Nový zákon o ochrane spotrebiteľa mení hru. Aké zmeny prináša e-shopom?

Táto reforma výrazne zasiahla do fungovania slovenských e-shopov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vstúpila do platnosti 1. júla 2024, priniesla niekoľko dôležitých zmien, ktoré majú posilniť práva spotrebiteľov a zvýšiť transparentnosť obchodných praktík. Ak predávate tovary alebo poskytujete služby spotrebiteľom na diaľku či v kamenných prevádzkach, alebo prevádzkujete online platformu (e-shop), ktorá umožňuje spotrebiteľom uzatvárať zmluvy na diaľku s inými obchodníkmi či spotrebiteľmi, práve vás sa tieto prijaté zmeny dotknú najviac. Čo sú kľúčové zmeny, ktoré prináša nový zákon?

Ochrana pred fiktívnymi zľavami

Obchodníci sú povinní uvádzať najnižšiu cenu tovaru, za ktorú bol tovar predávaný počas posledných 30 dní pred znížením ceny. Toto opatrenie má predchádzať klamlivým zľavám, napríklad počas akcií ako Black Friday, kde sa bežne manipulovalo s cenami na zvýraznenie zľavy, ktorá nebola reálna​. Táto povinnosť platí aj pre tovary a služby so zľavou, ktoré ste začali ponúkať menej ako 30 dní pred aktuálnym znížením ceny. V takom prípade bude potrebné uviesť aj pôvodnú a/alebo zľavnenú cenu tovaru.

Zjednotenie používaných pojmov

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa sa zameriava aj na zjednotenie terminológie, aby boli používané pojmy jednotné v celej Európskej únii. Z toho vyplýva aj povinnosť obchodníkov začleniť tieto nové pojmy do dokumentácie, ktorú využívajú pri komunikácii so zákazníkmi alebo pri uzatváraní zmlúv so spotrebiteľmi. Mnohé z týchto pojmov sú síce na trhu už dobre zaužívané, no legislatívna úprava im často chýbala alebo neodrážala modernizáciu spoločnosti (napr. pojmy ako obchodník, online trh, spotrebiteľská organizácia, informované rozhodnutie či tovar).

Predĺžená lehota na odstúpenie od zmluvy (v konkrétnych prípadoch)

Jednou z najvýznamnejších zmien je predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu z pôvodných 14 na 30 dní. Táto úprava sa týka zmlúv uzatvorených pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti alebo na predajnej akcii, prípadne v súvislosti s nimi. Klasickým príkladom je podomový predaj, kde spotrebiteľ často uzatvára zmluvu bez predchádzajúceho zámeru. Takto sa zvyšuje ochrana spotrebiteľa a umožňuje mu odstúpiť od zmluvy až do 30 dní od jej uzavretia v prípadoch nevyžiadaných návštev alebo predajných akcií, či v súvislosti s nimi.

Je tiež dôležité zdôrazniť, že obchodník má povinnosť výslovne informovať spotrebiteľa o možnosti odstúpenia od zmluvy. Ak túto povinnosť nesplní, vystavuje sa riziku, že spotrebiteľovi bude zákonom priznaná dodatočná lehota na odstúpenie – až 12 mesiacov po uplynutí pôvodnej lehoty, ktorá by platila, ak by obchodník informoval spotrebiteľa riadne a včas.

Transparentnosť vo vyhľadávaní produktov

Nová povinnosť pre obchodníkov sa týka aj vyhľadávania produktov a služieb podľa kľúčových slov v online prostredí, s cieľom zvýšiť transparentnosť v určovaní poradia tovarov a služieb vo vyhľadávačoch. Obchodníci budú musieť zverejniť informácie o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie zobrazených ponúk vo vyhľadávačoch na základe kľúčových slov. Nesplnenie tejto povinnosti sa bude považovať za klamlivé opomenutie, za ktoré hrozia sankcie od dozorujúceho orgánu, čím chce zákonodarca obmedziť používanie nekalých obchodných praktík.

Autentickosť recenzií a hodnotení

Nová legislatíva zavádza prísnejšie požiadavky na transparentnosť na online trhoch. Obchodníci budú teraz povinní informovať spotrebiteľov o pravosti spotrebiteľských hodnotení produktov a služieb. Tieto opatrenia majú zabrániť klamlivým praktikám a poskytnúť spotrebiteľom väčšiu istotu pri online nákupoch, čím sa zvyšuje relevantnosť zverejnených recenzií. Od 1. júla 2024 budú obchodníci povinní uvádzať, či a akým spôsobom overujú spotrebiteľské hodnotenia. Táto legislatívna úprava má za cieľ zvýšiť transparentnosť trhu a umožniť spotrebiteľom robiť informované rozhodnutia pri výbere obchodníka aj samotnom nákupe.

Nový zákon upravuje povinnosti eshopov

Je už váš eshop v súlade s novou legislatívou?

Dvojitý meter v marketingu

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa rozširuje zoznam klamlivých obchodných praktík o marketing dvojitej kvality produktov. Cieľom týchto opatrení je chrániť spotrebiteľov pred nekalými praktikami spojenými s rozdielnou kvalitou tovarov na rôznych trhoch. Medzi opatrenia patrí zákaz marketingu, ktorý zavádza spotrebiteľov tým, že prezentuje tovar ako rovnaký s tovarom dostupným v inom členskom štáte, aj keď tomu tak nie je. Pri posudzovaní takýchto prípadov sa zohľadní, či je rozdiel v kvalite pre spotrebiteľa jasne rozpoznateľný, a to na základe dostupnosti a primeranosti informácií. Ak je odlišné zloženie alebo vlastnosti spôsobené objektívnymi alebo legitímnymi dôvodmi, táto praktika sa nebude považovať za klamlivú.

Reklamácia po novom

Zmeny sa dotknú aj regulácie zodpovednosti za vady, často označovanej ako reklamácia alebo reklamačné konanie. Právna úprava tejto oblasti je v súčasnosti rozptýlená medzi Občianskym zákonníkom a osobitným zákonom o ochrane spotrebiteľa, čo spôsobuje zmätok pre spotrebiteľov aj obchodníkov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa a Občianskeho zákonníka má za cieľ vyriešiť tento problém a zabezpečiť konzistentnosť informácií, čím zjednoduší a zjednotí postup pri vybavovaní reklamácií. Od 1. júla je zodpovednosť za vady upravená výlučne v Občianskom zákonníku, čím sa ukončí paralelná úprava reklamačného konania v zákone o ochrane spotrebiteľa.

Pre obchodníkov prináša nová úprava aj výhodu – povinnosť pre kupujúceho prevziať vec od predávajúceho do 6 mesiacov od dátumu, kedy ju po oprave alebo výmene mohol prevziať. Ak tak kupujúci neurobí, predávajúci má právo neprevzatú vec predať. Cieľom tejto úpravy je riešiť situácie, keď si kupujúci nevyzdvihnú veci po oprave alebo výmene, čo spôsobuje predávajúcim dodatočné náklady na uskladnenie. Táto zmena predstavuje významnú podporu pre obchodníkov, ktorí doteraz boli závislí na svojvôli spotrebiteľov ohľadom termínu prevzatia opraveného alebo vymeneného tovaru.

Sankcie

Jednou z vítaných zmien v novele zákona o ochrane spotrebiteľa je zavedenie tzv. mechanizmu druhej šance, po ktorom obchodníci už dlhší čas volali. Tento mechanizmus umožňuje, aby dozorujúci orgán upustil od uloženia sankcie v prípadoch, keď obchodník dobrovoľne ukončí protiprávne konanie a zároveň vykoná nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Novela taktiež zavádza nový systém ukladaní sankcií s cieľom predísť likvidačným pokutám.

Podľa nového pravidla môže byť sankcia stanovená buď vo výške maximálne 5 % z celkového obratu obchodníka alebo vo fixnej sume 600 000 EUR, čím chce zákonodarca zabezpečiť spravodlivejší a primeranejší prístup, ktorý bude pozitívne vplývať najmä na malé a stredné podniky. Otázka, či tento mechanizmus percentuálneho výpočtu z obratu skutočne funguje ako protilikvidačné opatrenie, však zostáva otvorená a názory odborníkov sa v tomto bode rozchádzajú. Existuje obava, že tento zámer môže byť menej účinný, pretože obrat obchodníkov nemusí nutne odrážať ich platobnú schopnosť, a teda vychádza skôr z predpokladu, než z istoty, ktorú mal zákonodarca na zreteli.

Zrušenie niektorých povinností pre obchodníkov

Dlho očakávaná reforma spotrebiteľského práva prinesie obchodníkom niekoľko pozitívnych zmien, ktoré zjednoduchšia ich povinnosti a odstránia byrokratickú záťaž, ktorá doteraz neprinášala žiadny významný prínos ani zvýšenú ochranu spotrebiteľa. Medzi tieto zmeny patrí zrušenie duplicitnej úpravy dokladov o kúpe, zrušenie povinnosti zverejňovať oznamy o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne 24 hodín vopred, zjednodušenie procesu reklamácií bez potreby odborného posúdenia, ako aj zrušenie povinnosti poskytovať potvrdenia o vybavení reklamácií či oznamovať zrušenie prevádzkarne obci.

Sledujte nás
Založte si
e-shop na prenájom

E-commerce platforma pre rast vášho online podnikania. Bez viazanosti a skrytých poplatkov s možnosťou úprav na mieru a jednoduchého prechodu na e-shop na mieru.

Vyskúšať na 30 dní zadarmo
Midasto

Podobné články