stále sa nájdu zákazníci, ktorí tejto možnosti nedôverujú a nechcú svoje bankové údaje vkladať priamo na na vašu stránku. 

Výhody

  • Okamžitá platba po objednaní,
  • bez čakania na transakciu,
  • jednoduché vrátenie platby na účet zákazníka,
  • dôveryhodnosť tretej strany pre zákazníka,
  • s možnosťou uloženia karty je platba pre zákazníka rýchla.

Nevýhody

  • Vysoký poplatok za transakciu,
  • zadržiavanie platieb.

PayPal

PayPal patrí medzi najobľúbenejšie platobné brány v zahraničí. Služba má značné poplatky, no s väčším objemom platieb klesá ich výška. Preto je táto brána ideálna pre väčšie multi-jazyčné e-shopy, ktoré potrebujú prijímať platby v rôznych menách. Peniaze za tovar budete mať na účte do niekoľkých minút. Pozor však na reklamácie – PayPal tradične stojí na strane zákazníka. Ak v prípade komplikácií nepreukážete hladký priebeh objednávky a dodávky tovaru, PayPal vráti zákazníkovi peniaze. 

Výhody

  • Okamžité platenie po objednaní,
  • s možnosťou uloženia karty je platba rýchla,
  • vhodná metóda aj pre zahraničný trh.

Nevýhody

  • Vysoký poplatok za transakciu, hlavne za prevod z jednej meny do druhej.

Platba na dobierku

Platba na dobierku je stále veľmi obľúbená, no majitelia e-shopu sa môžu stretnúť s niekoľkými problémami.  Nepreberanie zásielky alebo dlhšie zadržiavanie peňazí (hlavne na pošte) je v tomto prípade častý problém. Poštárke či kuriérovi nie je potrebné platiť iba hotovosťou, dnes už viaceré doručovacie spoločnosti používajú prenosné platobné terminály, teda zákazník môže zaplatiť pri prevzatí kartou. 

Výhody

  • Zákazník platí až pri preberaní tovaru, zvyšuje sa dôveryhodnosť,
  • platba kartou.

Nevýhody

  • U väčšiny predajcov ide o príplatkovú službu,
  • možné problémy s neprebratím zásielky.

Platba cez splátkový systém

Svoj e-shop môžete okrem tradičnej platobnej brány napojiť aj na splátkový systém, akým je napríklad Quatro alebo HomeCredit. Po dokončení objednávky je zákazník presmerovaný na stránku spoločnosti, kde vyplní potrebné údaje k pôžičke. Tento spôsob platby sa oplatí, ak predávate drahšie produkty (elektronika, nábytok a podobne), ktoré môžu zákazníci splácať prostredníctvom dôveryhodnej spoločnosti. 

Výhody

  • Uľahčenie nákupu ľuďom, ktorí nemajú k dispozícií celú čiastku okamžite.
  • dôveryhodnosť splátkových spoločností.

Nevýhody

  • Táto možnosť sa oplatí pri veľkorozmernom alebo drahšom tovare,
  • pripísanie platby zaberie dlhší čas.

Comments are closed.