Čo je sociálna sieť Facebook

Facebook je online platforma sociálnych médií a sietí, ktorú vlastní americká spoločnosť Meta Platforms. Tejto firme taktiež patria platformy Messenger a WhatsApp. Facebook slúži na komunikáciu medzi používateľmi, zdieľanie multimediálnych dát, propagáciu, predaj, udržiavanie vzťahov a zábavu. Na komunikáciu medzi používateľmi využíva Facebook aplikáciu Messenger. S 2,85 miliardami aktívnych používateľov je Facebook najväčšou sociálnou sieťou na svete.

Po zavedení nového typu prekladača v roku 2022 dokáže Facebook pracovať s viac ako 200 jazykmi. Zakladateľom Facebooku bol v roku 2004 Mark Zuckerberg, ktorý pôvodne chcel, aby slúžil na komunikáciu medzi študentami Harvardovej univerzity. Do mesiaca sa však stal taký populárny, že ho používali už aj študenti z univerzít Yale a Stanford. Samotný názov vznikol z pomenovania papierových letákov zvaných Facebooks, ktoré sa rozdávajú prvákom na amerických univerzitách. Tieto letáky slúžia na to, aby sa študenti medzi sebou bližšie zoznámili.

Základné funkcie Facebooku

Pôvodná funkcia Facebooku, teda komunikácia, pomáha ľuďom budovať a udržiavať vzťahy. Na to, aby používateľ mohol nájsť svojho priateľa na Facebooku, musí mať dostatočne upravený profil. Po pridaní do priateľov je možné sledovať statusy, zdieľané príspevky či miesta, ktoré naši priatelia navštívili. Komunikovať môžeme prostredníctvom online chatu. Značky. Potraviny, elektronika, domáce potreby, reštaurácie – takmer akýkoľvek druhy značiek môže byť propagovaný prostredníctvom Facebooku, čím sa pasívni zákazníci stávajú aktívnymi fanúšikmi, ktorí sledujú novinky o propagáciách a vývoji a podelia sa o ne so svojimi priateľmi.

Pokiaľ máte záujem o užší kruh ľudí so spoločným záujmom, môžete sa pridať do konkrétnych facebookových skupín, ktoré vznikli za účelom zblíženia ľudí z odvetvia, ktoré práve hľadáte. Novinkou na Facebooku je Marketplace, kde si môžete pozrieť či dokonca aj sami inzerovať produkty, ktoré by ste chceli predať. Nastaviť sa dá taktiež lokalita, v ktorej ste ochotný daný produkt kúpiť.

Súčasti sociálnej siete Facebook

Za tie roky vývoja sa Facebook posunul z komunikačného nástroja na multifunkčnú sociálnu sieť. Okrem chatovania s priateľmi či prezerania statusov pribudlo mnoho zaujímavých funkcií. Tu sú tie najdôležitejšie.

Facebook aplikácia

Oproti webovej verzii Facebooku slúži hlavne na zjednodušenie používateľského rozhrania a zefektívnenie používania Facebooku. Mobilná aplikácia po prihlásení zobrazuje len hlavný obsah. To zjednodušuje používanie služby pre používateľov, ktorí chcú iba kontrolovať aktualizácie stavu vo svete cez News Feed.

Facebook stories

Funkcia Stories vám umožňuje zdieľať obsah (či už fotografie, videá, alebo dokonca animácie), ktorý po 24 hodinách zmizne. Príbehy od vašich priateľov a sledovaných stránok na Facebooku sa zobrazujú v hornej časti vášho News Feedu. Platí to pre webovú verziu aj aplikáciu Facebook.

News feed

Ide o kanál vybraných príspevkov a zobrazuje sa ako prvý, keď sa do aplikácie prihlásite. Obsahuje mix príspevkov od všetkých stránok a ľudí, ktorých sledujete alebo sa s nimi priatelíte. Nachádzajú sa v ňom aj platené reklamy. Tie sa zobrazujú ako sponzorované príspevky.

Záujmové skupiny

Každý máme nejaké záujmy. Či už ste vášnivý záhradkár, autičkár, alebo sa zaujímate o klasickú hudbu, na Facebooku existuje množstvo skupín, v ktorých nájdete ľudí so spoločným záujmami ako máte vy. Môžete sa v nich spýtať o radu, inšpirovať i poradiť.

Verejné, ale aj privátne podujatia

Táto funkcia slúži na objavenie podujatí vo vašom okolí. Pokiaľ ide o verejne dostupnú udalosť, všetky dostupné informácie vidíte v popise podujatia. Ak sa na dané podujatie chystá aj niekto z vašich priateľov a potvrdí účasť, uvidíte jeho meno v okne informácie o udalosti.

Verejná alebo firemná Facebook stránka

Verejné a firemné facebookové stránky sú ideálnym nástrojom pre propagáciu. Pri verejných stránkach je možné zdieľať obsah pre vašich sledovateľov za účelom napríklad zdieľania myšlienok či propagácie produktu. Firemná stránka sa sústreďuje viac na propagáciu.

Používateľský profil

Profil na Facebooku slúži na sebaprezentáciu neznámym ľuďom, priateľom. Profilová fotka, popis alebo údaje z vášho súkromia možno zdieľať s ľuďmi. V nastaveniach je možné nastaviť, kto všetko vidí informácie z vášho súkromia.

Meta Pixel

Je kód, ktorý zbiera informácie o návštevníkoch vášho webu a následne vytvára skupiny, na ktoré môžete opätovne cieliť reklamu. Môžu to byť ľudia, ktorí váš web navštívili, ale nenakúpili. Návštevníci, ktorí sa prihlásili do newslettra, stiahli si e-book, vytvorili registráciu alebo nakúpili.

Viac o tom, ako presne Meta Pixel funguje, sa dočítate v našom marketingovom slovníku.

Facebook Store

Platforma, ktorá umožňuje podnikom jednoducho predávať svoje produkty na Facebooku. Predajcovia si môžu vytvoriť vlastné online obchody bez kódovania, propagovať tovar prostredníctvom príbehov a spojiť sa so zákazníkmi.Propagácia značky, služieb alebo produktov pomocou Facebooku.

V súčasnosti predstavuje Facebook skvelý nástroj pre propagáciu. Jednoduchým spôsobom, ako propagovať značku, služby či produkty, je vytvorenie facebookovej stránky. Zaberie to zopár minút, pričom účinnosť propagácie závisí od vašej aktivity alebo spôsobu propagovania. Či už reprezentujete veľkú značku, alebo malú firmu, ktorá zamestnáva iba niekoľko ľudí, môžete sa staviť, že časť vašich zákazníkov je už na Facebooku. Marketing na Facebooku sa najčastejšie využíva v týchto segmentoch:

  • Značky. Potraviny, elektronika, domáce potreby, reštaurácie – takmer všetky druhy značiek môžu byť propagované na Facebooku, čím sa pasívni zákazníci stávajú aktívnymi fanúšikmi, pokiaľ ich propagácia dostatočne zasiahne a presvedčí. Sledujú novinky o propagáciách a vývoji, komentujú a podieľajú sa o svoje skúsenosti s konkrétnou značkou so svojimi priateľmi zdieľaním či označením v komentároch.
  • Podujatia. Koncerty, výstavy, zápasy a mnoho ďalších podujatí môže byť propagovaných na Facebooku. Organizátori orientačne vidia, koľko ľudí sa chystá prísť a priatelia vidia navzájom, čo sa chystajú ich známi najbližšie navštíviť.
  • Miestne podniky. Či už ide o podnik, ktorý je vo vlastníctve rodiny, alebo o koncesiu väčšej spoločnosti, Facebook môže byť použitý na to, aby ste zvýšili povedomie o podniku a zvýšili tak jeho návštevnosť.
  • Osobnosti. Hudobníci, celebrity, autori, komentátori – každý, kto zarába prostredníctvom toho, že je známy a chce, aby o ňom vedelo čo najviac ľudí. 
  • Neziskové organizácie. Charitatívne organizácie, politické skupiny a kampane verejnoprávnych služieb môžu využívať prirodzené možnosti zdieľania na Facebooku.

Meta Business Manager 

Meta Business Manager pomáha inzerentom integrovať marketingové úsilie Facebooku v rámci ich podniku a s externými partnermi. Ide o nástroj na správu firemných profilov, nástrojov, reklamných účtov a kampaní oddelene od všetkých účtov. 

Ak si vytvoríte firemné konto na Facebooku alebo Instagrame pre svoju firmu bez použitia Meta Business Manager, budete sa musieť vždy prihlásiť na svoju osobnú stránku, aby ste mali prístup k firemnej stránke.

Prečo je dôležité mať Meta Business Manager?

Pomocou nástroja Business Manager môžete jednoducho a pohodlne udeľovať prístup zamestnancom a pridávať externé agentúry do svojho konta, pričom rôznym zamestnancom môžete udeliť rôzne úrovne prístupu. Netreba však zabúdať na to, že poskytnutie prístupu k stránke iným zamestnancom je spojené s obavami o bezpečnosť.

Z jedného nástroja Business Manager môžete spravovať aj viacero stránok na Facebooku a reklamných účtov, čo je veľkou výhodou, ak má vaša firma zriadených viac pobočiek alebo stránok.

Reklamné kampane a marketing na Facebooku

Facebook marketing by mal byť súčasťou vašej komplexnej online stratégie. Ako prvé by si mal každý, kto chce propagovať svoje služby či produkty na Facebooku, definovať, kto je jeho cieľová skupina a akým spôsobom s ňou chce komunikovať. Komunikácia by mala byť zhodná naprieč vašimi marketingový kanálmi a mala by byť v zhode s hodnotami vašej značky. V dnešnom presýtenom priestore je dôležité k tomu pristúpiť zodpovedne a s premyslenou stratégiou. S tým vám poradí skúsený marketingový konzultant alebo marketingová agentúra.

Ako začať s prvou kampaňou?

Základným krokom k marketingu na Facebooku je vytvorenie vašej facebookovej stránky a Business Manager konta, aby ste vedeli spravovať vaše marketingové kampane. Na oficiálnej stránke Facebook Business sa zaregistrujete po kliknutí na tlačidlo založenie nového konta. Po registrácii budete môcť:

  • Dohliadať na svoje stránky, účty na jednom mieste.
  • Ľahko vytvárať a spravovať reklamy pre svoje účty.
  • Sledovať, čo vám najlepšie funguje pomocou prehľadov o výkonnosti.

Po základnom oboznámení sa s nástrojom Facebook Business je lepšie prekonzultovať vaše kroky so špecialistami, aby ste zbytočne neinvestovali čas a prostriedky do niečoho na čo nemáte kvalifikáciu.


Sledujte nás
Založte si
e-shop na prenájom

E-commerce platforma pre rast vášho online podnikania. Bez viazanosti a skrytých poplatkov s možnosťou úprav na mieru a jednoduchého prechodu na e-shop na mieru.

Vyskúšať na 30 dní zadarmo
Midasto