Brand story – ako na to?

Najúspešnejšie značky na svete nepredávajú iba produkty. Ponúkajú príbeh a emócie. Existuje množstvo malých neviditeľných značiek. Majú meno a logo, no ľudia o nich nevedia, alebo na ne zabudnú. Na druhej strane existujú značky, ktoré si ľudia pamätajú, pretože im prinášajú viac než len nákup. V podnikaní si môžete vybrať, čím chcete byť. Značkou bez mena alebo značkou, ktorú si zákazníci zapamätajú vďaka jej príbehu?
Brand story (príbeh značky) ľuďom predstavuje vašu firmu, produkty, služby a hodnoty, ktoré sú pre vás dôležité. Nie je rozprávkou na dobrú noc, no zároveň nesmie byť suchý a plný faktov. Nestačí jednoducho spísať zoznam informácií – v ktorom roku firma vznikla, koľko má zamestnancov, koľko ich mala v minulosti a podobne. Váš príbeh nesmie byť príliš nudný ani gýčový.

Príbeh značky je skutočný príbeh

Neklamte. Nepretvarujte sa. Ľudí nezaujímajú výmysly. Váš príbeh by mal odrážať vaše hodnoty, firemnú kultúru, produkty a služby.

Váš príbeh je o hodnotách, ktoré predstavujete.

Skúste sami sebe odpovedať na tieto otázky:

  • Čo je základom môjho podnikania? (úmysly, filozofia, atď.)
  • Čím je moje podnikanie výnimočné, odlišné od ostatných?
  • Čo prinášam ľuďom? Aké zmeny a hodnoty?
  • Kam s podnikaním smerujem?

Človek človeku

Možno ste už počuli o komunikácii H2H alebo Human 2 Human. V slovenčine to znamená jednoducho Človek človeku. Ľudia na LinkedIn a iných sieťach radi zdieľajú články o tom, že B2B (business to business) a B2C (business to consumer) už neexistuje. Existuje už len H2H a nezáleží na tom, či sú vašimi zákazníkmi spotrebitelia alebo iné firmy. Stále komunikujete s ľuďmi. Platí to aj pri písaní vášho príbehu. Neuvádzajte len holé fakty. Ľudia by mali po prečítaní vášho príbehu niečo cítiť. A nemáme na mysli ľútosť.

Váš príbeh musí byť zaujímavý

Niektorí ľudia namiesto svojho príbehu spíšu akýsi zoznam faktov o svojej firme, nahrajú ho na stránku a tešia sa z dobre vykonanej práce. Chyba. Príbeh značky nie sú len holé informácie o vašej firme. Musí vychádzať so srdca vášho podnikania a vaše hodnoty musia vždy korešpondovať s tým, čo ste o sebe napísali. Nie je to len zlepenec informácií, musí žiť spolu s vaším podnikaním.

Nápady na zaujímavý príbeh

Ak si nie ste istí, kde začať, tu je pár nápadov:

  • Je osobnosť zakladateľa firmy zaujímavá?
  • Ako ste začínali? Bol to príbeh odvahy, vízie a odolnosti? Aké problémy ste prekonali?
  • Čo vás inšpirovalo, aby ste začali podnikať?
  • Je váš produkt na trhu nový? Je inovatívny, čím vytvára úplne nový trh? Čím ľudí zaujme?
  • Vracia sa váš produkt k prírode? Používate na výrobu osvedčené postupy? (napr. prírodné šampóny na vlasy a podobné produkty)
  • Ponúkate nejaké sľuby alebo záruky?

Napísať brand story je zložitý kreatívny proces. Vyžaduje si veľa pozornosti a tvorivosti. Nemôže ho za vás urobiť nikto iný. Ani ten najlepší copywriter pre vás nenapíše dobrý príbeh, ak mu s ním nepomôžete. Copywriter pre vás dokáže príbeh spracovať tak, aby ľudí upútal. Iba vy však poznáte svoju firmu, hodnoty či plány do budúcnosti. Samotný príbeh preto závisí len od vás.

Comments are closed.