Čo je produktový XML feed a ako ho prispôsobiť porovnávačom cien?

Porovnávače cien sa stali základom inzercie e-shopov. Na to, aby ste svoje produkty mohli zaradiť do zoznamu na Heureka alebo zviditeľniť v Nákupy Google, potrebujete jednotný súbor so všetkými informáciami o vašich produktoch. Tento súbor sa nazýva produktový feed alebo XML feed. Pozrime sa na to, ako XML feed funguje, ako ho vytvoriť a optimalizovať.

Čo je to produktový feed

Produktový feed je dátový súbor, ktorý slúži k exportu produktov a sprievodných informácií. Využíva sa predovšetkým pre porovnávače cien, PPC a dynamický remarketing, napríklad na Facebooku. Užitočný bude aj pri migrácii e-shopu. Najčastejšie ide o súbor vo formáte .xml, prípadne .txt alebo excel súbor. XML feed obsahuje názov tovaru, popis, cenu, skladovú dostupnosť a rôzne ďalšie parametre. Tieto informácie sú usporiadané do pevnej štruktúry. Produktový feed je mimoriadne dôležitý pre e-shopy s veľkým počtom produktov, alebo ak sa často mení akýkoľvek z ich parametrov, napríklad cena alebo dostupnosť. 

Ako vytvoriť XML feed?

Väčšina e-shopových riešení vám XML feed vygeneruje automaticky. Existujú tiež rôzne externé moduly prispôsobené slovenským porovnávačom cien alebo pluginy, pomocou ktorých môžete produktový feed vygenerovať a následne upraviť. Samozrejme, feed môžete vytvoriť aj manuálne, no zaberie to veľa času a oplatí sa len v prípade, ak ponúkate veľmi malý počet produktov. Produktový feed musí byť prispôsobený jednotlivým kanálom a obsahovať čo najpresnejšie informácie. Nezabudnite tiež na to, že s každou zmenou informácií o produkte bude potrebné aktualizovať aj produktový feed. Aktualizácia XML feedu môže prebiehať automaticky (napríklad každú hodinu) alebo manuálne podľa potreby. 

Aké udaje musí XML feed obsahovať?

Štruktúra feedu je pomerne jednoduchá, no ak ju nedodržíte alebo nesprávne vyplníte niektoré z informácií, produkty nebude možné správne importovať. Každý porovnávač alebo externý katalóg produktov má vlastnú štruktúru, poradie informácií a rozdielne povinné údaje. Preto je potrebné každý feed upraviť podľa konkrétneho porovnávača. 

Najdôležitejšie informácie v XML feede:

  • PRODUCTNAME – názov produktu.
  • MANUFACTURER – výrobca/značka.
  • PRICE_VAT – cena tovaru.
  • DELIVERY_DATE – dostupnosť produktu.
  • ITEM_ID – jedinečné ID produktu v e-shope.
  • CATEGORY – kategória, do ktorej má porovnávač produkt zaradiť.
  • URL – adresa, na ktorej sa produkt v e-shope nachádza.
  • IMG_URL – adresa obrázku produktu.
XML feed
XML feed je potrebné upraviť podľa pravidel konkrétneho porovnávača.

Medzi ďalšie informácie môžeme zaradiť popis tovaru, doplnok k názvu tovaru, ľubovoľné štítky či dodatočné obrázky. Nezabudnite, že neuvedenie niektorých z povinných informácií v názve môže byť dôvodom zablokovania produktu pre zobrazenie v kategórii. Penalizovaný môžete byť aj v prípade, ak sa cena vo feede nebude zhodovať s cenou produktu v e-shope. Na druhej strane názov kategórie treba prispôsobiť stromu kategórií v porovnávači. To znamená, že na e-shope môžete mať produkt v kategórii pomenovanej „Cyklistické oblečenie”, no napríklad na Heureka bude zaradený v kategórii „Šport | Cyklistika | Oblečenie a obuv”. 

Špecifikácie XML feedu pre porovnávače cien

Ako prispôsobiť názov produktu pre porovnávače

Každý z elementov produktového feedu má vlastné špecifikácie, ktoré je vhodné dodržať. Pre porovnávače aj zákazníkov je najdôležitejší názov produktu, teda PRODUCTNAME. Názov produktu musí byť presný a dostatočne špecifiký. Zároveň nesmie obsahovať informácie ako „výpredaj” alebo „doprava zdarma”. Ak má produkt viaceré varianty, napríklad rovnaký produkt v inej farbe alebo veľkosti, väčšina porovnávačov vyžaduje všetky tieto parametre rozlíšiť v názve produktu.

Nesprávny názov: VÝPREDAJ! Zimná bunda GRAPHIC PRR

Správny názov: ALÉ GRAPHICS PRR THERMO ROAD JACKET čierna/oranžová

Názov produktu pre porovnávače cien
Názov produktu musí obsahovať všetky informácie v správnom poradí.

Dôležitý je tiež výrobca alebo značka. Zvyčajne sa uvádza na prvé miesto v názve produktu. Presné poradie informácii v názve sa líši hlavne podľa typu tovaru. Návod na jeho vyplnenie nájdete vo špecifikáciách feedov jednotlivých porovnávačov cien vyššie. Ak porovnávač cien nemá presne tú kategóriu, farbu alebo inú špecifikáciu, ktorú má váš produkt, nájdite čo najpodobnejšiu možnosť. Upresnenie a dodatočné informácie môžete zákazníkom ponúknuť v popise produktu.

Import produktov prostredníctvom API

Kľúč API sa využíva na spojenie hostiteľa vášho e-shopu a kanálom, na ktorom chcete predávať. Vďaka tomuto prepojeniu čerpá porovnávač dáta priamo z vášho e-shopu. Chýba tu však možnosť prispôsobenia a optimalizácie údajov o výrobkoch. Informácie odošlete presne tak, ako sa zobrazujú vo vašom internetovom obchode, čo nemusí byť vždy ideálny prípad.

Sledujte nás
Založte si
e-shop na prenájom

E-commerce platforma pre rast vášho online podnikania. Bez viazanosti a skrytých poplatkov s možnosťou úprav na mieru a jednoduchého prechodu na e-shop na mieru.

Vyskúšať na 30 dní zadarmo
Midasto

Podobné články