Najúspešnejšie značky na svete nepredávajú iba produkty. Ponúkajú príbeh a emócie. Existuje množstvo malých neviditeľných značiek. Majú meno a logo, no ľudia o nich nevedia, alebo na ne zabudnú. Na druhej strane existujú značky, ktoré si ľudia pamätajú, pretože im prinášajú viac než len nákup. V podnikaní si môžete vybrať, čím chcete byť. Značkou bez mena alebo značkou, ktorú si zákazníci zapamätajú vďaka jej príbehu?
Brand story (príbeh značky) ľuďom predstavuje vašu firmu, produkty, služby a hodnoty, ktoré sú pre vás dôležité. Nie je rozprávkou na dobrú noc, no zároveň nesmie byť suchý a plný faktov. Nestačí jednoducho spísať zoznam informácií – v ktorom roku firma vznikla, koľko má zamestnancov, koľko ich mala v minulosti a podobne. Váš príbeh nesmie byť príliš nudný ani gýčový.
Príbeh značky je skutočný príbeh
Neklamte. Nepretvarujte sa. Ľudí nezaujímajú výmysly. Váš príbeh by mal odrážať vaše hodnoty, firemnú kultúru, produkty a služby.
Váš príbeh je o hodnotách, ktoré predstavujete.
Skúste sami sebe odpovedať na tieto otázky:
- Čo je základom môjho podnikania? (úmysly, filozofia, atď.)
- Čím je moje podnikanie výnimočné, odlišné od ostatných?
- Čo prinášam ľuďom? Aké zmeny a hodnoty?
- Kam s podnikaním smerujem?
Človek človeku
Možno ste už počuli o komunikácii H2H alebo Human 2 Human. V slovenčine to znamená jednoducho Človek človeku. Ľudia na LinkedIn a iných sieťach radi zdieľajú články o tom, že B2B (business to business) a B2C (business to consumer) už neexistuje. Existuje už len H2H a nezáleží na tom, či sú vašimi zákazníkmi spotrebitelia alebo iné firmy. Stále komunikujete s ľuďmi. Platí to aj pri písaní vášho príbehu. Neuvádzajte len holé fakty. Ľudia by mali po prečítaní vášho príbehu niečo cítiť. A nemáme na mysli ľútosť.
Váš príbeh musí byť zaujímavý
Niektorí ľudia namiesto svojho príbehu spíšu akýsi zoznam faktov o svojej firme, nahrajú ho na stránku a tešia sa z dobre vykonanej práce. Chyba. Príbeh značky nie sú len holé informácie o vašej firme. Musí vychádzať so srdca vášho podnikania a vaše hodnoty musia vždy korešpondovať s tým, čo ste o sebe napísali. Nie je to len zlepenec informácií, musí žiť spolu s vaším podnikaním.
Nápady na zaujímavý príbeh
Ak si nie ste istí, kde začať, tu je pár nápadov:
- Je osobnosť zakladateľa firmy zaujímavá?
- Ako ste začínali? Bol to príbeh odvahy, vízie a odolnosti? Aké problémy ste prekonali?
- Čo vás inšpirovalo, aby ste začali podnikať?
- Je váš produkt na trhu nový? Je inovatívny, čím vytvára úplne nový trh? Čím ľudí zaujme?
- Vracia sa váš produkt k prírode? Používate na výrobu osvedčené postupy? (napr. prírodné šampóny na vlasy a podobné produkty)
- Ponúkate nejaké sľuby alebo záruky?
Napísať brand story je zložitý kreatívny proces. Vyžaduje si veľa pozornosti a tvorivosti. Nemôže ho za vás urobiť nikto iný. Ani ten najlepší copywriter pre vás nenapíše dobrý príbeh, ak mu s ním nepomôžete. Copywriter pre vás dokáže príbeh spracovať tak, aby ľudí upútal. Iba vy však poznáte svoju firmu, hodnoty či plány do budúcnosti. Samotný príbeh preto závisí len od vás.