V Číne je populárna aplikácia sociálneho média, známa pod názvom Douyub, ktorá bola uvedená na trh v septembri roku 2016 čínskou technologickou spoločnosťou ByteDance. Z počiatku to bola platforma charakterizovaná podobne ako Instagram, a to pre zdieľanie videí, ktoré si používatelia zdieľajú medzi sebou. V novembri 2017 firma ByteDance kúpila spoločnosť Musical.ly, ktorá umožňovala používateľom nahrávať krátke 15 sekundové videá s rôznym pozadím, pesničkou alebo filtrom.
Najpopulárnejšou funkciou Musical.ly bola synchronizácia pier do textu pesničky, ktorú si užívateľ vybral podľa vlastného vkusu (tzv. karaoke). Po kúpe spoločnosti, ktorá stála 800 miliónov dolárov, preniesli vývojári populárne funkcie z musical.ly do TikToku a posunuli ich o niekoĺko úrovní vyššie. Najväčším lákadlom tejto aplikácie je prepracovaný algoritmus, ktorý pomerne rýchlo zistí vkus používateľa, a následne mu ukazuje len tie videá, o ktoré sa zaujíma.
V roku 2018, kedy spoločnosť ByteDance začala aplikovať inovácie do TikToku, odštartovala svoju éru a rýchly nárast popularity. Otázkou však je, prečo dokážu používatelia stráviť hodiny na TikToku a videa na tejto sociálej sieti dosahujú násobne vyššie čísla ako na ostatných? Dôvodov je hneď niekoľko:
Veľkou výhodou TikToku je princíp jeho fungovania. Užívateľ, ktorý práve scrolluje na TikToku si môže prepínať nekonečné množstvo videí posunutím prsta po obrazovke zdola na hor. Pokiaľ užívateľa video, ktoré sa mu práve prehráva nezaujme, prepne ho jednoduchým pohybom prsta. Každé video, ktoré ho osloví alebo pobaví, prinesie do mozgu dávku dopamínu, a tým tieto neurotransmiteri chcú stále viac a viac. Funguje to podobne ako princíp hracieho automatu. Veľmi ľahko sa dá stratiť v nekonečnej ponuke videí na čas, ktorý si užívateľ neuvedomuje.
V dnešnej digitálnej dobe je veľmi zložité si udržať pozornosť zákazníka či užívateľa dlhšie ako pár sekúnd. Veľké množstvo reklám a informácií prispievajú k tomu, že naša pozornosť sa z roka na rok zmenšuje. Preto krátke videá na TikToku sú ideálnym nástrojom pre udržanie pozornosti používateľa. Pokiaľ ho jedno video nezaujme do pár sekúnd, prepne ho na ďalšie. Tento trend má však aj svoju negatívnu stránku. Študenti v školách alebo na prednáškach sa dokážu plne sústrediť oveľa kratšie, ako tomu bolo pred pár rokmi.
Vďaka algoritmu, ktorý využíva TikTok je viac pravdepodobné, že vaše video, ktoré publikujete bude vidieť množstvo ľudí. To umožňuje aj neznámym tvorcom možnosť sa stať známymi pomerne rýchlo. Všetko to záleží od počtu impresií alebo lajkov na vašom videu. Pokiaľ sa uchytí hneď krátko po vydaní a ľudia ho začnú lajkovať, tak sa vaše video môže dostať k tisíckam pozretí bez toho, aby ste boli predtým známy tvorca.
Samozrejme treba dbať na kvalitu zvuku a videa. Je však vedecky potvrdené, že ak by ste mali horšiu kameru ako mikrofon, divák pri vašom videu zostane dlhšie, ako keby to bolo naopak. Dobrý zvuk je totiž základ.
Aplikácia TikTok sa preslávila aj vďaka množstvu TikTok trendov, ktoré na tejto sociálnej sieti vznikli. Tanečné trendy, žartíky, vedecké fakty a mnoho ďaľších vzniklo a vzniká pravidelne na TikToku. Práve z tejto sociálnej siete sa trendy prenášajú na ostatné (Instagram, Facebook). Aj toto pomáha tvorcom stať sa popularnejšími a získavať obrovské množstvo nových sledujúcich.
Algoritmus určuje, ktoré videá sa budú zobrazovať na vašej domovskej stránke. TikTok vám zobrazí videá a účty na základe toho, ktoré videá komentujete a lajkujete, ktoré účty sledujete či naopak skrývate. Taktiež sníma aj to, aký obsah vy sami na TikTok pridávate. Na rozdiel od algoritmov iných sociálnych sietí, TikTok vyníka v rozmanitosti videí na dané témy, ktoré vás zaujímajú.
Tak ako na každej sociálnej sieti aj na TikToku sú funkcie, ktoré robia túto aplikáciu použiteľnou a jedinečnou. Vo všeobecnosti je TikTok prispôsobený pre čo najjednoduchšie používanie, a to z dôvodu, aby ho mohla používať široká cieľová skupina. Medzi základné funkcie na TikToku patrí:
Táto otázka je zaujímavá pre množstvo marketérov, social media manažérov a ľudí, ktorí uvažujú o pridávaní svojho contentu na TikTok. Aktuálne má TikTok už viac ako miliardu aktívnych používateľov a v roku 2021 sa stala najsťahovanejšou aplikáciou na svete. Až 50 % z globálneho publika má menej ako 34 rokov. Predstava o tom, že TikTok používajú iba deti už dávno neplatí. Až štvrtinu používateľov tvoria ľudia od 45 do 64 rokov. Samozrejme je dôležité predtým ako prejdete propagovať vaše produkty na TikTok zvážiť, či je pre ne trendová komunikácia vhodná a či dodržuje Tone of voice vašej značky.
TikTok je prirodzená voľba pre mladú generáciu, nakoľko je im oveľa bližší video formát, v ktorom nie je potrebné čítať siahodlhé statusy. Komunikácia s mladšou generáciou sa javí ako obtiažnejšia a sú odolnejší voči klasickej reklame omnoho viac, ako generácie predtým. Preto je dôležité hľadať kreatívne cesty.
Dôvodov , prečo je TikTok stále lukratívnym miestom pre propagáciu vašej značky je hneď niekoľko. Okrem toho, že sa tu nachádza množstvo používateľov, je na tejto sociálnej sieti vysoká angažovanosť, relatívne nízka konkurencia a množstvo používateľov. Navyše, TikTok marketing sa stále využíva ako nástroj organického šírenia obsahu.Pozitívne vnímanie reklám v mysli spotrebiteľov
TikTok podnecuje kreatívne myslenie značiek, pretože nikdy neviete, kedy sa môžete stať virálnym. Miera zakúpenia produktu po zhliadnutí organickej reklamy na TikToku je násobne vyššia z toho dôvodu, že zákazník necíti nátlak a častokrát mu to ani nepríde ako reklama. Navyše, tento posun aj samotný zákazníci vnímajú pozitívne, pretože ich reklama osloví autenticitou a zdvihne dôveryhodnosť voči propagujúcej značke.
Keď sa nad tým zamyslíme, je logické, že užívatelia prejavujú viac angažovanosti, keď sa im zobrazuje množstvo contentu, ktorý majú radi a vyhľadávajú ho. Až 35 % používateľov potvrdilo, že odkedy začali používať TikTok, sledujú menej Televíziu či iný video content. Zároveň talačítko lajk slúži na to, aby ste sa vedeli spätne vrátiť k svojmu videu v knižnici uložených videí. Na TikToku je aktuálne jedna z najvyšších mier engagementu spomedzi všetkých sociálnych sietí.Cena propagácie je nulová
Na Slovensku TikTok stále funguje hlavne ako nástroj organického šírenia obsahu. S nákladmi na platenú podporu zatiaľ počítať nemusíte. Celá platforma je prispôsobená fungovaniu na mobiloch, takže jediné investície sú hardvér a váš čas. TikTok ako platforma svojim tvorcom ponúka viacero funkcií od hudby, AR filtrov, nástrojov na strihanie a úpravu videa zdarma. Pri prepracovanejších stratégiách, samozrejme, počítajte s cenou za spoluprácu s influencermi.
Veľa značiek, hlavne na Slovensku, nevidí výhodu vo vytváraní contentu na TikTok, čo predstavuje príležitosť pre konkurentov byť na tejto sociálnej sieti prvými a nazbierať sledovateľov ešte skôr, ako sa tam za pár mesiacov či rokov objavia všetci. Úspech videa je naviazaný na elementy ako využitie populárnych zvukov, heštegov, prípadne filmov či zapojením sa do rôznych výziev.