SEO pre e-shopy a webstránky sa venujem už viac ako 10 rokov. Počas tohto obdobia som zaznamenal najčastejšie sa opakujúce chyby a nedostatky začínajúcich, ale aj rozbehnutých stránok a e-shopov, ktoré ovplyvňujú vaše SEO. Na základe toho som pripravil prehľadný checklist, ktorý vám pomôže myslieť na potreby zákazníka pri optimalizovaní vášho webu pre vyhľadávače.
Tento zoznam je zameraný na pomoc marketérom, ktorí sa starajú o e-shopy, ako aj malým podnikateľom, ktorí si spravujú e-shop sami a komunikujú so svojim dodávateľom e-commerce riešenia. Využijete ho, ak chcete zlepšiť SEO – optimalizovať e-shop pre vyhľadávač tak, aby ste mohli s novým alebo už zabehnutým e-shopom uspieť v tvrdom konkurečnom boji.
Ak vám niekto sľubuje výsledky zo SEO v priebehu niekoľkých týždňov, je to bezočivý podvodník. SEO je dlhodobá a systematická činnosť. Ak má SEO priniesť reálne výsledky a predaj v dohľadnej dobe, odporúčam zveriť sa do rúk odborníka, ktorý vaše kroky povedie. Základné úpravy webu však zvládnete aj sami a nemusíte byť žiaden špecialista. Cieľom každého webu by malo byť čo najlepšie umiestnenie v organickom vyhľadávaní vo vyhľadávači Google alebo Bing na relevantné slová, ktoré vám prinášajú návštevnosť a predaj.
Z obrovského množstva vyhľadávaní smeruje takmer 95 % preklikov na organické výsledky vyhľadávania, za ktoré nemusíte platiť. Iba 5 % zo všetkých preklikov smeruje na platenú reklamu. Google sa všemožne snaží, aby reklamy vyzerali ako organické výsledky. Existuje predpoklad, že počet hľadaní bude v budúcnosti ešte stúpať. Pre každý e-shop je hlavným SEO indikátorom predaj a doplnkovým je rast návštevnosti z organického vyhľadávania. Ako začínajúci e-shop môžete prvé reálne výsledky zo SEO očakávať už počas prvého roka. Akú stratégiu sme zvolili, a čo to prinieslo pre nášho klienta si prečítajte v SEO prípadová štúdia pre e-shop, ktorú sme vypracovali.
Kľúčovou úlohou každého e-shopu, a teda optimalizácie webu pre vyhľadávače, je umožniť ľahko nájsť v organickom vyhľadávaní potrebné informácie či produkty. Týmto spôsobom dokážete jednoducho zvýšiť návštevnosť webu alebo e-shopu. Návštevníka webu následne stačí previesť nákupným procesom, alebo inou konverznou cestou k naplneniu vášho cieľa. Dôležitá je prehľadnosť webu a spokojnosť zákazníka, teda korelácia so zámerom jeho návštevy. UX / UI a prístupnosť tiež ovplyvňujú výsledky vyhľadávania a pozíciu webu, ale aj mieru konverzie v rámci daných cieľov.
Ak máte e-shop, vašim cieľom je predaj, ktorý nie je závislý napríklad od lokality kupujúceho v rámci jednej krajiny. Ak ale ponúkate špecifické služby, nepotrebujete na váš web dostať celú republiku. Bolo by to drahé a zároveň neefektívne. Kľúčové je dostať na web len tú cieľovú skupinu, ktorá sa o dané produkty môže zaujímať. Aby ste ju mohli pritiahnuť, potrebujete si presne definovať, kto tvorí vašu cieľovú skupinu. Napríklad, ak predávate hračky, definícia: žena, 25 – 34 rokov zo Slovenska, nestačí.
Následne tomu prispôsobte vašu ponuku produktov a služieb. Potom si širšiu cieľovú skupinu môžete segmentovať na rôzne typy zákazníkov, podľa toho, aké majú záujmy a potreby. Na základe týchto bodov vznikne profil vášho ideálneho zákazníka, podľa ktorého viete prispôsobiť vaše nasledujúce aktivity a ponuku produktov.
Teda, ak máte e-shop s detským tovarom, vašim ideálnym zákazníkom je žena. Má 25 – 34 rokov, dve deti, býva v rodinnom dome pri väčšom meste. Jazdí autom, zaujíma sa o detské témy, sleduje televíziu a zaujíma sa o filmy, orientuje sa v tom, po čom jej deti túžia. Typov ideálnych zákazníkov môže byť viac, a najlepšie je zadefinovať si aspoň 10 rôznych. Pri ich definovaní vám pomôžu dáta z Google Analytics, Facebook Analytics alebo iných nástrojov.
Týmto to však nekončí. Ďalej je potrebné definovanú cieľovú skupinu spojiť s vašimi produktami. Spojivom budú témy, ktoré sa venujú záujmom a záľubám vašich ideálnych zákazníkov. Potrebujete, aby to boli hlavne témy, ktoré návštevníka zaujmú a spoja ho priamo s vašimi produktami. Témy zistíte opäť na základe analýzy kľúčových slov a cieľovej skupiny.
Pre mamičku to môže byť článok o ochrane dieťaťa pred slnkom, v prípade, že predávate produkty na záhradu ako slnečníky či opaľovacie krémy. Ak predávate pneumatiky, je pre vás kľúčový skôr praktický obsah s dobrým sezónnym načasovaním.
Platí to nielen pre e-shopy. Ak ste advokátska kancelária v Bratislave, cielite na firmy alebo osoby, hlavne z Bratislavy, a podľa vášho zamerania. Zároveň viac využijete aj lokálne SEO, keďže pre vás nie je prioritný zákazník, ktorý býva v Košiciach.
Podľa témy a cieľovej skupiny si okrem obsahu na web pripravte aj reklamné kampane, vizuály a iné formáty, cez ktoré sa zákazníci dostanú na váš web. Cez sociálne siete následne môžete obsah distribuovať, ak je zaujímavý, získať aj spätnú väzbu a interakciu. Tieto signály pomôžu aj SEO.
Dom bez základov by nikto nekúpil, však? V internetovom obchode považujeme za základ produktové texty. Tie sú dôležité aj pri príprave marketingovej kampane. Mnoho e-shopov na trhu žiadne produktové texty nemá, alebo ich má vypracované len veľmi povrchne. A to je veľká chyba. Prečo? Ak investujete do marketingu, no nemáte top produkty alebo fotky, ani vaše aktivity nebudú mať dostatočný efekt a výsledný konverzný pomer bude nižší.
Preto pre akýkoľvek e-shop, ktorý to myslí s predajmi online vážne, sú nevyhnutné kvalitné fotky produktov a kvalitné produktové texty optimalizované pre vyhľadávanie. To všetko má výrazný podiel nielen na konverznom pomere, ale aj na výsledkoch vyhľadávania.
Predtým, ako začnete liať peniaze do marketingu (ktorý vám nemusí nič priniesť), je dôležité mať technicky dobre spracovaný web. Audit webstránky odhalí všetky dôležité nedostatky. Bez kvalitnej a rýchlej webstránky nebude ani optimalizácia pre vyhľadávače jednoduchá.
Ak odstránite odhalené nedostatky na webe, zvýšite tak návratnosť investícií marketingových kampaní, a teda stúpne aj vplyv kampane a vaše predaje. Zlý web nemá šancu uspieť ani v silnej konkurencii vo vyhľadávačoch ako je Google. Technické riešenie e-shopu je naozaj dôležité, preto sa pri zhodnocovaní aktuálneho stavu a návrhov na zlepšenie nezabudnite poradiť s odborníkom.RRýchlosť webstránky alebo e-shopu rozhoduje.
Rýchly web je jedným z faktorov, ktoré rozhodujú o tom, ako sa webstránka zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania. Pre e-shopy, ktoré chcú dosiahnuť väčší obrat, je dôležité mať vlastný server, ktorý je optimálne nakonfigurovaný. Druhým kľúčom k rýchlemu e-shopu je kvalitná e-commerce platforma. Vyskúšajte platformu Midasto, ktorá sa dá použiť buď ako e-shop na mieru, alebo ako e-shop na dve kliknutia. Rýchlosť vášho webu si otestujte napríklad tu.
Podpora mobilných zariadení je ďalší kľúčový faktor. Vyberte si riešenie, ktoré podporuje zobrazenie na mobilných zariadeniach alebo je responzívne, teda sa obsah prispôsobuje zariadeniu.
Hovorí sa, že obsah je kráľ, no iba vtedy, ak je správne použitý a ľahko prístupný. Preto netreba zabúdať na základné princípy použitia obsahu na webe.
Ak máte definované témy a k nim kľúčové slová, musíte ich následne vedieť využiť naprieč všetkými formátmi obsahu, ktoré v rámci online marketingovej stratégie používate. Tie vám dokáže zhodnotiť aj analýza kľúčových slov, ktorá by mala obsahovať základné kľúčové slová a aj dlhé slovné výrazy, ktoré delíme podľa záujmu cieľovej skupiny, tém a použitia – B2B alebo B2C.
Mnoho e-shopov v začiatkoch podnikania podcení úvodné analýzy a návrh štruktúry URL. Vyhnite sa zmene štruktúry už zabehnutého e-shopu. Môže vás to stáť oveľa viac ako investícia do návrhu štruktúry e-shopu pred jeho spustením.
Na základe návrhu vytvoríme najvhodnejšiu štruktúru pre vás, vašich užívateľov a lepšie výsledky vyhľadávania. Subdomény alebo len priečinky v rámci štruktúry nie sú vždy výhodné a hĺbka štruktúry zároveň ovplyvňuje dostupnosť informácií.
Pre SEO je dôležité tvoriť kvalitný a zaujímavý obsah, ktorý sa môže nachádzať práve na vašom blogu. Týmto si môžete získať nielen pravidelných čitateľov, čo pomáha pri budovaní značky vášho eshopu, ale aj organickú návštevnosť z vyhľadávačov ako sú Google alebo Bing.
Kvalitný obsah pomôže aj pri získavaní spätných interných alebo externých odkazov (aj prirodzených). Kvalitné články a obsah sa šíria na sociálnych sieťach, čo podporuje sociálne signály, ktoré zhodnocuje vyhľadávač, ak sa správne technicky a obsahovo realizuje marketing na sociálnych sieťach ako Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube a iných.
Ak blog nestačí, interakcie s potenciálnymi zákazníkmi, teda potenciálnymi návštevníkmi, vytvárajte pomocou rôznych foriem komunít. Stačí nájsť to, čo vašu cieľovú skupinu spája a vytvoriť im priestor online, ktorý sa bude dať postupne zdokonaľovať. Vymieňajú si informácie, predávajú si použitý tovar alebo hľadajú informácie? Vytvorte im externý alebo interný magazín, bazár, fórum alebo iný kanál.
Vždy je ale dôležité brať do úvahy návratnosť investície. Toto je vhodnejšie pre zabehnutejšie e-shopy alebo značky, ktoré už poznajú svojich zákazníkov dlhšie. Dôležité je spraviť si analýzu konkurencie, prieskum trhu a podobne. Ako to pomôže organickej návštevnosti z vyhľadávania? Každý externý web má autoritu domény a okrem návštevnosti pribúdajú aj odkazy. Môže sa tam budovať aj diametrálne odlišná marketingová stratégia.
Táto stratégia vám pomôže zabezpečiť lepšie SEO, ale aj vytlačiť konkurenciu z výsledkov vyhľadávania na kľúčové produkty či kategórie. Mikrostránka môže byť nielen reklamná, ale aj obsahová. Návštevník by na nej mal nájsť to, čo hľadá, teda rady, informácie, produkty či služby. Cieľom je uľahčiť návštevníkovi hľadanie a nasmerovať ho jednoduchšie na konverznú cestu.
Ak má váš e-shop zaujímavý obsah, môže byť užitočné zdieľanie v online miestach, kde sa vyskytuje vaša cieľová skupina. Prinesie to nielen návštevnosť vďaka virálnemu šíreniu, ale aj možnosť vytvorenia organických odkazov. Pre e-shopy je takáto propagácia výrazne náročnejšia, hlavne ak nemáte blog. Výhodnou taktikou je napríklad inšpirovať sa lídrami na trhu nielen doma, ale aj v zahraničí, napríklad cez sledovanie spätných odkazov.
Ak sa chcete na začiatku existencie vášho podnikania dostať do povedomia a mať web čo najskôr indexovaný vo vyhľadávači, mali by na neho smerovať nejaké externé odkazy.
Každá aktivita sa dá sledovať, merať a vyhodnocovať. Preto je na úvod potrebné nainštalovať si niekoľko nástrojov, ktoré vám pomôžu. Tu je zopár odporúčaných:
Pomáha sledovať návštevnosť z rôznych kanálov aj organického vyhľadávania. Dá sa využiť na segmentáciu obsahu na webe v rámci tém, sledovania cieľov v e-commerce a udalostí, ktoré si zadefinujete. Registrovať sa dá priamo na webe Google Analytics.
Pomáha s identifikáciou chýb webu a zobrazuje prehľad organických výsledkov cez takzvanú webovú konzolu. Ukazuje množstvo užitočných informácií ako napríklad to, ako Google vidí váš web a aká je jeho rýchlosť. Teda všetko veľmi dôležité pre zlepšenie pozície vo vyhľadávaní. Registrujete sa na webe Google Webmasters Tools.
Pre sledovanie výsledkov konkurencie, pozícií slov, chýb webu, chybných URL a iných metrik, sa dá využiť niektorá z možností v ponuke spoločnosti Moz. Na internete nájdete aj ďalšie platené nástroje. Tie využívam aj ja a som s nimi spokojný. SEO nástroje sú dôležité pre SEO špecialistu, ale aj pre vás. Pomôžu vám šetriť čas, objavovať nové SEO príležitosti či rýchlejšie identifikovať chyby na webe.
Už len spomeniem, že SEO je dlhodobá aktivita a nedá sa robiť náhodne závodne. Kľúčom úspechu v e-commerce biznise je pravidelná starostlivosť o web a realizácia stratégie s cieľom priblížiť sa vytýčeným dlhodobým cieľom. Nerealizujte ho ako samostatnú aktivitu, ale ako súčasť komplexného online marketingového mixu. Či už ide o performance marketing, inbound marketing alebo komplexnú stratégiu. Pre mňa je to nevyhnutná súčasť stratégie pre každý e-shop, ktorý chce uspieť v online svete.
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]
Z nedávneho prieskumu spoločnosti Stemmark pre spoločnosť Packeta vyplýva, že až 42 % zákazníkov nakupuje cez internet hlavne cez víkend. Za výhodu ľudia považujú najmä absenciu otváracích hodín. ,,Ľudia čím ďalej tým viac trávia čas na internete a vyhľadávajú tovar, ktorý by si chceli kúpiť. Nezáleží kde sa nachádzajú, dôležitá je pre nich okamžitá potreba, […]
Vlastníte webovú stránku alebo si ju chystáte založiť? Dôležitým krokom v správe stránky je overenie vlastníctva domény v Google Search Console. Hoci sa to na prvý pohľad môže zdať zložité, ide o pomerne jednoduchý proces, počas ktorého si Google overí, či stránku, o ktorej tvrdíte, že je vaša, ozaj vlastníte. Samozrejme, tento krok nie je […]