Na rovinu. Koľkí z vás najskôr preletia obrázky v článku a až potom začnú čítať? Bude nás asi viac. Netreba preto podceňovať úlohu obrázkov. Nie sú dôležité len pre potešenie očí čitateľa a ozvláštnenie textu, ale aj pre SEO vašej stránky.
Obrázok by mal v prvom rade zapadať do kontextu. Je veľa tém, kedy je skutočne ťažké nájsť obrázok, ktorý priamo vyjadruje obsah článku. Na blogu Midasto väčšinou píšeme na témy okolo ecommerce, online marketingu a podnikania. Tématicky ide o podobné články, no dávať všade fotky MacBooku s pekne naaranžovanou šálkou kávy je od veci. Pri niektorých témach sa teda nevyhnete skôr imidžovým fotkám.
Podľa možností je lepšie používať vlastné (alebo na mieru spravené) fotky či ilustrácie. Platiť za fotenie alebo grafikovi za ilustrácie si malí podnikatelia väčšinou dovoliť nemôžu. Ďalšou a asi najrozšírenejšou možnosťou sú platené alebo bezplatné fotobanky.
Fotobanky majú väčšinou veľmi širokú ponuku fotografií s vysokým rozlíšením. Ceny sú rôzne a závisia od jednotlivých fotobánk. Väčšinou máte možnosť predplatiť si určitý počet fotiek za mesačný poplatok alebo kupovať fotky separátne. Druhá možnosť je zvyčajne drahšia, ak berieme do úvahy cenu za jednotlivú fotku. Na druhej strane sa vám zas nemusí oplatiť dávať napríklad 50 € mesačne za 5 fotiek denne, ak toľko obrázkov jednoducho nepotrebujete.
Pri fotkách z týchto zdrojov si dávajte pozor na to, aby nevyzerali priveľmi klišé. Ak píšete článok alebo stránku o vašej spoločnosti, nepoužívajte fotky cudzích ľudí, ktorí sa umelo usmievajú a neskutočne tešia sa zo svojej tímovej spolupráce v zasadačke, ktorú vo firme vlastne ani nemáte. Fakt, nie.
Rozpočet máte aj tak napätý a každý zdroj zdarma je mimoriadne vítaný. Poteším vás, kvalitné fotky v optimálnom rozlíšení nájdete aj zadarmo. Tu chcem ale poznamenať, že fotky len tak stiahnuté z výsledkov Google zadarmo pravdepodobne nie sú.
Ako rozoznať, ktorý obrázok je skutočne zadarmo a môžete ho použiť na svojom webe? Obrázky sťahujete len tie, ktoré majú uvedenú licenciu CC0 alebo “Public domain.” Vo vyhľadávaní Google kliknite na možnosť “Rozšírene vyhľadávanie obrázkov” a následne vyberte práva na používanie “Je možné voľne používať, zdieľať, upravovať, dokonca aj komerčne.” Následne kliknite na tlačidlo “Rozšírené vyhľadávanie.”
Obrázky zdarma môžete podobne vyhľadávať aj na Flickr alebo v ďalších zdrojoch, ako napríklad Pixabay, Pexels a podobne.
Nezabúdajte, akýkoľvek obrázok si vyberiete, musíte mať naň licenciu. Teda buď je váš a vy ste autorom, obrázok si kúpite alebo si ho stiahnete zadarmo, ak je pod licenciou CC0 alebo Public Domain.
Už ste si obrázok alebo fotku stiahli, je čas upraviť ho tak, aby ulahodil oku čitateľa a potešil aj Google pavúka.
Názov obrázka “img_2873.jpg” nepovie Google nič. Na obrázku môže byť Empire State Building aj čivava. Súbor preto radšej premenujte a nezabudnite zadať do názvu kľúčové slová. Ideálne nepoužívajte veľké písmená, zvláštne znaky či medzery. V našich blogoch aj v článkoch klientov nazývame súbory vždy malými písmenami s pomlčkami. Teda namiesto “img_2873.jpg” použijeme názov, ktorý lepšie opisuje obrázok. Napríklad toto je kakaova-torta-raw.jpg.
Čo sa týka veľkosti obrázka v kb, optimálna veľkosť je tá najmenšia možná. Treba však brať do úvahy aj kvalitu. Rozrastrovaný obrázok nepôsobí seriózne. My obrázky zmenšujeme do rozmerov, ktoré potrebujeme priamo pre našu webovú stránku. Využívame na to Photoshop alebo Irfanview a exportujeme to cez “uložiť pre web” a ak sa jedná o fotografiu, zvolíme jpg formát, ak ide o grafiku png.
Priveľký obrázok spomaľuje web. Rýchlosť webu je nielen jeden z parametrov, ktorý ovplyvňuje vaše postavenie vo výsledkoch Google, ale aj skúsenosť návštevníka s vaším webom.
Alt text sa zobrazuje návštevníkom vašej stránky v prípade, že sa im z nejakých príčin nenačíta obrázok. Vďaka alt textu vedia, čo by na obrázku malo byť. Do alt textu pridávajte aj kľúčové slová, či internetovými úžívateľmi hľadané frázy.
Title alebo názov obrázku pridať síce nemusíte, ale pre užívateľa môže byť tiež užitočný. Tento text však nemá vplyv na SEO ako také. Popisom obrázku zasa dáte čitateľovi dodatočné informácie, ktoré ho môžu zaujímať. Popis sa nehodí úplne ku všetkým obrázkom, ktoré používate. No dá sa veľmi dobre využiť. Ľudia, ktorí si očami najskôr prebehnú obrázky, majú tendenciu prečítať si aj popisky. Ak ich zaujmú, možno si prečítajú aj celý text.
Bez mobilu ani na krok. Heslo, ktorým sa dnes riadia mnohí ľudia a už vôbec nie len tí neskôr narodení. Jedným z najväčších trendov posledných rokov je používanie mobilných zariadení na nakupovanie online. Podľa štatistík už viac ako polovica internetových nákupov sa uskutoční práve cez mobily, a preto je responzívny dizajn e-shopu dôležitejší ako kedykoľvek […]
Táto reforma výrazne zasiahla do fungovania slovenských e-shopov. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá vstúpila do platnosti 1. júla 2024, priniesla niekoľko dôležitých zmien, ktoré majú posilniť práva spotrebiteľov a zvýšiť transparentnosť obchodných praktík. Ak predávate tovary alebo poskytujete služby spotrebiteľom na diaľku či v kamenných prevádzkach, alebo prevádzkujete online platformu (e-shop), ktorá umožňuje spotrebiteľom […]
Diabol sa skrýva v detailoch. Platí to aj pri výbere vhodného prepravcu a expedičných procesoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, na čo si dať pozor, ako predchádzať zvýšeným nákladom, nestrácať čas a ako si vybrať vhodného prepravcu. Prečo porovnať cenu balíkov a dobierok nestačí ! Okrem ceny balíkov a dobierok môže celkové náklady na prepravu […]