Založili ste si e-shop, účty na sociálnych sieťach a pýtate sa, čo ďalej? Bez efektívnej marketingovej stratégie to nepôjde. Marketing je rovnako dôležitý pre e-shop s módou, ako pre internetový obchod s chovateľskými potrebami. Definujte si jasné ciele a začnite s ich plnením vďaka digitálnemu marketingu pre e-commerce.
Prognózy pre online nakupovanie sú veľmi optimistické. Na celom svete každoročne pribúda množstvo úzko segmentovaných, ale aj celoplošných obchodov rôzneho druhu. Široký výber, prehľadné katalógy, pohodlná objednávka a rýchle doručenie považujú vaši potenciálni zákazníci za samozrejmosť. Množstvo predajcov migruje svoje obchody online a niektorí začínajú výhradne s podnikaním v e-commerce. Ak chcete, aby si ľudia kúpili produkty práve z vášho internetového obchodu, musíte sa nielen zviditeľniť, ale aj odlíšiť od konkurencie. Práve s tým vám pomôže digitálny marketing. A my vám poradíme, ako ho nakopnúť.
Ak ste sa rozhodli riešiť všetky marketingové aktivity na vlastnú päsť, investujte čas do svojho vzdelávania. Poraďte sa s odborníkom, ktorý má skúsenosti s marketingom pre e-commerce a nechajte ho, aby vám poradil, aké aktivity budú najvhodnejšie pre vaše odvetvie. Môžete si dohodnúť osobné stretnutie s konzultantom, alebo navštíviť marketingové školenia, ktoré vám pomôžu zorientovať sa vo svete digitálnej reklamy. Vďaka nadobudnutým vedomostiam budete vedieť, do akých digitálnych kanálov investovať svoje peniaze a čo sa, naopak, vôbec neoplatí. Odborník vám dokáže poradiť aj v krízových situáciách. S problémami, ktoré vás prekvapia, sa odborníci stretávajú na dennom poriadku. Ušetríte tak financie, ktoré by ste stratili pri snahe riešiť problémy metódou pokusu a omylu.
Myslíte to s úspechom vážne? Budovanie e-commerce biznisu môže byť náročnejšie, než sa na prvý pohľad zdá, no správne kroky a načasovanie marketingových aktivít prinesie skvelé výsledky. Bez solídneho plánu a jasných cieľov bude ťažké zistiť, či je váš e-shop skutočne úspešný. Vaše ciele by mali byť dostatočne špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a viazané na určitý časový úsek. Marketingový cieľ, ktorý splní všetky tieto kritériá, bude ľahko dosiahnuteľný. Budete totiž vedieť, aké kroky sú k jeho naplneniu nevyhnutné.
Kto potrebuje váš produkt a kto bude ochotný kúpiť si ho? Ak máte problém odpovedať na túto otázku, použite malý trik. Spýtajte sa sami seba, aký problém pomáha váš produkt vyriešiť. Následne nájdite ľudí, ktorí tento problém zažívajú.
Príklad: Kvalitné športové oblečenie za dostupnú cenu je vhodné pre ľudí, ktorí radi športujú, ale nie sú pripravení investovať do profesionálnej výbavy. Najviac takýchto ľudí nájdeme vo veku od 18 do 30 rokov a sú to prevažne muži.
Najčastejším dôvodom, prečo e-shopy zlyhajú, je nedostatočná prezentácia zmyslu značky, teda toho v čom sa odlišuje od ostatných. Brand je to, čo zákazníka priláka k vám, namiesto obchodu u vášho konkurenta. Aké sú vaše silné stránky? Ponúkate dopravu zadarmo? Sú vaše produkty lokálne? Ponúkate darčekové balenie počas celého roka? Aj generický produkt môžete zvýhodniť vďaka unikátnemu zážitku, ktorý váš zákazník z nakupovania má. U každého je to rozdielne, preto je dobré urobiť si prehľad v aktivitách konkurencie.
Po určení jasných cieľov, definícii zákazníkov a silných stránok vášho obchodu je na čase začať s budovaním povedomia o značke. Vaša stránka musí byť v tomto bode funkčná a pripravená na zákazníkov, ktorí ju vďaka marketingovým kanálom navštívia. Ako zistíte, kde svoj e-shop propagovať? Buďte všade tam, kde sa pohybuje vaša cieľová skupina, teda potenciálni zákazníci.
Príklad: Predávate dámsku módu pre mladé ženy od 18 do 36 rokov? Vaša cieľová skupina svoj čas trávu najčastejšie na Instagrame. Investujte do reklamy a obsahovej stratégii na tejto platforme.
Ak niekto vyhľadáva určitý produkt, s najväčšou pravdepodobnosťou ho chce kúpiť. Pokiaľ je to pre sortiment vášho e-shopu vhodné, je dobré investovať do zlepšenia výsledkov organického vyhľadávania. Pomôže vám SEO alebo môžete propagovať svoje produkty prostredníctvom platenej reklamy vo vyhľadávačoch (PPC). Vyhľadávač (napríklad Google) zobrazí reklamu na váš e-shop nad organickými výsledkami vyhľadávania (teda výsledkami obchodov, ktoré si reklamu nezaplatili), čím stúpa šanca, že zákazník nakúpi u vás. Pokiaľ sa zameriavate na predaj produktov, ktoré užívatelia nájdu aj vo veľkom počte iných obchodov, PPC reklama pre vás nemusí byť vhodná. Takáto investícia sa oplatí v segmentoch s nižšou konkurenciou alebo na podporu vášho brandu.
Rozosielanie e-mailov v mene vašej spoločnosti alebo značky zvýši záujem ľudí o vaše produkty. V prvom rade ale potrebujete zoznam e-mailových adries od ľudí, ktorí majú o vaše správy záujem. Ako novopečený podnikateľ predsa nepotrebujete pokutu za porušenie GDPR. Tieto databázy by ste za žiadnych okolností nemali kupovať od tretích strán. Vytvorenie zoznamu môže začať v okruhu vašich priateľov a formulár na prihlásenie k odberu noviniek zverejnite aj priamo na svojej stránke. V e-maily ľudí informujte o novinkách vo vašom e-shope, akciách a zľavách, zdieľajte zaujímavé informácie a relevantný obsah. Nepreháňajte to však, e-maily posielajte maximálne raz týždenne.
SEO sme už spomínali, postará sa o organické návštevy z vyhľadávača. Optimalizácia je mimoriadne dôležitá pre každú webovú stránku a e-shop. Zahŕňa štruktúru stránky, formátovanie obsahu, optimalizáciu obrázkov, sieť vnútorných odkazov, použitie kľúčových slov podobne. Optimalizácia pre vyhľadávače je náročná predovšetkým z časového hľadiska a je nutné vykonávať ju pravidelne.
Veľké množstvo vašich potenciálnych zákazníkov trávi čas na sociálnych sieťach. Práve to je dôvod, prečo by ste s nimi mali komunikovať aj tu. Väčšina sociálnych médií dovoľuje vytvorenie profesionálneho biznis účtu, ktorý sa líši od toho súkromného. Využite marketingové nástroje, ktoré sociálne siete ponúkajú a dajte o sebe vedieť na Facebooku, Instagrame, LinkedIne alebo Pintereste. Vďaka Midasto platforme je nastavenie produktového katalógu či prepojenie Facebook Pixel kódu jednoduché ako facka.
Vytváranie kvalitného obsahu pre vaše publikum je jedna z najlepších ciest, ako si so zákazníkmi vybudovať pozitívny vzťah. Do obsahového marketingu radíme články (blogové príspevky), fotografie, videá, webináre, PDF súbory (napríklad e-booky alebo doplnkové informačné materiály), kurzy. Nech sa rozhodnete pre akúkoľvek formu obsahového marketingu, ponúknite svojmu publiku praktické a zaujímavé informácie.
Spôsobov, ako propagovať svoje e-shop v digitálnom prostredí, je hneď niekoľko. Miera úspešnosti jednotlivých kanálov závisí od vašej značky a cieľového publika. Nie všetky e-shopy musia využívať všetky spôsoby marketingu na to, aby boli úspešné. Svoju marketingovú stratégiu by ste však mali mať premyslenú rovnako, ako ďalšie dôležité kroky pred spustením e-shopu.
Táto reforma výrazne zasiahla do fungovania slovenských e-shopov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vstúpila do platnosti 1. júla 2024, priniesla niekoľko dôležitých zmien, ktoré majú posilniť práva spotrebiteľov a zvýšiť transparentnosť obchodných praktík. Ak predávate tovary alebo poskytujete služby spotrebiteľom na diaľku či v kamenných prevádzkach, alebo prevádzkujete online platformu (e-shop), ktorá umožňuje spotrebiteľom […]
Blog je jedinečný formát, vďaka ktorému viete efektívne komunikovať svoje myšlienky, zdieľať s čitateľmi svoje posolstvo a výnimočnosť svojej značky. Je dôležité budovať s čitateľmi vzťah a získavať si ich dôveru. V dnešnom presýtenom svete vám dá práve dôkladne spracovaný obsah príležitosť vyniknúť a získať pozornosť publika.
Musím sa priznať, že vymyslieť nadpis článku je pre mňa asi najťažšia časť písania. Tí, ktorí už čo-to napísali, určite poznajú ten pocit. Strávite obrovské množstvo času hľadaním informácií, písaním, úpravou a optimalizíciou článku. Keď je už konečne takmer hotový, objaví sa posledná výzva. Písanie nadpisov. Titulok, ktorý musí byť výstižný a zaujímavý, aby naň […]