B2C a B2B sú dve formy obchodných transakcií. B2C, je proces predaja produktov priamo spotrebiteľom. B2B, je proces predaja produktov alebo služieb iným podnikom. Obchodné systémy, ktoré podporujú komunikáciu B2B alebo B2C, transakcie a správu predaja, sa líšia v zložitosti, rozsahu a nákladoch, takže je dôležité, aby ste pre svojich zákazníkov zaviedli správny systém.
Spotrebitelia kupujú vaše produkty alebo služby pre osobné použitie. Obchodné spoločnosti a firmy kupujú produkty alebo služby na použitie vo svojich spoločnostiach. Pri kúpe B2B je nákupný proces zložitejší. Medzi rozhodovacie skupiny patria členovia technických, obchodných, finančných a prevádzkových oddelení v závislosti od typu nákupu. Osoba, ktorá vyberá produkt, nemusí mať oprávnenie na nákup alebo nemusí mať zodpovednosť za vykonanie konečného rozhodnutia o nákupe. Napríklad veľký nákup tovaru môže vyžadovať autorizáciu na úrovni správnej rady.
V spoločnosti B2C nakupujú zákazníci od vás za rovnakú cenu ako ostatní spotrebitelia. V B2B sa cena môže líšiť podľa zákazníka. Zákazníci, ktorí súhlasia s veľkými objednávkami alebo s vyjednávaním osobitných podmienok, platia odlišné ceny iným podnikateľom. Platobné mechanizmy sa taktiež líšia. Pri obchodoch B2C spotrebitelia vyberajú výrobky a platia za ich predaj v platobných mechanizmoch, ako sú kreditné a debetné karty, šeky alebo hotovosť. B2B transakcie vyžadujú zložitejší obchodný systém. Zákazníci vyberajú produkty, objednávajú a zabezpečujú doručenie prostredníctvom schváleného logistického kanála. Zákazníci neplatia v čase objednávky, ale dostanú faktúru, ktorú uhradia v rámci dohodnutých platobných podmienok.
B2C a B2B sú tiež rôzne formy elektronického obchodu. B2C ecommerce je proces predávania produktov priamo spotrebiteľom z webových stránok. Spotrebitelia prehliadajú stránky s informáciami o produkte na vašich webových stránkach, vyberajú produkty a platia za ne pred dodaním, pomocou kreditnej alebo debetnej karty alebo iného mechanizmu elektronického platenia. Spotrebitelia zadajú svoje adresné údaje a vyberú jednu z ponúkaných možností dodania. Základný obchodný systém B2C je pomerne jednoduchý. Potrebujete spôsob zobrazovania produktov a cien na vašich webových stránkach, mechanizmus na zaznamenávanie údajov o zákazníkoch a systém na platbu.
Môžete použiť podobný podnikový systém založený na webových stránkach, ak predávate produkty nízkej hodnoty podnikateľským subjektom. Transakcie B2B však zvyčajne vyžadujú zložitejší obchodný systém. Systém musí byť schopný prijímať objednávky v rôznych formátoch, ako sú e-maily, dokumenty alebo elektronické objednávky. Musí integrovať zachytávanie objednávok s inými administratívnymi systémami, ako je fakturácia, záznamy o zákazníkoch a účtovníctvo.