Branding je proces, ktorý dáva tvár konkrétnej spoločnosti, produktom alebo službám vytvorením a formovaním značky v mysliach spotrebiteľov. Je to stratégia navrhnutá firmami, ktorá pomáha ľuďom rýchlo identifikovať ich produkty a organizáciu. Cieľom je prilákať a udržať si lojálnych zákazníkov dodávaním produktu, ktorý je vždy v súlade s tým, čo značka sľubuje.
Ako sa to dá urobiť?
Spoločnosti majú tendenciu používať rôzne nástroje na vytváranie a formovanie značky. Tieto faktory ovplyvňujú branding najviac:
- Reklama a komunikácia
- Dizajn výrobkov a obalov
- Skúsenosti v obchode
- Naceňovanie produktov
- Sponzoring a partnerstvá
- Vizuálna identita značky (logo, webové stránky…)
Na koho branding pôsobí?
- Spotrebitelia – značka poskytuje spotrebiteľom rozhodovaciu pomoc, keď sa cítia nerozhodne pri kúpe produktu, napríklad balenej vody. Rozhodnúť o nákupe môže práve pekný obal či posolstvo značky.
- Zamestnanci, akcionári, investori – okrem toho, že branding pomáha spotrebiteľom rozlíšiť podobné výrobky, úspešné brandingové stratégie tiež prispievajú k reputácii spoločnosti. Toto aktívum môže ovplyvniť celý rad ľudí, od spotrebiteľov až po zamestnancov, investorov, akcionárov, poskytovateľov a distribútorov. Napríklad, ak sa vám nepáči alebo sa necítite jednotný s ideológiou značky, pravdepodobne by ste pre ňu nechceli pracovať. Avšak, ak máte pocit, že vám značka rozumie a ponúka produkty, ktoré vám vyhovujú, budete chcieť byť jej súčasťou.