Porovnávače cien sa stali základom inzercie e-shopov. Na to, aby ste svoje produkty mohli zaradiť do zoznamu na Heureka alebo zviditeľniť v Nákupy Google, potrebujete jednotný súbor so všetkými informáciami o vašich produktoch. Tento súbor sa nazýva produktový feed alebo XML feed. Pozrime sa na to, ako XML feed funguje, ako ho vytvoriť a optimalizovať.
Produktový feed je dátový súbor, ktorý slúži k exportu produktov a sprievodných informácií. Využíva sa predovšetkým pre porovnávače cien, PPC a dynamický remarketing, napríklad na Facebooku. Užitočný bude aj pri migrácii e-shopu. Najčastejšie ide o súbor vo formáte .xml, prípadne .txt alebo excel súbor. XML feed obsahuje názov tovaru, popis, cenu, skladovú dostupnosť a rôzne ďalšie parametre. Tieto informácie sú usporiadané do pevnej štruktúry. Produktový feed je mimoriadne dôležitý pre e-shopy s veľkým počtom produktov, alebo ak sa často mení akýkoľvek z ich parametrov, napríklad cena alebo dostupnosť.
Väčšina e-shopových riešení vám XML feed vygeneruje automaticky. Existujú tiež rôzne externé moduly prispôsobené slovenským porovnávačom cien alebo pluginy, pomocou ktorých môžete produktový feed vygenerovať a následne upraviť. Samozrejme, feed môžete vytvoriť aj manuálne, no zaberie to veľa času a oplatí sa len v prípade, ak ponúkate veľmi malý počet produktov. Produktový feed musí byť prispôsobený jednotlivým kanálom a obsahovať čo najpresnejšie informácie. Nezabudnite tiež na to, že s každou zmenou informácií o produkte bude potrebné aktualizovať aj produktový feed. Aktualizácia XML feedu môže prebiehať automaticky (napríklad každú hodinu) alebo manuálne podľa potreby.
Štruktúra feedu je pomerne jednoduchá, no ak ju nedodržíte alebo nesprávne vyplníte niektoré z informácií, produkty nebude možné správne importovať. Každý porovnávač alebo externý katalóg produktov má vlastnú štruktúru, poradie informácií a rozdielne povinné údaje. Preto je potrebné každý feed upraviť podľa konkrétneho porovnávača.
Medzi ďalšie informácie môžeme zaradiť popis tovaru, doplnok k názvu tovaru, ľubovoľné štítky či dodatočné obrázky. Nezabudnite, že neuvedenie niektorých z povinných informácií v názve môže byť dôvodom zablokovania produktu pre zobrazenie v kategórii. Penalizovaný môžete byť aj v prípade, ak sa cena vo feede nebude zhodovať s cenou produktu v e-shope. Na druhej strane názov kategórie treba prispôsobiť stromu kategórií v porovnávači. To znamená, že na e-shope môžete mať produkt v kategórii pomenovanej „Cyklistické oblečenie”, no napríklad na Heureka bude zaradený v kategórii „Šport | Cyklistika | Oblečenie a obuv”.
Každý z elementov produktového feedu má vlastné špecifikácie, ktoré je vhodné dodržať. Pre porovnávače aj zákazníkov je najdôležitejší názov produktu, teda PRODUCTNAME. Názov produktu musí byť presný a dostatočne špecifiký. Zároveň nesmie obsahovať informácie ako „výpredaj” alebo „doprava zdarma”. Ak má produkt viaceré varianty, napríklad rovnaký produkt v inej farbe alebo veľkosti, väčšina porovnávačov vyžaduje všetky tieto parametre rozlíšiť v názve produktu.
Nesprávny názov: VÝPREDAJ! Zimná bunda GRAPHIC PRR
Správny názov: ALÉ GRAPHICS PRR THERMO ROAD JACKET čierna/oranžová
Dôležitý je tiež výrobca alebo značka. Zvyčajne sa uvádza na prvé miesto v názve produktu. Presné poradie informácii v názve sa líši hlavne podľa typu tovaru. Návod na jeho vyplnenie nájdete vo špecifikáciách feedov jednotlivých porovnávačov cien vyššie. Ak porovnávač cien nemá presne tú kategóriu, farbu alebo inú špecifikáciu, ktorú má váš produkt, nájdite čo najpodobnejšiu možnosť. Upresnenie a dodatočné informácie môžete zákazníkom ponúknuť v popise produktu.
Kľúč API sa využíva na spojenie hostiteľa vášho e-shopu a kanálom, na ktorom chcete predávať. Vďaka tomuto prepojeniu čerpá porovnávač dáta priamo z vášho e-shopu. Chýba tu však možnosť prispôsobenia a optimalizácie údajov o výrobkoch. Informácie odošlete presne tak, ako sa zobrazujú vo vašom internetovom obchode, čo nemusí byť vždy ideálny prípad.
Bez mobilu ani na krok. Heslo, ktorým sa dnes riadia mnohí ľudia a už vôbec nie len tí neskôr narodení. Jedným z najväčších trendov posledných rokov je používanie mobilných zariadení na nakupovanie online. Podľa štatistík už viac ako polovica internetových nákupov sa uskutoční práve cez mobily, a preto je responzívny dizajn e-shopu dôležitejší ako kedykoľvek […]
Táto reforma výrazne zasiahla do fungovania slovenských e-shopov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vstúpila do platnosti 1. júla 2024, priniesla niekoľko dôležitých zmien, ktoré majú posilniť práva spotrebiteľov a zvýšiť transparentnosť obchodných praktík. Ak predávate tovary alebo poskytujete služby spotrebiteľom na diaľku či v kamenných prevádzkach, alebo prevádzkujete online platformu (e-shop), ktorá umožňuje spotrebiteľom […]
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]