Aké prepravné riešenie si vybrať pre váš eshop?

Okrem množstva obchodných a marketingových aktivít pri založení eshopu jeho majiteľ musí rozmýšľať aj o tom, kto bude doručovať jeho balíky. To je však iba jedna strana mince, ktorá súvisí výlučne s procesmi po vyexpedovaní balíka. Teda od vyzdvihnutia balíka až po jeho doručenie zákazníkovi.

S expedíciou však súvisia aj procesy súvisiace s prijatím objednávky až po jej vyexpedovanie – predexpedičné procesy a tiež aktivity ako reklamácie, štatistiky, vratkovosť – poexpedičné procesy.

Na trhu sú rôzne logistické a expedičné alternatívy, pre ktoré sa môžete rozhodnúť. V nasledujúcich riadkoch si ich postupne predstavíme spolu s ich výhodami, nevýhodami a možnosťami, ktoré ponúkajú.

Pošta

Pošta je najstaršou no stále aktuálnou možnosťou na doručovanie vašich balíkov. Ešte pár rokov dozadu patrila medzi najlacnejšiu prepravnú alternatívu. A práve kvôli nízkym cenám si ju eshopy implementovali ako jedinú prepravnú alternatívu pre zákazníkov.

Aktuálne sa však ceny poštovného pohybujú na úrovni cien kuriérskych spoločností. 

Výhody: 

  • Pri listových zásielkach resp. zásielkach do 1 kg je stále pošta najlacnejšia. Určite sa preto oplatí eshopom, ktoré majú drobný a ľahký tovar.
  • Za posledné roky slovenská pošta prešla rôznymi inováciami, z ktorých môžeme napríklad spomenúť ich informačno – expedičný systém. Slúži na elektronické podávanie zásielok pre eshopy, uľahčuje doterajšiu zbytočnú administráciu a poskytuje prehľad o balíkoch.

Nevýhody: 

  • Pri pošte stále platí, že musíte balíky priniesť osobne a častokrát čakať v rade na ich spracovanie. Prípadné vratky sa taktiež zasielajú na poštu. Vzhľadom na množstvo iných aktivít v eshope vám pošta môže zobrať značnú časť dňa.
  • Ak si balík zákazník nepreberie, ten ostáva na pošte 18 dní, čo v prípade dobierok môže negatívne ovplyvňovať cashflow.

Kuriérske spoločnosti

Na Slovensku existuje viacero kuriérskych spoločností, ktoré môžete osloviť na spoluprácu. Medzi najväčšie a eshopmi najčastejšie využívané balíkové spoločnosti určite patria SPS, GLS, DPD, REMAX, ale aj Poštový kuriér. Čo sa týka paletovej prepravy, medzi najznámejšie patria TOP TRANS, DB Schenker, GEIS alebo DHL. V rámci Slovenska môžete tiež využiť služby “same day delivery”, večerného alebo cyklokuriéra, ktoré sú poskytované v niektorých krajských mestách (BA, Košice). Poskytujú ich spoločnosti ako napríklad GO4 alebo CYKLOKURIÉR ŠVIHAJ ŠUHAJ.

Výhody: 

  • U všetkých týchto prepravcov môžete počítať s kvalitnými a spoľahlivými logistickými službami. V rámci Slovenska je štandardom doručenie na druhý pracovný deň. U niektorých to môžete očakávať aj v rámci ČR a Maďarska.
  • Spoločnosti ako SPS, GLS aj DPD majú po Slovensku možnosť doručiť balík aj do výdajného miesta alebo výdajného boxu (obdobne ako je to u Zásielkovne).

Nevýhody: 

  • Problém môže nastať pri požiadavke na prepojenie vášho eshopu s expedičným systémom konkrétneho prepravcu. Každý z nich disponuje vlastným expedičným systémom, ktorý slúži na prehľad o vašich balíkoch. Častokrát tieto expedičné systémy neposkytujú takú mieru integrácie, ako by ste si želali resp. musíte využiť služby vývojára, aby vám prepojenie zabezpečil, čo samozrejme nie je lacná záležitosť a vyžaduje dodatočné náklady.

Pri rozhodovaní sa o výbere kuriérskej spoločnosti si určite urobte analýzu všetkých cenových ponúk, ktoré ste dostali. Konkrétne si všimnite, ako vám budú účtované zložené vs. jednotkové balíky, aké sú časy a služby doručenia do zahraničia, či sú a v akej výške dodatočne spoplatnené doplnkové služby ako notifikácie, palivový príplatok, mýtny príplatok atď.

Ako si urobiť správnu analýzu cenový ponúk prepravcov sa môžete dozvedieť z článku Cenové ponuky prepravcov – ktorá je skutočne najvýhodnejšia.

Zásielkovňa

Zásielkovňa predstavuje čoraz populárnejšiu formu doručovania balíkov do výdajných miest = Z-pointov, akými sú kamenné predajne, čerpacie stanice a iné. Na Slovensku má Zásielkovňa už okolo 1280 Z-pointov, v Českej republike je to viac ako 4000 a jej pobočky nájdete aj v iných európskych krajinách.

Výhody: 

  • Je lacnejšia oproti doručeniu kuriérom na adresu. Rozdiel sa niekedy môže pohybovať aj v eurách.
  • Čo sa týka vašich zákazníkov, zásielkovňu určite ocenia všetci tí, ktorí sa nezdržiavajú doma, sú na cestách, v práci – jednoducho, nemôžu doma čakať na kuriéra.
  • Počet Z-pointov Zásielkovne sa čoraz viac zvyšuje. Na Slovensku aktuálne pribúdajú nové výdajné boxy aj v obciach, čím chce Zásielkovňa zatraktívniť svoje služby pre ľudí žijúcich na vidieku.

Nevýhody: 

  • Z pohľadu eshopu, ak neexpedujete denne viac ako 10 balíkov, musíte si ich osobne zaniesť na najbližší Z – point.
  • Cez Zásielkovňu tiež nepošlete balíky ťažšie ako 20 kg a sú tu aj rozmerové obmedzenia.
  • Vyplácanie dobierok po 15 dňoch resp. v dvojtýždňových intervaloch.

Neoship

Neoship komplexne rieši expedíciu od objednávky až po doručenie zásielky zákazníkovi. 

Hlavnou myšlienkou Neoshipu je automatizovať expedičné procesy eshopu, poskytovať komplexnú funkcionalitu, prehľad o zásielkach a zabezpečiť prepravu zásielok.

Neoship zoznam balíkov

Výhody: 

  • Ľahko dostupné a bezplatné pluginy a moduly prostredníctvom ktorých vyexpedujete rýchlo a pohodlne z rôznych eshopových alebo fakturačných systémov a tlač prepravných štítkov bude automatizovaná.
  • Okrem automatizácie získavate prístup do ich unikátneho expedičného systému, v ktorom máte detailný prehľad o balíkoch, financiách, dobierkach, máte k dispozícii štatistiky, požiadavky na prepravcu zadávate priamo pri balíku (reklamácia, zmena adresy, tel. čísla,..), nastavujete si vlastné notifikačné emaily a mnoho ďalších výhod.
  • V rámci celého balíčka vám v Neoshipe obstarajú aj prepravu balíkov, a to prostredníctvom ich partnerských kuriérskych kuriérskych spoločností GLS alebo SPS.
  • Pridanú hodnotu Neoshipu v podobe automatizácie určite ocení eshop s desiatkami alebo stovkami balíkov. Z funkcionality Neoshipu však benefitujú nové eshopy a aj tie ktoré expedujú stovky/tisícky  zásielok mesačne.
  • Jedna zmluva, jedna cena, jedna “strecha”. Neoship je bez mesačných a aktivačných poplatkov. Zaplatíte iba toľko, koľko vyexpedujete.

Nevýhody:

  • Neoship funguje na kreditovom systéme (niečo ako Google Ads), čo môže byť pre niekoho nevyhovujúce.
  • Aktuálne si v Neoshipe môžete vybrať iba z dvoch (balíkových) prepravcov (GLS a SPS).

Fullfilment

V prípade fullfilmentu expedičné služby outsorcujete spoločnosti, ktorá vám zastreší komplet celú expedíciu a logistiku. Vyskladnenie, balenie, štítkovanie, prepravu balíkov, vratky – to všetko vybavíte s fullfilmentom. Na Slovensku nájdete niekoľko fullfilmentových spoločností, ktoré môžete osloviť na prípadnú spoluprácu. Je to napríklad Isklad, FHB Group, Swiss-point.

Výhody: 

  • Odovzdanie celej expedície do rúk fullfilmentovej spoločnosti môže byť skvelou príležitosťou pre eshopy s produktami, ktoré sú hotovými tovarmi s čiarovými kódmi.
  • Ďalšou výhodou je určite aj dispozícia vlastných skladov pre tých, ktorí skladový priestor nemajú resp. im je ich vlastný nepostačujúci.
  • No a samozrejme nemôžeme zabudnúť na obrovskú úsporu času, vďaka ktorej sa môžete v eshope venovať pre vás dôležitým aktivitám.

Nevýhody:

  • O fullfilmente určite nemôžete rozmýšľať, ak ste eshop, ktorý predáva produkty na mieru resp. podľa podľa unikátnych požiadaviek klienta. Tým, že každá vaša objednávka je jedinečná, nebolo by možné jednoducho a rýchlo objednávky spracovávať, čo je podstatou služieb fullfilmentu.
  • Nevýhodou tiež môže byť vyššia cena , ktorú si najmä v začiatkoch podnikania nemôže majiteľ eshopu dovoliť.

Popri všetkých ostatných aktivitách pri zakladaní eshopu si určite dobre premyslite a zvážte výber logistického či expedičného partnera. Môže byť kľúčovým aspektom vášho úspechu. Držíme vám palce :).


Sledujte nás
Založte si
e-shop na prenájom

E-commerce platforma pre rast vášho online podnikania. Bez viazanosti a skrytých poplatkov s možnosťou úprav na mieru a jednoduchého prechodu na e-shop na mieru.

Vyskúšať na 30 dní zadarmo
Midasto

Podobné články