Jedna z hlavných výhod performance reklamy a online marketingu je ich dobrá merateľnosť výsledkov a teda aj priamej návratnosti investície do reklamy. Podiel nákladov na obrate alebo PNO nám priamo ukáže, či sú online marketingové aktivity výhodné, alebo nie.
PNO zaradil po prvýkrát do svojich metrík seznam.cz v roku 2013. Dnes je u nás táto metrika ešte obľúbenejšia, ako svetová ROI. Podiel nákladov na obrate predstavuje jasný ukazovateľ toho, či sú reklamy rentabilné, či vďaka online marketingu dosahujeme zisk, alebo nie.
Táto metrika je mimoriadne jednoduchá na výpočet v prípade, že sa snažíte o priamy predaj, ale aj o zber leadov. Najčastejšie ju používame pri inzercii.
Zo vzorca vyplýva, že ak predávame produkt za 80 eur a cena jednej objednávky cez Google Ads je 7 eur, naše PNO bude 7 / 80 * 100 = 8,78.
Táto otázka je častá, avšak odpoveď na ňu nie je najjednoduchšia. Dôležité je zamyslieť sa nad svojim biznis modelom, maržou a ďalšími faktormi, ktoré ovplyvňujú vašu spokojnosť s marketingovými aktivitami. PNO sa môže pohybovať od hodnoty 5 % až do 200 %. Obecne môžeme povedať, že ak je vaša bežná marža 30 až 50 %, PNO do hodnoty 25 % bude dobrým výsledkom.
Keď už vieme, čo PNO znamená, je dôležité zistiť, ako ho používať. Stanovte si, aké PNO je pre vás v marketingu únosné, napríklad 20 %. Nastavte si jeho meranie na všetkých marketingových kanáloch (Google Ads, Facebook a podobne). Pravidelne túto metriku sledujte a použite ho na vyhodnotenie úspešnosti kampaní, alebo celých marketingových kanálov. Svoj rozpočet tak môžete presunúť na kanály, ktoré sú ziskovejšie.