Outsourcing predstavuje externé zabezpečenie služieb, procesov alebo zdrojov na základe zmluvného vzťahu. Najčastejšie sa využíva na zníženie nákladov a môže ovplyvniť celý rad úloh, od podpory zákazníkov až po logistiku. Aké výhody a nevýhody prináša?
Čo je outsourcing
Spoločnosti využívajú outsourcing, aby sa mohli viac sústrediť na hlavný cieľ podnikania a na zníženie nákladov za softvéry, zariadenia, režijné náklady alebo mzdy. Spoločnosti sa pri outsourcovaní spoliehajú na odborné znalosti poskytovateľov služieb, na lepšiu a rýchlejšie odvedenú prácu.
Medzi najčastejšie outsourcované oblasti patrí vedenie účtovníctva či správa miezd, budov a infraštruktúry, prevádzka software a logistika.
Výhody outsourcingu
Okrem zníženia nákladov a sústredenia sa na hlavný cieľ podnikateľskej činnosti prináša outsourcing aj tieto výhody:
- Uvoľnenie zdrojov – pri outsourcingu sa často uvoľnia finančné alebo ľudské zdroje, ktoré je možné presmerovať tam, kde prinášajú viac výnosov.
- Efektívna výroba – spoločnosť môže skrátiť dobu výroby, ktorej časť outsourcuje a získa čas na inú činnosť.
Nevýhody outsourcingu
- Ťažká komunikácia – komunikácia medzi spoločnosťou a externým poskytovateľom môže byť náročná a zdĺhavá.
- Zneužitie informácií – pri outsourcovaní hrozí nebezpečenstvo zneužitia údajov treťou stranou.
- Strata kontroly – spoločnosť môže stratiť určitú časť kontroly nad riadením určitých procesov.