Z nedávneho prieskumu spoločnosti Stemmark pre spoločnosť Packeta vyplýva, že až 42 % zákazníkov nakupuje cez internet hlavne cez víkend. Za výhodu ľudia považujú najmä absenciu otváracích hodín.
,,Ľudia čím ďalej tým viac trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží kde sa nachádzajú, dôležitá je pre nich okamžitá potreba, ktorú sa snažia naplniť.” Konštatuje Peter Strcula, tréner obchodníkov a podnikateľov.
Ešte v roku 2016 si 94 ľudí zo 100 nechávalo dovážať svoje nákupy priamo na konkrétnu adresu. Dnes 55 ľudí zo 100 uprednostní posielanie balíkov do externých výdajní, čiže na odberné miesta alebo do balíkomatov. Poznáš všetky spôsoby doručenia, ktoré môže internetový obchod ponúknuť?
Doprava tovaru prostredníctvom Slovenskej pošty je jednou z najčastejšie využívaných možností prepravy. Slovenská pošta má rozsiahlu sieť pobočiek a pomerne nízke ceny. Inovácia v podobe aplikácie ePošta zefektívni rýchlosť odosielania, keďže v rámci Slovenska môže zákazník vyplniť údaje o zásielke cez aplikáciu a nemusí tak vypisovať podací lístok. Taktiež si môže zákazník prostredníctvom aplikácie zmeniť adresu aj dátum doručenia či predĺžiť jej uloženie na pošte. Pošta ponúka aj množstvo doplnkových služieb, napríklad expres kuriér alebo BalíkoBOX. Výšku poštovného si môžete vopred vyrátať prostredníctvom online cenníka pošty.
Preprava tovaru pre e-shop cez kuriéra je o niečo drahšia než posielanie balíkov poštou, ale prináša so sebou aj viacero výhod. Kuriér balík prevezme priamo od odosielateľa, informuje zákazníka o predpokladanom doručení a môže sa s prijímateľom telefonicky dohodnúť na zmene času doručenia. Možnou nevýhodou je fakt, že aj keď má prepravná spoločnosť dobre nastavené procesy, skúsenosti s konkrétnym kuriérom môžu byť rôzne. Často využívané prepravné spoločnosti sú napríklad DPD, GLS, alebo DHL.
Cena kuriérskych služieb závisí od počtu odoslaných zásielok, menia sa aj príplatky (napríklad palivový, mýtny) a samozrejme, každá spoločnosť má vlastnú cenovú politiku. Ponuka cien nie je rovnako prehľadná, ako v prípade Slovenskej pošty a presné nacenenie je dostupné len na vyžiadanie.
Myslieť by ste mali tiež na všeobecnú spokojnosť vašich zákazníkov. Zaujímajte sa o recenzie na danú kuriérsku spoločnosť. Dostávajú adresáti dostatočné informácie o doručení balíka? Môžu si zmeniť čas odberu alebo presmerovať svoju zásielku?
Packeta zaznamenáva v poslednom období najvyšší nárast používania. Dôkazom toho je nárast obratu za rok 2021 o 71 %. Prepravná spoločnosť Packeta umožňuje zaregistrovať balíček cez internet, označiť zásielku vygenerovaným štítkom a poslať ho z najbližšej pobočky. Výhodou je prijateľná cena aj pri preprave do zahraničia. Packeta na svojej stránke pravidelne aktualizuje svoje cenníky.
Spoločnosť nedávno uviedla na trh samoobslužné výdajné miesta Z-Box, ktoré umožňujú vyzdvihnutie zásielky v čase, keď to vyhovuje vám a nemusíte čakať na telefonát od kuriéra. Z-Boxy sú k dispozícií 24 hodín denne a 7 dní v týždni.
Packeta taktiež pomáha e-shopom v distribúcií tým, že ponúka pomocnú ruku v odosielaní tovaru do ďalších krajín. Celkovo sa tovar dá poslať do 34 krajín vrátane Slovenska a Českej republiky. Ceny prepravy sa menia v závislosti od polohy štátu, kam má byť zásielka doručená.
Uloženka má sieť podacích a výdajných pobočiek v rámci celej Českej a Slovenskej republiky. Funguje podobne ako Packeta. Výhodou je prepojenie tejto služby so Slovenskou aj Českou poštou a DPD, takže na jednej pobočke môžete vybaviť všetky druhy dopravy a riešiť iba jedno vyúčtovanie. Navyše, Uloženka neúčtuje poplatok za platbu kartou.
Pravdepodobne najmenej problémovým spôsobom dopravy je vlastná preprava tovaru. Túto možnosť sa zákazníkom oplatí ponúknuť pri nadrozmernom tovare, pri ktorom by bola cena za kuriéra alebo poštu príliš vysoká. Zabezpečenie vlastnej dopravy v konkrétnom meste alebo v okruhu niekoľkých kilometrov je vždy otázkou dohody medzi firmou a zákazníkom.
Ak vlastníte okrem internetového obchodu aj kamennú predajňu, môžete zákazníkom ponúknuť možnosť osobného odberu tovaru. Náročnejšie to bude v prípade, ak e-shop prevádzkujete zo svojho domu alebo iného miesta a nemáte registračnú pokladnicu. Za týchto okolností môžu zákazníci využiť osobný odber iba po platbe vopred.
Platiť za tovar môžeme rôznymi spôsobmi. Tu je zoznam najpoužívanejších spôsobov platby za objednávku. Spôsob platby je pre užívateľa rozhodujúci, aby mohol vždy platiť tým čo preferuje. Treba nájsť efektívne riešenie, aby ste nemali na e-shope všetky možnosti platby, ale len tie najobľúbenejšie.
Počet platieb prevodom na účet či platobnou kartou pomaly dobieha dobierku. Nárast platby prevodom na účet či kartou zaznamenala v súvislosti s pandémiou napríklad aj Heureka. Údaje k platbe sú v tomto prípade odoslané zákazníkovi na e-mail. Platbu realizuje prevodom na účet a tovar sa zvyčajne odosiela po pripísaní peňazí na uvedený účet, čo môže cez víkend alebo sviatky zabrať niekoľko dní. Vyplnenie údajov v internet bankingu môže byť zdĺhavé, no niektorí zákazníci preferujú tento spôsob platby.
Ak svoj e-shop prepojíš s platobnou bránou, zákazníci budú môcť za tovar zaplatiť ihneď po objednaní. Poplatok za platbu cez platobnú bránu sa strháva za každú transakciu (fixný poplatok + percentuálny poplatok). Rýchlosť a pohodlie sú pre zákazníka výhodou, no niektoré brány sú z pohľadu používateľskej skúsenosti dosť komplikované. Dôležité je myslieť aj na to, že ešte stále sa nájdu zákazníci, ktorí tejto možnosti nedôverujú a nechcú svoje bankové údaje vkladať priamo na stránku e-shopu.
PayPal patrí medzi najobľúbenejšie spôsoby platby v zahraničí. Služba si účtuje poplatky, no s väčším objemom platieb klesá ich výška. Preto je táto brána ideálna pre väčšie multi-jazyčné e-shopy, ktoré potrebujú prijímať platby v rôznych menách. Peniaze za tovar budete mať na účte do niekoľkých minút. Pozor však na reklamácie, pretože PayPal stojí na strane zákazníka a ak sa v prípade komplikácií nepreukáže hladký priebeh objednávky a dodávky tovaru, PayPal vráti zákazníkovi peniaze.
Je český platobný systém, ktorý funguje podobne ako PayPal. Autorizuje a overuje po potvrdení platby správnosť všetkých údajov o platobnej karte a jej majiteľovi pomocou platobnej brány. Napríklad či má zákazník dostatok finančných prostriedkov na účte, povolené internetové platby a či správne zadal údaje na karte.
GoPay sa stará o to, aby transakcia peňazí medzi spotrebiteľom a e-shopom prebehla bez problémov. Ponúka možnosť platiť rôznymi systémami ako PayPal, Bitcoin, Apple Pay alebo Google Pay.Typy platobných brán sa delia podľa zariadenia, na ktorom ich používate. Môžete sa stretnúť s pojmami ako inline brána, presmerovacia brána alebo mobilná brána, ktorá funguje pre platby cez mobil.
Náklady na vedenie účtu GoPay a poplatky za transakcie sa líšia v závislosti od veľkosti vášho e-shopu a najmä od výšky obratu. Sadzby sa delia podľa veľkosti obratu na malé, väčšie a mimoriadne. Každá z týchto taríf má iné ceny a iné špecifiká.
Medzi najobľúbenejšie metódy platby stále patrí platba na dobierku. Nepreberanie zásielok alebo dlhšie zadržiavanie peňazí (hlavne na pošte) je v tomto prípade častý problém. Poštárke či kuriérovi nie je potrebné platiť iba hotovosťou, dnes už viaceré doručovacie spoločnosti používajú prenosné platobné terminály, teda zákazník má možnosť zaplatiť pri prevzatí aj kartou.
Svoj e-shop môžete okrem tradičnej platobnej brány napojiť aj na splátkový systém, akým je napríklad Quatro alebo HomeCredit. Po dokončení objednávky je zákazník presmerovaný na stránku spoločnosti, kde vyplní potrebné údaje k pôžičke. Tento spôsob platby sa oplatí, ak e-shop ponúka drahšie produkty ako je elektronika alebo nábytok, ktoré môžu zákazníci postupne splácať.
Nakupovať cez splátkový systém môžu osoby od 18 do 75 rokov. Pri splátkovom systéme Quatro je potrebné aby tovar stál minimálne 100 €. Na splátky sa dá tovar kúpiť do sumy 10 000 € a ak suma prekračuje 5000 €, môže si okrem kópie občianskeho preukazu vyžiadať obchod aj iné doklady ako napríklad potvrdenie o výške vášho príjmu. Klienta si môže e-shop overiť aj v sociálnej poisťovni.
Spôsoby doručovania a platby sú rôzne. Je ťažké rozhodnúť, ktorá forma je najlepšia, pretože každému vyhovuje niečo iné. Pokiaľ preferujete doručenie na adresu, je ideálnym riešením využiť kuriérsku službu či doručenie poštou. Ak však preferujete doručenie do externého úložiska, riešením je využiť doručenie Packetou či Úloženkou. Platbu môžete vykonať prevodom cez účet, na dobierku alebo kartou. Niektoré e-shopy akceptujú aj platbu cez Paypal.
Bez mobilu ani na krok. Heslo, ktorým sa dnes riadia mnohí ľudia a už vôbec nie len tí neskôr narodení. Jedným z najväčších trendov posledných rokov je používanie mobilných zariadení na nakupovanie online. Podľa štatistík už viac ako polovica internetových nákupov sa uskutoční práve cez mobily, a preto je responzívny dizajn e-shopu dôležitejší ako kedykoľvek […]
Táto reforma výrazne zasiahla do fungovania slovenských e-shopov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vstúpila do platnosti 1. júla 2024, priniesla niekoľko dôležitých zmien, ktoré majú posilniť práva spotrebiteľov a zvýšiť transparentnosť obchodných praktík. Ak predávate tovary alebo poskytujete služby spotrebiteľom na diaľku či v kamenných prevádzkach, alebo prevádzkujete online platformu (e-shop), ktorá umožňuje spotrebiteľom […]
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]