PPC (z angličtiny Pay Per Click) je reklamný model, v ktorom inzerenti platia len za kliknutia na reklamu. Teda vy, ako zadávateľ reklamy, platíte len v prípade, že reklama priniesla návštevníka na vašu webovú stránku.
PPC reklamy sú mimoriadne obľúbené vo vyhľadávačoch (pozrite SERP), kde sa vaša reklama zobrazí po zadaní určitých kľúčových slov alebo vo weboch obsahovej siete, kde sa môže zobraziť váš banner. Najobľúbenejším reklamným PPC systémom je Google AdWords alebo sa dajú využiť aj na rôznych sociálnych sieťach ako Facebook alebo YouTube.
Pri PPC reklame platíte doslova za návštevu na vašom webe. Ide o poplatok za každé kliknutie v cene, ktorá závisí od trhu, konkurencie a segmentu. Cena za klik väčšinou nie je dopredu určená. Vo vyhľadávačoch a v rámci siete Google AdWords sami ponúkate cenu za klik a stanovíte denný rozpočet.
Systém vyhodnotí vašu ponuku oproti ďalším inzerentom, ktorých zaujímajú rovnaké kľúčové slová alebo rovnaká cieľová skupina, a určí vaše poradie v zobrazovaní reklamy. Čím vyššia ponuka, tým lepšie umiestnenie. Čím väčší denný rozpočet, tým viac zobrazení. Predtým ako sa rozhodnete pre tento typ reklamy zvážte, či je naozaj výhodná. V tom vám poradia odborníci, ktorí nepracujú priamo pre Google a zaoberajú sa online marketingom.
Pri PPC reklame máte plne pod kontrolou, kde, kedy a komu sa zobrazí. V prípade reklamy v sieti Google AdWords dokážete zacieliť na jazyk, lokalitu a kľúčové slová použité vo vyhľadávaní. Veľkou výhodou PPC reklám je relevantnosť. Vaše reklamy sa zobrazujú len ľuďom, ktorí sa zaujímajú o sortiment, ktorý ponúkate, ak si to dobre nastavíte.
Táto forma reklamy je vhodná ako doplnok dlhodobej online marketingovej stratégie, pre eshopy, ktoré majú vyššiu mieru konverzie. Nepatrí to medzi najefektívnejšie spôsoby marketingu, lebo sa nebuduje trvácna hodnota na vašom webe, ani nezískavate sledovateľov, či fanúšikov a zároveň jej efekt pominie akonáhle prestanete platiť. Optimálna návratnosť z investície do reklamy (cena práce + cena za kampaň) v obrate by sa mala pohybovať medzi 400 – 1 000 % (toto výrazne závisí aj od toho ako kvalitný je váš internetový obchod). Zisk je potom závislý len od vašich nákladov a marže.
Efektívnosť PPC reklamy sa dá jednoducho zmerať. Môžete využiť priamo nástroje v rámci Google AdWords alebo Google Analytics. Prípadne si môžete sami dopočítať ROAS a pri obsiahlejších marketingových kampaniach ROMI, ak viete svoje náklady. Ak chcete jednoduchý výpočet, tak si vyskúšajte našu kalkulačku na prepočet efektivity vášho marketingu.