Expert na sociálne médiá

Čo by mal ovládať expert na sociálne siete v roku 2017 nielen v ecommerce

Tento rok sa nám podarilo narásť a získať rozpočet na rozšírenie tímu. Otvorili sme ďalšie oddelenia pre online marketing a ponúkli viac možností v rámci spoluprác s našimi aktuálnymi klientami. Väčší rozpočet, viac profilov na sociálnych sieťach, viac zrealizovaných kampaní a k tomu potrebujeme nových ľudí. Pustili sme sa u nás do vytvárania nového oddelenia, ktoré nevyhnutne potrebujeme, ale nie je je to také jednoduché.

Takýto rast je veľkým posunom pre firmu, ale zároveň nemusí byť bezpečný. Predstavuje totiž viac zodpovednosti, na ktorú by mala byť firma pripravená. Všetky tieto štrukturálne zmeny prišli v čase, keď som sa v lete vracal z cesty okolo sveta na bicykli a firma sa sťahovala do nových priestorov. Rozhodol som sa zariskovať a pustil som sa do hľadania ľudí pre nové oddelenie ešte na diaľku. Môžete mi veriť, že toto určite nie je ideálne riešenie a nakoniec to nedopadlo 100% ako som predpokladal.

Ľudí sme našli, ale bez procesu, systému a evidentným nedostatkom času z mojej strany. Efektivita ani kvalita výstupu kvôli tomu nebola taká, ako sme očakávali. Pri klientoch s dlhoročnými spoluprácami zvyčajne dosahujeme výsledky v rámci ROAS, či celkové ROI v rozsahu 500 – 1000%. Všetko je už len o segmente, konkurencii, rozpočte a iných faktoroch, ktoré rozhodujú Pri reklamách, tvorbe obsahu a komunikácie niekedy aj viac. Všetko závisí od sezóny, obdobia, rozpočtu, produtkov a iných okolností. Teraz sme také služby nedokázali zabezpečiť, klient dostal za viac peňazí výrazne slabšie výsledky.

Po konzultácii s klientom sa preto rozsah spolupráce vrátil na pôvodnú úroveň spred leta. Žiaľ aj takéto situácie sa stávajú. My sme dostali lekciu, z ktorej sme sa poučili. Verím, že zdieľanie našej skúsenosti môže pomôcť aj vám pri výbere správneho kandidáta pre váš social media tím. Tu spisujem nejakého ideálneho kandidáta, ale svet nie je ideálny, a treba sa prispôsobiť možnostiam trhu.

Zodpovednosti expertného človeka v social media tíme

Čo by mal zvládnuť človek, ktorý sa uchádza o prácu social media manažéra? Tieto aktivity nemôžu robiť seniornému manažérovi žiaden problém:

  • tvorba a plánovanie obsahu v rámci stanovených cieľov,
  • inovácie a návrhy nových typov príspevkov,
  • orientácia na detail a schopnosť vidieť chyby,
  • copywriting a preklady,
  • definovanie cieľových skupín,
  • reklamné kampane od jednoduchších až po komplexné s retargetingom,
  • analytika a vyhodnocovanie aktivít,
  • úprava aktivít a taktík v rámci životného cyklu zákazníka,
  • komunikácia s inými členmi tímu a accountom,
  • zodpovednosť za návratnosť investície,
  • organizácia práce a projektové riadenie,
  • mentoring, spätná väzba ľuďom v tíme a návrhy zlepšenia procesu,
  • navrhovanie strategických iniciatív, cieľov a kľúčových výkonnostných indikátorov,
  • sledovanie trendov, ich testovanie a návrhy na implementáciu v rámci klientských projektov,
  • prezentácia výsledkov svojej práce,
  • tvorba návodov a návrhy postupov,
  • delegácia práce, tak aby sa stihli všetky projekty v termíne,
  • a iné súvisiace aktivity.

Bez skúseností a schopností to nejde

Ako sa vraví v IT žargóne „hard skills“, skúsenosti a pokročilejšia úroveň práce s využívanými programami sú základom každej práce. Existuje množstvo nástrojov, ktoré nám pomôžu dosiahnuť lepšie výsledky. Povinnou jazdou pre social media manažéra sú napríklad:

  • poznať Business Manager na top úrovni,
  • využívať nástroje na sledovanie času ako napríklad Toggl.com,
  • pracovať aspoň na užívateľskej úrovni s produktami Adobe Photoshop a Illustrator,
  • exportovať obrázky v správnej kvalite, veľkosti a rozmere,
  • schopnosť vytvoriť pútavý text, ktoré splní účel, gramatika na úrovni je samozrejmosťou,
  • poznať online nástroje, ktoré uľahčia život, pomôžu analyzovať aktivity a automatizovať sociálne siete,
  • Google Analytics, Supermetrics a iné analytické nástroje,
  • prácu s Google Drive, Microsoft Office, schopnosť ich automatizovať či využívať vzorce,
  • používať emailového klienta, kalendár, vedieť čo je „zero inbox“, teda praktiky bez, ktorých sa dnes nezaobídeme,
  • ROAS, ROI, retargeting, CPC, CTR, CR a iné skratky nerobia problém,
  • komunikovať nielen v kancelárii, mailom, ale aj cez cloud a firemné dokumenty,
  • WordPress, základy HTML a schopnosť základov práce s videom sú super bonus.

Reálne projekty za sebou a organizačné schopnosti

Človek bez reálnych skúseností (aj viac ročných) nedokáže pripraviť kvalitný a profesionálny výstup. Malej firme sa určite viac oplatí priplatiť si za skutočného profesionála než zveriť svoje sociálne siete do rúk juniorov či dokonca stážistov – študentov. Váš nový social média manažér by mal byť schopný navrhnúť koncept, vedieť ho zrealizovať (vrátane prípravy obsahu a textov) a vyhodnotiť. Pre menšie firmy je vhodnejší komplexný odborník, ale kľúčom bude tímová práca s delegovaním úloh. Tu zohrávajú svoju úlohu aj organizačné schopnosti. Tie začínajú u jednotlivca, ktorý dané oddelenie vedie.

Štruktúra, proces a systém firmy

Aj napriek všetkému, čo som spomenul v tomto článku, netreba mať vysoké očakávania a hľadať hotových ľudí. Tí sa hľadajú naozaj ťažko. Najmä, ak máte limitované zdroje na hľadanie ľudí a nemáte vo firme interne nastavený systém. Ten má pomôcť novým ľuďom zaučiť sa, získať základné informácie o projektoch a realizovať sa čo najskôr. Túto fázu sme z časových príčin pri tvorbe nášho social media oddelenia podcenili. Miesto posunu do profesionálnejších kampaní a tovrby video formátov sme spravili krok späť. Verím však, že sa dáme čoskoro do pôvodnej formy a budeme sa posúvať už len vpred.

Menší tím do štyroch ľudí s niekoľkými zákazkami sa dá zvládať ľahšie. Dokonca aj bez zložitejšej organizácie a spomenutých procesov. Stačí, ak máte v tíme odborníkov, ktorí majú viac „skills“, teda tíme vedia zastúpiť dve a tri pozície. Proces je nevyhnutný pri väčšom počte ľudí a projektov, a mal by reflektovať vstupné parametre, testovacie obdobie, systém kontroly, presne zadefinované očakávania, KPI a požadované ciele. Nie každý vie všetko, stále sa učíme. Niektoré schopnosti a skúsenosti sa dajú časom doplniť. Všetko však vyžaduje čas a ochotu ľudí zlepšovať sa a stáť si za svojou prácou a jej výsledkami.

Verím, že niekomu tento článok pomôže v nastavení si očakávaní a profile kandidáta pre správu firemných sociálnych sietí. Aké sú vaše skúsenosti s riadením social media tímu? Napíšte nám komentár, budeme sa tešiť. Ak hľadáš prácu ako social media špecialista, tak sa stačí prihlásiť.

Kategórie: Blog,Novinky
Značky: ,,,,,