Instagram je vizuálna sociálna sieť, ktorú vlastní spoločnosť Meta platforms. Názov Instagram vznikol spojením termínov Instant Telegram, čo v preklade znamená okamžitá pošta. Vytvorili ho Kevin Systrom a Mike Krieger a spustenie aplikácie prebehlo v októbri 2010. Počas prvého týždňa mala sieť stotisíc používateľov a v priebehu dvoch mesiacov ich už bolo cez milión. V roku 2012 Instagram odkúpila spoločnosť Meta Platforms (pôvodne spoločnosť Facebook) pod vedením Marka Zuckerberga za miliardu amerických dolárov.
Pôvodný prototyp aplikácie Instagram mal slúžiť na to, aby sa ľudia mohli označiť na miestach, ktoré navštívili. Tento typ aplikácie však prišiel investorom podobný iným sociálnym sieťam, a preto sa tvorcovia rozhodli význam aplikácie zmeniť na vizuálnu galériu. Z predošlej aplikácie odstránili všetko okrem nahrávania fotografií, komentovania a lajkovania.
Sociálna sieť Instagram je primárne zameraná na pridávanie obsahu v rôznych formách. Či už pridávate fotky, hľadáte svojich priateľov, obľúbené celebrity alebo firmy, môžete na Instagrame taktiež nakupovať a budovať si svoj vlastný profil. Najdôležitejšie funkcie Instagramu sú:
Hlavný kanál, v ktorom môžete prechádzať fotografie a videá zverejnené profilmi, ktoré sledujete. Aby ste sa vyhli sponzorovanému obsahu či návrhom od Instagramu na sledovanie podobných profilov, Instagram vytvoril sekciu obľúbených profilov, v ktorej vám zobrazuje príspevky len od tých profilov, ktoré si do obľúbených pridáte.
Ikona lupy vás presmeruje na stránku preskúmať, kde môžete vyhľadávať a prechádzať obsah účtov, ktoré nesledujete a mohli by vás zaujať. Nájdete tam príspevky z odvetví, ktoré algoritmus vyhodnotí ako najsledovanejšie z vášho Instagramu alebo tie, ktoré najčastejšie lajkujete.
Táto karta obsahuje sekciu s krátkymi videami (do 90 sekúnd), ktoré môžete sledovať. Inšpirácia prišla zo sociálnej siete TikTok, ktorá funguje na tomto princípe. Na ďalšie video sa môžete posunúť plynulým pohybom prsta zo spodnej časti obrazovky na hornú.
Na tejto karte sa nachádzajú produkty, ktoré si môžete zakúpiť prostredníctvom Instagramu. Inzerovať môže každý používateľ a zobrazovanie produktov taktiež závisí od vašej aktivity na Instagrame. Ak máte radi napríklad autá a lajkujete príspevky o autách, pravdepodobne si v obchode nájdete produkty, ktoré s autami súvisia.
Po kliknutí na ikonu v ľavom dolnom rohu vás Instagram presmeruje na váš instagramový profil. Upravovať môžete svoje meno, profilovú fotku alebo pole pre informácie o vás, inak povedané bio. Je to taktiež miesto, kde sa môžete dostať k nastaveniam aplikácie. Na obrazovke ďalej môžete vidieť vaše príspevky, presmerovať sa do sekcie vašich Reels alebo príspevkov v ktorých bol váš profil označený.
Instagram má systém na online chat. Nájdete ho v pravej hornej časti obrazovky a po kliknutí na ikonu sa presmerujete do vášho chatovacieho okna. Podobne ako iné sociálne siete, aj Instagram je taký, aký si ho vytvoríte. Pre väčšinu ľudí je tvorba profilu na Instagrame dielom sebavyjadrenia. Pre podnikateľov, ako sú majitelia firiem, značky a influenceri, je Instagram nenahraditeľným marketingovým nástrojom s bezkonkurenčným dosahom na zákazníkov.
Ak chcete zdieľať fotografiu alebo video na Instagrame, ťuknite na tlačidlo + (nachádza sa v pravom hornom rohu obrazovky). Odtiaľ môžete vybrať fotografie alebo videá z galérie, ktoré chcete zverejniť. Na každý príspevok môžete použiť filter. Keď vyberiete filter a potom naň ešte raz ťuknete, môžete pomocou posuvníka nastaviť aj to, akú intenzitu chcete použiť.
Keď je príspevok podľa vašich predstáv a pripravený na publikovanie, existuje niekoľko ďalších možností, ktoré môžete urobiť pred stlačením tlačidla zdieľať:
Popis fotografie alebo videa je vždy dobrý nápad. Môžete použiť slová, emotikony alebo hashtagy. Rovnako ako v komentároch môžete spomenúť priateľov zadaním @ pred ich používateľské meno. Nezabudnite, že titulky môžete kedykoľvek upraviť alebo príspevky vymazať.
Instagram vám umožňuje označiť iného používatele siete Instagram na svojich fotografiách. Keď niekoho označíte, dostane upozornenie vo svojom kanáli aktivít.
Označenie polohy umožňuje ostatným zistiť, kde bola vaša fotografia nasnímaná. Kliknutím na značku polohy sa dostanete do príslušného kanála polohy, kde si môžete prezrieť ďalšie verejné príspevky.
Instagram vám tiež poskytuje možnosť publikovať príspevok na iných sociálnych účtoch v rovnakom čase. Prepojením účtov môžete krížovo publikovať na Facebooku, Twitteri a Tumblr.
Marketing na Instagrame je používanie služby Instagram na zvýšenie povedomia o vašej značke, počtu divákov, potenciálnych zákazníkov a predaja. Instagram je obľúbenou platformou sociálnych médií ľudí vo veku od 16 do 34 rokov a predstavuje vysoko efektívnu marketingovú platformu pre značky, podnikateľov a tvorcov.
Ide o aktívnu marketingovú taktiku, pri ktorej obchodník identifikuje, vyhľadáva a získava ovplyvňovateľa trhu (takzvaného influencera) na podporu svojho podnikateľského cieľa.
Influencer marketing je vo svojej podstate hybrid starých i nových marketingových nástrojov. Jeho kľúčovou podstatou je umiestnenie tváre známej osobnosti pôsobiacej na instagrame do obsahu kampane, ktorá prinesie atribúty autentickosti, originálnosti a uveriteľnosti. To znamená, že tvár, ktorá sa zaujíma o vašu oblasť, vám svojím vplyvom pomôže predať produkt či službu, ktorú ponúkate.
Influenceri sa delia do dvoch skupín. Podľa toho aký široký dosah majú, teda podľa počtu followerov a podľa platformy, na ktorej pôsobia. Na základe počtu followerov ich delíme na:
Druhá kategória zameraná na platformu, na ktorej influenceri pôsobia súvisí s tým, o aký typ influencera ide. Okrem toho, koľko ľudí daného influencera sleduje je dôležité vedieť, aký typ kontentu vytvára. Môže ísť napríklad o youtubera, blogera či tvorcu podcastov. Na základe toho na akej platforme influencer primárne pôsobí je dôležité sa rozhodnúť, či má zmysel oslovovať požadovanú cieľovú skupinu cez danú platformu.
Ak práve začínate, máme pre vás návod, čo musíte urobiť, aby ste nastavili svoje biznisové konto na Instagrame. Oproti klasickému kontu budete vidieť to, ako sa darí vašim príspevkom v rámci impresii a dosahu. Podrobnejšie štatistiky z oblasti demografie sledovateľov vašich príspevkov.
Po stiahnutí Instagramu je potrebné založiť si klasické osobné konto. Vyplniť musíte e-mail, telefónne číslo, vybrať si používateľské meno a heslo.
Prejdite do svojho profilu a otvorte ponuku. V dolnej časti nastavení nájdete položku prepnúť na profesionálne konto. Ako typ konta vyberte biznis a podľa pokynov zmeňte svoje konto.
Existujú dva spôsoby propagácie vašich príspevkov na Instagrame. Prvým spôsobom je propagácia príspevkov priamo prostredníctvom Instagramu cez tlačidlo boost post (propagovať príspevok) na pravo dole po otvorení vašeho príspevku. Na tento spôsob dokonca nepotrebujete ani biznis konto Instagramu. Po kliknutí na toto tlačidlo si stačí zvoliť váš rozpočet a cieľovú skupinu, a tak vytvoriť propagovaný príspevok.
Druhou možnosťou je spustiť plnohodnotnú kampaň na Instagrame cez Meta Business Suite. Rozdiel je markantný hlavne v detailoch nastavenia.
Po zacielení kampane si zvolíte váš rozpočet. Algoritmus vypočíta predpokladaný dosah, nastavíte interval odkedy dokedy chcete aby sa vaša reklama zobrazovala a reklama je na svete.
Predtým známy ako Facebook Business Suite, je bezplatný nástroj, ktorý vám umožňuje spravovať všetko, čo súvisí s prítomnosťou vašej firmy na Facebooku, Messengeri a Instagrame.
Instagram je v súčasnosti potrebný nástroj pre propagáciu vášho podniku alebo firmy, ktorú vlastníte. Influencer marketing je súčasťou novodobého marketingu. Pokiaľ máte záujem posunúť vašu značku na vyššiu úroveň, Instagram je skvelý nástroj. V aktuálnom období má určte väčšiu pozornosť u mladých ľudí ako napríklad Facebook. Pravidelným pridávaním príspevkov a vytvorení si Kontent plánu bude vaša napredovať v oblasti budovaní povedomia si u potencionálnych zákazníkov.