Ľudia počas dňa často menia zariadenia, na ktorých sledujú obsah na internete. Správcovia webu sa teda potrebujú uistiť, že ich obsah na webe vyzerá dobre na každom zariadení, či už je to smartfón, tablet alebo počítač. Responzívny dizajn umožňuje vytvárať flexibilné webové stránky, ktoré sa prispôsobujú zariadeniu a používateľovi. To sa deje pomocou flexibilných rozložení mriežky, adaptívnych obrázkov a mediálnych dotazov CSS.
Responzívny dizajn je prístup k webdizajnu, ktorý umožňuje dobré vykreslenie webových stránok na rôznych zariadeniach, veľkostiach okien alebo obrazoviek. Webové stránky vytvorené metódou responzívneho dizajnu sú navrhnuté tak, aby sa optimálne zobrazovali v rôznych veľkostiach bez ohľadu na to, aké zariadenie alebo rozlíšenie obrazovky používateľ používa. Skontrolujte svoju návštevnosť na webe cez Google Analytics a zostanete prekvapení, koľko používateľov navštevuje váš web iba cez mobilné zariadenia.
Zoberme si tradičný „pevný“ web. Pri prezeraní napríklad na stolnom počítači môžu webové stránky obsahovať tri stĺpce. Ale keď si rovnaké rozloženie zobrazíte na menšom tablete, môže vás to prinútiť posúvať sa vodorovne, prvky môžu byť skryté alebo vyzerať skreslene. Dopad komplikuje aj skutočnosť, že veľa tabletov je možné zobraziť buď na výšku, alebo šírku. Na malej obrazovke smartfónu môžu byť webové stránky viditeľné ešte náročnejšie. Veľké obrázky môžu narušiť rozloženie. Ak sú stránky náročné na grafiku, načítanie stránok môže byť pomalé.
Ak však web používa responzívny dizajn, verzia pre tablety sa môže automaticky prispôsobiť tak, aby zobrazovala iba dva stĺpce. Takto je obsah čitateľný a ľahko sa v ňom orientuje. V smartfóne sa obsah môže javiť ako jeden stĺpec, naskladaný zvislo. Veľkosť obrázkov sa zmení a zabráni sa tak zdeformovaniu rozloženia alebo odrezania z obrázka.