seo checklist e-shop

Ako zlepšiť SEO na eshope checklist

Posledných mnoho rokov sa venujem SEO aj v ecommerce a veľakrát som sa stretol s množstvom problémov v rámci dostupnosti produktov alebo informácií pre potenciálneho zákazníka, ktorý hľadá produkt vo vyhľadávači. Preto som pripravil tento checklist, ktorý vám umožní nezabudnúť na potreby zákazníka a na to podstatné, ak optimalizujete svoj web pre vyhľadávače.

V tomto článku skúsim spísať základný ecommerce checklist pre optimalizáciu pre vyhľadávač (v skratke SEO) tak, aby ste mohli s novým alebo už zabehnutým eshopom uspieť v tvrdom konkurečnom boji. Určite je zaujímavý pre každého marketéra, ktorý sa eshopu stará o marketing alebo pre malého podnikateľa, ktorý si spravuje eshop a komunikuje so svojim dodávateľom ecommerce riešenia. SEO je dlhodobá aktivita, ktorej sa musí venovať odborník, ak to má priniesť reálne výsledky, či predaj. Základné úpravy webu zvládnete aj samy a ak nie ste odborník, tak na základe blogu získate aspoň základný prehľad.

Cieľom každého webu by malo byť čo najlepšie umiestnenie v organickom vyhľadávaní vo vyhľadávači Google alebo Bing. Prečo je dobré riešiť SEO? Z tohto obrovského množstva vyhľadávaní smeruje väčšina preklikov na organické výsledky vyhľadávania. Tie patria medzi neplatené výsledky. Tvoria takmer 95%. Iba 5% zo všetkých preklikov smeruje na reklamy. Google sa všemožne snaží, aby reklamy vyzerali ako organické výsledky. Počet hľadaní bude v budúcnosti ešte stúpať.

Umožniť každému ľahko nájsť v organickom vyhľadávaní to čo hľadá, je kľúčovou úlohou každého eshopu a teda aj optimalizácie webu pre vyhľadávače. Tým jednoducho viete zvýšiť návštevnosť webu alebo eshopu. Potom návštevníka webu stačí previesť nákupným procesom alebo inou konverznou cestou (cesta k splneniu cieľa) k spokojnosti oboch strán. Základom je prehľadnosť a spokojnosť zákazníka, či korelácia s jeho zámerom. UX, UI a prehľadnosť webu ovplyvňujú tiež výsledky vyhľadávania a pozíciu webu, ale aj mieru konverzie v rámci daných cieľov a aj mnoho iných faktorov.

Správne zacielenie

Každý majiteľ ecommerce má produkty alebo služby, ktoré predáva. V prípade marketingových aktivít nie je naším cieľom na web prilákať celý svet alebo krajinu. Bolo by to drahé a zároveň neefektívne. Kľúčové je dostať na web (nie hocikde) len tú cieľovú skupinu, ktorá sa o produkty môže zaujímať. To jednoducho vyriešime definovaním si, kto je naša cieľová skupina. Napríklad, ak predávame hračky, definícia žena 25 – 34 rokov zo Slovenska je málo.

Ale to nie je všetko, čo budeme potrebovať. Potrebujeme vedieť aj to:

  • kde sa naša cieľová skupina nachádza,
  • čo robí,
  • koľko,
  • kde býva,
  • čo nakupuje,
  • aký má príjem a iné.

Všetko čo potrebujeme prispôsobujeme našim produktom, ktoré predávame a na základe toho si našu širšiu cieľovú skupinu vieme segmentovať na rôzne typy zákazníkov, ktorí majú rôzne potreby a záujem.

Na základe týchto bodov poznáme profil nášho ideálneho zákazníka. Ak predávame napríklad detské domčeky a viem tomu prispôsobiť naše aktivity. Našim ideálnym zákazníkom je žena, má 25 – 34 rokov, s dvomi deťmi, ktorá býva v rodinnom dome pri väčšsom meste, je lepšie zabezpečená, jazdí na aute, zaujíma sa o detské témy, pozerá filmy a televíziu, orientuje sa v tom, čo fičí u detí a v reklame. Týchto zákazníkov môže byť viac a je dobré mať aspoň desať zadefinovaných typov pre vás zaujímavých zákazníkov.

Na základe toho môžeme prispôsobiť naše marketingové aktivity, ale aj SEO či tvorbu obsahu. Týmto to však nekončí a musím zadefinovanú cieľovú skupinu či zákazníka spojiť s našimi produktami a tým, čo budeme potrebovať, sú témy, ktoré zahŕňajú záujmy a záľuby nášho potenciálneho zákazníka. Napríklad pre mamičku to môže byť ochrana dieťaťa pred slnkom.

Potrebujeme hlavne témy, ktoré návštevník môže riešiť alebo ich priamo spája s našimi produktami, ktoré umožňujú napríklad skryť sa na záhrade pred slnečným žiarením a majú UV filter. Téma už následne môže definovať kľúčové slová, obsah, reklamné kampane, vizuály a iné formáty, cez ktoré sa vie dostať na náš web.

Produktové texty a fotky

Dom bez základov by nikto z nás nekúpil. Na internetovom obchode sú v rámci obsahu základom produktové texty. Tie sú základom aj v príprave marketingovej kampane. Veľa eshopov na Slovensku žiadne produktové texty nemá alebo ich má vypracované len veľmi povrchne. Je to veľká chyba. Prečo? Ak investujeme do marketingu a nemáme top produkty alebo fotky, ani naše aktivity nebudú mať dostatočný efekt a výsledný konverzný pomer bude nižší. Testovali sme to v prípadovej štúdii tu.

Preto pre akýkoľvek eshop, ktorý to myslí s predajmi online vážne, sú nevyhnutné dobre nafotené produkty (ako máme napríklad u nášho klienta, ktorý predáva kabelky Kbas) alebo skvelé texty, ktoré sú optimalizované pre vyhľadávanie. Áno, to všetko má výrazný podiel nielen na kovnerznom pomere ale aj na výsledkoch vyhľadávania. Preto je pre ecommerce dôležité mať top obrázky a texty, ktoré sú SEO pozitívne.

Technické riešenie internetového obchodu

Predtým ako začnete liať peniaze do marketingu, ktorý vám nemusí nič priniesť, je lepšie dať dokopy web. Neviete ako? Je možné urobiť audit webu, cez ktorý predávate, a ten odhalí všetky dôležité nedostatky.

Ak ich odstránite, marketingové aktivity majú lepšiu návratnosť investície a teda aj efekt kampane a vaše predaje stúpnu. Zlý web okrem vyššej miery konverzie nemá šancu uspieť ani v konkurencii na vyhľadávačoch ako je Google. Technické riešenie eshopu je naozaj dôležité, preto sa nezabudnite sa poradiť s odborníkom pri zhodnotení aktuálneho stavu a návrhu krokov na zlepšenie.

Rýchlosť webu

Rýchly web je jeden z faktorov, ktoré rozhodujú aj o tom, ako web je zobrazený vo výsledkoch vyhľadávania. Pre eshopy, ktoré majú plány na väčšie obraty je dôležité mať vlastný server, ktorý je optimálne nakonfigurovaný. Druhým kľúčom k rýchlemu eshopuje kvalitná ecommerce platforma ako napríklad Midasto, ktorá sa dá použiť buď ako eshop na mieru alebo existuje možnosť získať eshop na dve kliknutia u nás.

Responzívny dizajn a zobrazenie pre mobilné zariadenia

Podpora mobilných zariadení je ďalší kľúčový faktor. Vyberte si riešenie, ktoré podporuje zobrazenie na mobilných zariadeniach alebo je responzívne, teda obsah sa prispôsobuje zariadeniu.

Základná optimalizácia obsahu na stránke

Hovorí sa, že obsah je kráľ, no ak nie je správne použitý a ľahko prístupný, je to žobrák. Preto netreba zabúdať na základné veci v rámci použitia obsahu na webe.

  • Správne nadpisy, ktoré jasne povedia o čom je produkt alebo článok.
  • Využitie CTA prvkov (teda textov alebo obrázkov, ktoré presvedčia užívateľa k akcii).
  • Správne použitie meta prvkov a prvkov pre zdieľanie na sociálnych sieťach.
  • Optimalizované obrázky, ktoré sa nenačítavajú večnosť a sú vhodne popísané.
  • Prehľadná a nápomocná navigácia na stránke.
  • Správna štruktúra obsahu – blogy, statické stránky rozdelené cez H1, H2 a tak ďalej.
  • Správna štruktúra a realizácia interných odkazov.
  • Produkty a kategórie vytvorené pre užívateľa.
  • Hodnotenie produktov, ak je užitočné pre užívateľa.
  • Schématické značky.
  • Správne využitie kľúčových slov naprieč stránkou.

Využitie kľúčových slov v rámci tém naprieč obsahom

Ak máme definované témy a k nim kľúčové slová, musíme ich následne vedieť využiť naprieč všetkými formátmi obsahu, ktoré v rámci online marketingovej stratégie používame. Tie nám dokáže zhodnotiť aj analýza kľúčových slov, ktorá by mala obsahovať základné kľúčové slová a aj dlhé slovné výrazy, ktoré delíme podľa záujmu cieľovej skupiny, tém a použitia – B2B alebo B2C.

Vhodná architektúra URL ecommerce riešenia

Veľa eshopov podcení pri štarte podnikania úvodné analýzy a návrh štruktúry URL. Výsledkom môže byť nemilé prekvapenie, keď bude treba meniť štruktúru už zabehnutého eshopu a táto zmena bude stáť výrazne viac ako dobrý začiatočný návrh.

Preto sa treba odpichúť od výsledkov vyššie uvedeného prieskumu pre vaše kľúčové slová a vytvoriť najvhodnejšiu štruktúru pre vás, vašich užívateľov a aj lepšie výsledky vyhľadávania. Subdomény alebo len priečinky v rámci štruktúry nie su vždy výhodné a hĺbka štruktúry zároveň ovplyvňuje dostupnosť informácií.

Blog v rámci ecommerce riešenia

Pre SEO je dôležité je mať kvalitný a zaujímavý obsah, ktorý sa môže nachádzať práve na vašom blogu. Týmto si môžete získať nielen pravidelných čitateľov, čo pomáha pri budovaní značky vášho eshopu, ale aj pre zisk organickej návštevnosti z vyhľadávačov ako sú Google alebo Bing.

Kvalitný obsah sa väčšinou dá použiť aj v rámci získavania spätných interných alebo externých odkazov (aj prirodzeného). Kvalitné články a obsah sa šíria po sociálnych sieťach, čo podporu sociálne signály, ktoré zhodnocuje vyhľadávač, ak sa správne technicky realizuje marketing v rámci sociálnych profilov.

Komunita alebo magazín

Ak blog nestačí, dajú sa tvoriť interakcie s publikom, teda potenciálnymi návštevníkmi cez rôzne iné formy komunity. Stačí nájsť to, čo našu cieľovú skupinu spája a vytvoriť im priestor online, ktorý sa bude dať postupne zdokonaľovať. Vymieňajú si informácie, predávajú si použitý tovar, hľadajú informácie? Vytvorte im externý alebo interný magazín, bazár, fórum alebo iný kanál, ale pozor.

Vždy je dôležité brať do úvahy návratnosť investície. Toto je vhodnejšie pre zabehnutejšie eshopy alebo značky, ktoré už poznajú svojich zákazníkov dlhšie a majú isté obraty, takže sa im to oplatí. Dôležité je spraviť si aj analýzu konkurencie, prieskum trhu a iné. O potrebných analýzach sa dočítate v našom článku.

Ako to pomôže organickej návštevnosti z vyhľadávania? Každý externý web má nejakú autoritu domény a okrem návštevnosti pribudnú aj odkazy. Môže sa tam budovať navyše diametrálne odlišná marketingová stratégia.

Mikrostránky

Stratégia tiež pomôže zabezpečiť nielen lepšie SEO, ale dá sa použiť aj na vytlačenie konkurencie z vyhľadávača na kľúčové top produkty či kategórie. Mikrostránka môže byť nielen reklamná, ale aj obsahová. Návštevník by na nej mal nájsť to čo hľadá, teda rady, informácie, produkt, službu alebo iné. Cieľom je uľahčiť návštevníkovi hľadanie a nasmerovať ho jednoduchšie na konverznú cestu.

Propagácia užitočného obsahu

Ak má eshop užitočný a zaujímavý obsah, môže mu jeho zdieľanie v online miestach, kde sa vyskytuje jeho cieľová skupina priniesť nielen návštevnosť cez virálne šírenie, ale aj možnosť vytvorenia organických odkazov. Pre eshopy je takáto propagácia výrazne náročnejšia, hlavne ak nemajú blog. Výhodnou taktikou je napríklad kopírovať lídrov trhu nielen doma ale aj v zahraničí, prostredníctvo napríklad sledovania spätných odkazov.

Keď začínate

Ak sa chcete na začiatok dostať do povedomia a mať web čo najskôr indexovaný vo vyhľadávači mali by na neho smerovať nejaké externé odkazy.

  • Zaregistrujte si profil na verejných stránkach s odkazom, ale pozor na to, aby neboli nedôveryhodné či spamové
  • Importujte vašu mapu stránok do Google Webmasters Tools
  • Vytvorte si sociálne profily, doplňte tam vašu webovú adresu a správne informácie
  • Na sociálnej sieti Facebook pozdieľajte virálny status s odkazom  a zaplatťe si malú reklamu

Sledovanie výkonu webu v rámci SEO

Každá aktivita sa dá sledovať, merať a vyhodnocovať. Preto na úvod je potrebné si nainštalovať niekoľko nástrojov, ktoré nám pomôžu pri práci. Tieto dole uvedené nástroje odporúčam v rámci tejto témy.

Google Analytics

Pomáha sledovať návštevnosť z rôznych kanálov a aj organického vyhľadávania. Dá sa využiť na segmentáciu obsahu na webe v rámci tém, sledovanie cieľov v rámci ecommerce a udalostí, ktoré si nadefinujeme. Registrovať sa dá priamo na webe Google Analytics.

Google Webmasters Tools

Pomáha s identifikáciou chýb v rámci webu a zobrazuje prehľad organických výsledkov cez takzvanú webovú konzolu. Ukazuje množstvo užitočných vecí ako napríklad aj to ako Google vidí vás web, aká je rýchlosť webu, teda všetko veľmi dôležité nástroje pre zlepšenie pozícií vo vyhľadávaní. Registrujte sa na webe Google Webmasters Tools.

Moz

Pre sledovanie výsledkov v rámci konkurencie, pozícií slov, chýb webu, chybných URL a iných metrik sa dá využiť niektorá z možností v ponuke spoločnosti Moz. Tie využívame aj my a sme s nimi spokojní. Každý klient, s ktorým spolupracujeme má tento nástroj v rámci dlhodobej spolupráce k dispozícii.

Na záver

Už len spomeniem, že SEO je dlhodobá aktivita a nedá sa robiť náhodne závodne. Kľúčom  úspechu v ecommerce biznise je pravidelná starostlivosť o web a realizácia stratégie s cieľom sa priblížiť vytýčeným dlhodobým cieľom.  Nemalo by sa realizovať len ako samostatná aktivita, ale ako súčasť v rámci komplexného online marketingového mixu, či už pôjde o performance marketing, inbound marketing alebo komplexnú stratégiu. Pre mňa je to nevyhnutná súčasť stratégie pre každý eshop, ktorý chce uspieť v online vodách.

Kategórie: Blog,Novinky
Značky: ,,,,
Karol Voltemár
http://madviso.com

Zaujímam sa o online marketing, stratégiu, e-commerce a technológie. Mám viac ako 15 rokov skúseností v IT, webe, UX / UI, SEO, a online marketingu. V roku 2017 som založil spoločnosť Madviso, ktorá sa špecializuje na online marketing zameranú na marketing, ktorý funguje. Náš tím rád pomôže každej firme, ktorá chce rásť a má zaujem o marketingové aktivity s vyššou návratnosťou investície....