SERP z anglického Search Engine Results Pages predstavuje stránku vo vyhľadávači (ako napríklad Google) s výsledkami vyhľadávania na zadanú frázu. SERP je vždy individuálny a závisí nielen od vyhľadávanej frázy, ale aj ďalších faktorov. Napríklad lokality, jazykového nastavenia, histórie internetového prehliadača, nastavení a podobne.
Po zadaní frázy do vyhľadávača sa vám zobrazia organické aj pri frázach, ktoré sú zaujímavé pre inzerentov, sa zobrazia aj platené výsledky. Organické výsledky predstavujú odkazy webových stránok, ktoré algoritmus vyhodnotil ako tie najvhodnejšie pre zadaný výraz. Niekedy Google okrem odkazov ponúkne v pravom stĺpci užitočné informácie, tzv. knowledge panel.
Platené vyhľadávanie sa zobrazuje pri niektorých frázach, ktoré sú zaujímavé pre inzerentov a zaplatili si na určité kľúčové slová reklamu. To prešlo v posledných rokoch viacerými zmenami smerom k zväčšeniu ziskov Google od inzerentov.
SERP by mali poznať marketéri aj podnikatelia. Cieľom SEO aktivít je dosahovať ciele v rámci online marketingovej stratégie – predaj, zisk organickej návštevnosti, podpora marketingových aktivít, lepšie konverzie a podobne.
K tomu pomôže aj návštevnosť z pridružených služieb a vyhľadaváča. Web musí mať vo výsledkoch vyhľadávania umiestnenie na prvej až druhej strane, aby získal určitú návštevnosť, teda aj možnosť konvertovať zákazníkov v rámci cieľov.
Okrem toho sa pre ciele marketingu dajú využiť aj iné prvky a formáty vo výsledkoch, ako sú obrázky, videá či lokálne výsledky s mapou, ceny, ponuky, odpovede na otázky kontaktnými informáciami, otváracími hodinami a podobne. A získať zadarmo návštevnosť na web.
Marketéri často používajú výraz SERP v zmysle “skontrolovať umiestnenie v rámci SERP.” Dnes už existuje množstvo nástrojov, ktoré automaticky zistia, kde sa váš web pre určité kľúčové slová nachádza.
Platená reklama vo vyhľadávačoch je tiež výborným nástrojov, ako môžeme zobraziť našu ponuku cieľovej skupine, pre ktorú môže byt zaujímavá. Prostredníctvom Google AdWords dokážeme získať konverzie za pomerne výhodné ceny, ale všetko závisí od nastavenie a cieľov online marketingovej stratégie.
Z dlhodobého hľadiska je výhodnejšie SEO. Naopak, z krátkodobej perspektívy a pri väčšej investícii viac prinesú reklamy cez Google AdWords. Ani jedno sa však neoplatí, ak webstránka nespĺňa webové štandardy, nie je optimalizovaná a má chyby. Prvým krokom k úspešnému marketingu je teda audit webu.